Houten klok

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zit eens te zoeken naar een vernieuwend project om te maken. De andere zijn zo goed als af dus we mogen aan iets nieuws beginnen. Qua afmetingen van het werkstuk niet te groot zijn maar gewoon iets leuks om te maken. Het moet wel een beetje een project zijn en niet dat je drie keer de zaag erin zet en hij is af, een uur of 50 (meer mag natuurlijk ook) mag als pré beschouwd worden. Zelf zat ik te denken aan een houten klok, echter deze tekeningen zijn allemaal in inches (omreken kan natuurlijk, maar toch liever metrisch). Heeft iemand een tip waar deze metrisch zijn. Of iets heel anders? Een gruwelijk vette mystery/puzzle box? Iets als je het mensen laat zien dat ze dan verwonderd zijn.

Mijn dank is alvast groot,

René
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tja, laat ik noemen waar ik zelf wel eens aan denk: een knikkermachine. Ik ben altijd geboeid geweest door "nutteloze" dingen.

ik heb ooit in mijn werkzaam leven een fantastische machiene gezien, opgesteld in de passagiershal van een amerikaans vliegveld. Door de knikkermachiene miste ik bijna mijn vliegtuig. De laatste call was geweest. de betovering werd pas verbroken toen mijn naam werd omgeroepen. De stewardess stond in de deur van vliegtuig te wachten en achter me sloot ze direct de deur. Ja inderdaad vroeger was vliegen leuker.

mvg
klaas0639
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je kunt natuurlijk ook gewoon een meetband/duimstok in inches kopen.
Heb ik zelf ook, is hartstikke makkelijk als je, wat ik dus ook doe, veel info uit engelse boeken en websites haalt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm Klaas een knikkermachine is kwa afmetingen te groot. Een rolmaat in inches kopen. Hoe simpel kan het eigenlijk zijn.:) Iemand anders misschien nog een idee?
 

WR1944

Oud hout
In Amerika ga ik niet van huis zonder m'n rolmaat. Die is in mm en inches. Ondanks de bijna 4 jaar in de USA is m'n gevoel en timmermansoog nog steeds in millimeters geijkt. Ik denk dat het op mijn leeftijd niet veel meer zal veranderen. De paar keer dat ik van een tekening in inches heb gewerkt rekende ik alle belangrijke maten om, rondde ze af op nette mm-maten en paste de rest aan naar m'n gevoel. Alleen als je met hardware in inches moet werken kan je niet afronden.
 

tuoh

Oud hout
Heb je een kolomboormachine? JA, knutsel dan een dwarsslede in elkaar;)
Een paar draadstangen, handwielen erop, eventueel een verstelling met tandwielen, kan je per X aantal mm het ding verschuiven.
In een werkplaats kan je bijna elke machine wel aanpassen en multifunctioneel maken, slijpmachine, zaagmachine, etc. Een paar tandwielen links of rechts maken er al direct een andere machine van;)

Kijk ook eens op de site van Mathias Wandel, daar staan talloze bouwprojecten, van groot naar klein, van makkelijk naar iets moeilijker. De leukste projecten zijn diegene welke je ook effectief kan gebruiken.

Praktisch alles is wel op de één of andere manier te verbeteren of uit te breiden met een houten mechaniek. Je hebt enkel wat fantasie en geduld nodig:D


Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Haha tsja, die hebben we. Maar als het merk zelfs 'budget' heet weet ik nog niet zo zeer zeker of ik daar wel moeite in wil steken... Bedankt van de tip betreft Mathias Wandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.