Kleurencode op hout? enige betekenis?

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb mij laten vertellen dat de kleuren op de kopse zijde een betekenis heeft.

Ik kan geen informatie hierover vinden, dus de eenvoudigste weg -> forum :cool:

Volgende kleuren heb ik reeds gezien: groen blauw, rood, geel, zwart, paars, roze :confused:


Kleuren hout.jpg
kleuren hout 2 wokdprime lijsten.jpg

Op de 2de foto staan WOKDPRIME plinten, geen idee wat dit betekend (volgens mij is dit Europese eik), iemand?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zeker ben ik niet maar ik veronderstel dat het er is om splijten te vermijden op het uiteinde, en ook om te voorkomen dat het hout vocht opneemt als je ze rechtop opslaat in de winkel.
Maar de kleuren kunnen dienen om verschillende lengtes aan te duiden, niet per se in de winkel maar in de fabriek, waar ze die zo lang mogelijk maken en dan afkorten op standaard lengtes voor het minste verlies.
Of misschien nog wisselen ze iedere dag van kleur, als ze al hun hout nog even drogen dan moeten ze kunnen terugvinden welk hout er uit mag?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Meestal worden plinten uit grotere delen opgezaagd. Maar elke zagerij heeft een eigen kopmerk. Dus de Scandinaviers hebben letters en kroontjes en dergelijke en op Hardhout krijg je als voorbeeld groen geel groen. Bij het herzagen krijg je dus leuke kleurtjes.

Bij hardhout is het helmaal dekkend om kopscheuren tegen te gaan.

boot300.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.