Welke uithol beitels gebruik jij?

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
IK ben aan het kijken voor uithol beitels om ronde vormen uit te hollen.
Denk zelf aan KELTON.

Kelton_Hollowers_1000.jpg

Heeft iemand ervaring of andere goede ervaringen?
Ik hoor het graag.
 
Ik heb geen ervaring met deze uitholbeitels, maar als je in de zoekfunctie uitholbeitels invult kom je al meer te weten.
Zelf gebruik ik de Hamlett Big Brother en de Crown Revolution. Ik gebruik ze door elkaar. De HBB is sterker en kan dieper uithollen.
De CR werkt vriendelijker en heeft meer verschillende beiteltjes. Maar wat je ook gebruikt, uithollen is een kunst op zich zelf.
Je moet aanvoelen wat de beitel doet, de stand van je beitel weten zonder dat je hem ziet, het juiste toerental weten te vinden, en veel oefenen. Succes.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mag ik mij even aansluiten bij Nico: speciaal gereedschap komt pas aan de orde, wanneer je met het basisgereedschap (gutsen) aan het eind van de mogelijkheden bent.Dus niet aan het eind van jouw vaardigheden maar aan het eind wat nog met zo'n guts mogelijk is: zorg eerst dat je alles kunt (ook over de kop draaien om uit te hollen) met wat de guts toelaat.
Daarna lette ik op de moeilijkheidsgraad in gebruik van diverse uitholgereedschappen.
Als eerste komt dan het uitholsysteem van www.jowinter.de (ook filmpjes) aan de orde: veilig en geen happers en onder de juiste hoek gebruikt ook een redelijk glad resultaat.
Daarna gereedschap op basis van ronde snijplaatjes zoals bij Wiedemann.de en www.drechselbedarf-schulte.de
Dit vereist best veel oefening voor de juiste stand omdat bij zo'n kleine diameter de plaats van snijdend draaien en schrapen heel dicht bij elkaar ligt.
Uitdraaihaken is een apart verhaal omdat voor een veilig gebruik veel vaardigheid is vereist - gevaar voor happers.
Zie voor de filmpjes van Holzwerken.de waar Martin Adomat goede instructies geeft.
Neem les en probeer alle systemen uit en koop wat jouw vaardigheid met gutsen aanvult.
Dan hebben we het nog niet over nat hout of droog en over het herhaaldelijk verstoppen van spaanbegrenzers.
Ik hoop dat dit voorkomt dat gereedschap nutteloos in een hoek komt te liggen.
Veel succes, vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Jan kun je uitleggen wat over de kop draaien is.
Mijn probleem is is dat ik bij bv een hol voorwerp bovenin onder de hals niet kan komen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bep bij flesvormen of holle vormen met smalle hals ben je aangewezen op speciaal uitdraaigereedschap als die van Jo Winter of Wiedemann. Vaak worden deze vormen dan ook van onderaf uitgehold: je draait de cilinder, snijdt er een bodemplakje af dat later in lijn met de nerf in het uiholgat wordt gelijmd.
Over de kop: noem de punt/midden van de guts 12.00 uur - rechts ligt dan 14.00= de stand waarin je snijdend draait met het heft iets onder de lijn van de beitelsteun - links ligt dan 10.00 uur= de stand waarmee je "over de kop" draait, waarbij het heft iets boven de lijn van de beitelsteun wordt gehouden. Met een zogenaamde hangende beitelstand. Het gevaar van happen is zeer groot!!!!!!!!!!!!!!!
Daarom maak ik eerst een begin met de afsteekbeitel waardoor de vouw eerst aangelegd kan worden om vervolgens te kantelen naar10.00 uur voor snijdend draaien. Met een puntiger geslepen guts (meer richting fingernail) kan de eerste aanzet ook in één keer.
Fixeer de beitel stevig met de linker hand op de beitelsteun en begin zuiver op de 12.00 uur stand. Geen druk uitoefenen maar laat de beitel eerst zijn eerste spoor zetten. Wanneer de vouw steun heeft kun je meer druk geven en kantelen naar 10.00 uur.
Hoe scherper de vouwhoek des te dieper je kunt komen voordat de rest van de beitel de andere rand raakt.
Heb je zo de bodem bereikt draai dan de beitel van 10.00 richting 12.00/13.00 uur uur en beweeg nu de beitel naar rechts over de bodem.
Zo krijg je een mooie ronde hoek tussen wand en bodem en bovendien een vlakke bodem.
Ik hoop dat ik zo helder ben geweest.
vr.gr. Jan Pranger - ook voor houtdraailes op afstand:):):)
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
een aanrader op dit gebied is het boek van de uitvinder van de holle vorm draai techniek David Ellsworth: Ellsworth on Woodturning.
deze man draait holle vorm met zeer kleine openingen, met zijn eigen gemaakte uitholbeitels. deze bestaan uit gebogen stalen stangen met een hss 10% cobalt snijtip erop gemonteerd. je kan deze uitholbeitels zelf maken als je in het bezit bent van een slijpmachine en een metaalboortje.. erg lowtech dus.

ik heb het boek bij willyvanhoutte gekocht, een aanrader voor de beginnende holle-vorm-draaier.

groeten mark
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik kwam onlangs nog een jonge "gereedschapbouwer" tegen, die uit eigen ervaring en studie achtergrond gereedschap maakt voor de draaibank.
Uitdraaibeitels, lunetten, frequentie regelaars, beitelsteunen.
Zie www.jmader.de
Vooral de gekromde uitholbeitel is bijzonder omdat de oplegging op de beitelsteun dicht bij het snijgedeelte blijft (kleine kromming). Je hebt dus weinig hevelwerking van de krachten en daardoor veilig te gebruiken. Bovendien is de prijs gunstig. En compacte beitel zoals ook die van www.jowinter.de en in tegenstelling tot de meer ingewikkelde en samengestelde beitelconstructies zoals Munro.
Ik heb bij hem een lunette (bril om lang draaiwerk te ondersteunen) besteld. Ik krijg hem overhandigd in Seeg op het Eurosymposium van de Duitse houtdraaiers (omgeving München) op 4 en 5 mei a.s.
Lijkt mij een aanrader.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.