Welke uithol beitels gebruik jij?

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
IK ben aan het kijken voor uithol beitels om ronde vormen uit te hollen.
Denk zelf aan KELTON.

Kelton_Hollowers_1000.jpg

Heeft iemand ervaring of andere goede ervaringen?
Ik hoor het graag.
 
Ik heb geen ervaring met deze uitholbeitels, maar als je in de zoekfunctie uitholbeitels invult kom je al meer te weten.
Zelf gebruik ik de Hamlett Big Brother en de Crown Revolution. Ik gebruik ze door elkaar. De HBB is sterker en kan dieper uithollen.
De CR werkt vriendelijker en heeft meer verschillende beiteltjes. Maar wat je ook gebruikt, uithollen is een kunst op zich zelf.
Je moet aanvoelen wat de beitel doet, de stand van je beitel weten zonder dat je hem ziet, het juiste toerental weten te vinden, en veel oefenen. Succes.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mag ik mij even aansluiten bij Nico: speciaal gereedschap komt pas aan de orde, wanneer je met het basisgereedschap (gutsen) aan het eind van de mogelijkheden bent.Dus niet aan het eind van jouw vaardigheden maar aan het eind wat nog met zo'n guts mogelijk is: zorg eerst dat je alles kunt (ook over de kop draaien om uit te hollen) met wat de guts toelaat.
Daarna lette ik op de moeilijkheidsgraad in gebruik van diverse uitholgereedschappen.
Als eerste komt dan het uitholsysteem van www.jowinter.de (ook filmpjes) aan de orde: veilig en geen happers en onder de juiste hoek gebruikt ook een redelijk glad resultaat.
Daarna gereedschap op basis van ronde snijplaatjes zoals bij Wiedemann.de en www.drechselbedarf-schulte.de
Dit vereist best veel oefening voor de juiste stand omdat bij zo'n kleine diameter de plaats van snijdend draaien en schrapen heel dicht bij elkaar ligt.
Uitdraaihaken is een apart verhaal omdat voor een veilig gebruik veel vaardigheid is vereist - gevaar voor happers.