Review: DeWalt DW777 Afkortzaag

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dankzij Tuoh ben ik erg tevreden met mijn Bosch GKS 65 cirkelzaag. Dankzij zijn review ben ik ook op deze website gekomen en ik had voor dat geld geen betere machine kunnen kopen

Maar balken perfect zagen op maat is lastig met een cirkelzaag, of een decoupeerzaag en een handzaag heb ik niet :)
Dus ik ben op zoek gegaan naar een afkortzaag, met trekfunctie.

Ik werk hobbymatig met hout en machines, terwijl mijn broer het voor zijn werk en inkomen doet. Hij werkt met vooral Festool en Hilti, helaas heb ik daar het geld niet voor. Ik zelf beperk mij tot Bosch Blauw en Makita. Normaal leen ik zijn Festool afkortzaag maar omdat die onlangs voor de vierde keer is overleden, ging het tijd worden voor mijn eigen machine.

Eis: Hoop machine, vooral secuur, voor weinig geld.

Makita en Bosch hebben prachtige machines. Maar het echt goede spul is duur, erg duur...
Terwijl ik wat zat te googlen kwam ik op een aanbieding: De DeWalt DW777 samen met bijpassende zaagonderstel DE7033 voor 600 euro. Het onderstel alleen al kost normaal 200 euro dus mijn interesse was gewekt. Vooral omdat men op internet lovend is over deze zaag

De afkortzaag heeft een vermogen van 1800 Watt. Helaas geen softstart dus de lampen gaan even uit als de je machine start. Samen met de stofzuiger starten betekend een trip naar de groepenkast.

De machine heeft een trek functie en kan daarmee balken zagen van 270x60 mm bij 90 graden.
Verder kan de machine niets. Geen LED, geen laser, geen stofopvangbak en geen magnetron. Ik denk dat DeWalt deze machine heeft gemaakt voor mensen die een zeer degelijke machine willen zonder poespas voor weinig geld.

En degelijk is hij. Zonder verdere afstelling is de hoek bij 90 graden ook echt perfect 90 graden. Dus niet 90,1.
Als je machine instelt hoor je niet 'Klik' maar 'KLUNK' als je begrijpt wat ik bedoel, het komt allemaal echt zeer solide over.
De machine kwam zonder enige moeite door een eiken balk heen, en omdat er geen geld bij DeWalt is uitgegeven aan een degelijk stofsysteem blaast hij het stof dan ook alle kanten op :)

De machine kan beide kanten op, op 45 graden worden ingesteld en kan ook kantelen naar links toe, maar niet naar rechts.

Conclusie:
Een absoluut oerdegelijke machine, nergens ook maar een mm spelling te vinden.
Zaagsnedes zijn perfect, mooi strak en haaks zoals je alleen van dure machines kan verwachten.
De buizen voor de trekfunctie zitten in de machine en komen dus niet aan de achterkant eruit steken.
Enorm krachtige motor, dat wel je zekering kan kosten.
Geen led, stofsysteem, 4 buizen of laser... gewoon zagen en niets meer.
En ik vind persoonlijk de gele kleur echt heel stoer staan :) Niet dat goedkope Karcher geel, maar net een tint donkerder

Het onderstel dat ik er bij nam is net zo degelijk gemaakt als de machine. Je kan het uitschuiven tot 2,5 meter waardoor je lange balken kan ondersteunen.
In de advertentie stond "Licht en makkelijk te vervoeren". Nou vergeet het maar, het onderstel weegt dieplood en dankzij het handvat wel aardig te verplaatsen, maar je gaat er geen dak mee op.

De machine klikt er makkelijk op vast en zit ook meteen muurvast, ideaal.
De ondersteunen voor het hout zijn op hoogte in te stellen, en ze kunnen ook je hout tegenhouden, zodat je steeds de juiste lengte hebt.

Het onderstel is echt heel zwaar maar daardoor echt heel solide en straalt gewoon stevigheid uit. Ik ben een Black & Decker Workmate gewend dat al krom staat als je er naar kijkt. Tegen dit onderstel kan je met een auto tegenaan rijden en er zal geen deukje in zitten.


Hopelijk heeft iemand wat aan deze review, voor vragen stel ze gerust :)
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
bedankt voor de review. Ik zit al een poos naar zo'n ding 2e hands te struinen, nu heb ik weer nog meer overtuiging dat dit em kan worden..

Heb van de week mijn eigen fuki-juki-mannesmann eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik iets aan die 1 (!)mm speling op de vaste stops kon doen.. Sjonge jonge wat een beroerde constructie hebben ze daar in gezet voor het arreteren. Helaas moet je het helemaal opnieuw doen (en helemaal anders) wil je dat eruit krijgen. En daarna hou je nog steeds een mm ofzo axiale speling van het blad op de motor as over.. Snik. :(
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Roekie,

ik heb even gekeken en bij deze machine heb je een metalen plaat (eventueel verstelbaar) waar gaatje inzitten van ongeveer 5mm.
Daarin valt een iets groter kogeltje dat zich vastklemt. Van speling geen sprake want kogeltjes centreren zichzelf.

Overigens als je toch voor een nieuwe machine wilt gaan, de Dw770 wordt op diverse plekken aangeboden voor 320 euro.
Het verschil zou moeten zijn, 200W minder vermogen, geen materiaal klem en geen stofzuigeraansluiting.... maar die stofzuigeraansluiting heb ik ook niet :)

(kost 40 euro bij Toolsxl zo te zien)
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hi ik heb de voorloper van deze De dw701 als ik goed heb.

Voor hobby matig gebruik vind ik hem redelijk. Begin nu wel wat speling te krijgen en de loop wieltje voor heb beschermblad zijn er ook af. Kijk ff op eBay.de duitseland of uk kan wel eens goedkoper zijn dan nl.

Als deze komt te overlijden dan wordt het toch festool is gewoon het beste.

Maar ik moet ook zeggen dat hij bij mij een volledige verbouwing heeft meegemaakt.

Gr.

Hendrik
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Sang, dank voor je informatieve review. Ik ben ook op zoek naar niet te duur, maar wel degelijk en nauwkeurig. Ik zaag niet professioneel. In mijn werkplaats staat een hele stapel Festoolboxen en een supercut, maar door helaas werkloos geworden kan dat er niet meer uit, vandaar dat ik een prijsniveau lager kijk.
Op dit moment ben ik bezig met steigerplanken. Verder maak ik ook lijsten etc.
In de specs kan ik niet duidelijk halen of deze planken in alle hoekinstellingen gezaagd kunnen worden. De planken zijn 200x35.
Kun jij bevestigen dat ik steigerhout onder verstek kan zagen en ook geneigt onder verstek?
grt van Raymond.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja je kan de zaag instellen tot een hoek van 50 graden beide richtingen op, en de zaag kan ook kantelen tot 50 graden, maar dat kan slechts 1 richting op (richting 9 uur als je er voor staat). Prima voor steigerplanken onder verstek dus :)
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb dezelfde machine, maar dan de voorloper van Elu. De inductiemotor loopt nog heel zuiver, maar wat haaksheid betreft, kan ik niet zeggen dat dit helemaal in orde is. Als hij ingesteld staat op 90°, dan zit er toch altijd een ietsiepietsie speling op. De machine heeft al een zekere leeftijd, alhoewel ik niet denk dat het daaraan ligt. De commentaren hier op het forum leren dat het moeilijk is om een machine te vinden die voor 100%, en dan ook voor de volle 100% haaks zaagt...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nou ik kan je zeggen dat de oude afkortzaag dw 55 ? ( kon mn niet vinden op het web ) veel beter werkt dan de nieuwere
Metabo Afkort- en verstekzaag KGS 216 M alleen is die van ons blauw zaagt voor geen meter haaks (maar wordt ook best mishandelt)
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb deze afkortzaag zelf niet, maar heb er wel ooit iemand mee zien werken, en de accessoire voor driepuntsstofafzuiging leek toen goed te werken.

De standaard heb ik zelf wel; toen ik dat ding zag in de Dewalt catalogus MOEST ik 'm gewoon hebben... maar de eerste paar jaar stond toen steevast "niet leverbaar in de Benelux" bij het plaatje. (Ik heb toen nog extra gaten in de basis van m'n makita ls1013 gemaakt om hem te kunnen gebruiken, later zijn ze langere montagesteunen gaan maken als accessoire). Jaren later heb ik er pas een setje extra werkstuksteunen bijgekocht, als je die nog niet hebt... metteen doen, scheelt een hoop heen en weer geschuif.
 
Laatst bewerkt:

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Nou ik kan je zeggen dat de oude afkortzaag dw 55 ? ( kon mn niet vinden op het web ) veel beter werkt dan de nieuwere
Metabo Afkort- en verstekzaag KGS 216 M alleen is die van ons blauw zaagt voor geen meter haaks (maar wordt ook best mishandelt)
Best Blom3dd, de aanslag is haaks in te stellen, bij mij zaagt hij nu heel goed haaks (fabrieksinstellingen zijn triest..). Kost enige minuten om in te stellen, maar wel de moeite waard. De machine kan meer dan wat er in de handleiding staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.