klein kistje van Kauri (Nieuw Zeeland)

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Voor een vriend die op op het punt staat te kiezen voor een nieuwe baan in Nederland of verhuizen naar Australie. Hij heeft eerder al in Nieuw Zeeland gewoond en op basis van die ervaring speelt nu de gedacht om toch maar te vertrekken uit NL. Uit NZ heeft hij een oude houten deur (als bureau) mee naar NL genomen en ooit aan mij gegeven. Van dat hout heb ik nu dit kistje gemaakt. Misschien helpt het bij het maken van een beslissing?? Hout is prachtig van kleur. Kauri is een naaldhout soort. En de deur was al rond 1920 gemaakt. Het is natuurlijk wel een beetje een rechttoe rechtaan modelletje, maar de afmetingen, de kleur en de glans gaan heel mooi samen. Afwerking is trouwens van woodwax 22.

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Wat heeft dit kistje nou te maken met zijn beslissing?

Wel een mooi kistje overigens? Waar heb je die scharniertjes vandaan?

Stephan
 
A

Athanor

Guest
haasjetik zei:
Wat heeft dit kistje nou te maken met zijn beslissing?
Tsja, dat vraagt natuurlijk om enig inlevingsvermogen.... Het zal mogelijk gaan om herinnering, tastbaar in het hout van de deur: weggegeven en weer deels teruggekregen in dit mooie kistje. Symbool voor een land ver weg, verlangen, heimwee, het zal gaan om gevoelens en gedachten die op een of andere manier de beslissing moeten opleveren. In ieder geval is er iets blijvends, welke beslissing ook genomen wordt. En de aandacht van een vriend die je zoiets moois geeft!

Mooi gebaar Hemski!

P.S. de interpretatie is natuurlijk geheel uit mijn eigen belevingswereld gekomen en kan er naast zitten....
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Athanor, helemaal geweldig je reactie. Ik dacht al, misschien moet ik het herschrijven, maar jij leest hem precies zoals ik het bedoel. Mooi man!! :D

De scharnieren zijn van Brusso. Ben niet helemaal tevreden over de kwaliteit van de schroefjes die erbij zitten. Over 3 weken zit ik in de UK bij het European woodworking event. Mike Hancock organiseert dat event en hij importeert Brusso. FF vragen of hij nog wat schroefjes heeft liggen. Dingen zijn piepklein en weet zo 123 geen goed adres om ze te halen.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Je hebt volkomen gelijk. Zal volgende keer een oud bootje aan stukken zagen. Heb jij nog iets liggen? :lol: :lol:
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ben deze zomer naar de Alpen geweest, maar volgens mij had ik bij jou ook een aardige wandeling om die bult heen kunnen maken. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Weer zo'n oude post die goed van pas komt. Op een zolder van een bevriende timmerman kwam ik een plaat hout tegen die daar al heeeeeel lang stof lag te verzamelen. Na wat zoekwerk bleek het kauri te zijn. 440x18x3700mm en nog helemaal recht!! Geen idee wat ik met zoveel kauri moest maar nu zie ik dit kistje en heb er wel veel vertrouwen in.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prachtig robuust kistje en een nobel doel. Prachtig kaurihout uit een tijd dat er nog gekapt mocht worden. Tegenwoordig is de boom beschermd. Het Kauri moerashout is ook al bijna op. Uit een stuk wortelhout heb ik een schaal gedraaid met een prachtig 3D effect. Puur natuur. Moerashout van 30.000 jaren oud + die paar jaar dat het bij mij in de schuur ligt :lol: :lol: . Er is dus nog een reden om in Nederland te blijven - alhoewel Australië...............
Kijk omdat we gek zijn op foto's.
vr.gr Jan Pranger.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.