Nut van zwaluwstaart verbinding in Roubo werkbank

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als ik dat zo bedenk, in mijn werkbank zitten de pennen eigenlijk ook mechanisch vast dmv van die "drawbore" deuvels. Daar was toch een Nederlands woord voor?

En inderdaad variatie genoeg, maar het is makkelijk om bij een bepaald type een regionale benaming te gebruiken. De duitse, de franse, de engelse bank. En hier in Nederland vind je ze allemaal terug.

Edit: even snel gezocht op het forum: drawboring = toogpennen.
 
Laatst bewerkt:

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Kan iemand mij zeggen waar je het materiaal kan vinden om te "draw boren" / toogpennen aan te brengen (als dit het Nederlandse woord is)?
Waar vind je die stalen pin die Schwarz gebruikt?
Waar haal je voldoende lange deuvels, of maak je die zelf?
Bedankt!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Deuvels maak je inderdaad zelf. Je klieft ze (rechthoekig) uit een rechtdradig stuk eiken en mept ze dan door een deuvelplaat heen. Eventueel kun je ze eerst nog achthoekig schaven. Dieter Schmid verkoopt ze, Baptist ook en als je in een creatieve bui bent kun je er zelf ook eentje maken uit een dik stuk gereedschapsstaal.

Die pin die Schwarz gebruikt zou ik even laten zitten. Die krengen zijn duur en ik heb er zelf nooit behoefte aan gehad. Je kan net zo goed met een paar lijmklemmen kijken of je de boel netjes dicht kunt trekken.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Deuvels maak je inderdaad zelf. Je klieft ze (rechthoekig) uit een rechtdradig stuk eiken en mept ze dan door een deuvelplaat heen. Eventueel kun je ze eerst nog achthoekig schaven. Dieter Schmid verkoopt ze, Baptist ook en als je in een creatieve bui bent kun je er zelf ook eentje maken uit een dik stuk gereedschapsstaal.

Die pin die Schwarz gebruikt zou ik even laten zitten. Die krengen zijn duur en ik heb er zelf nooit behoefte aan gehad. Je kan net zo goed met een paar lijmklemmen kijken of je de boel netjes dicht kunt trekken.
OK Bedankt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Iets meer info over de oude lijmsoorten:
Er zijn verschillende soorten de meest benoemde is beenderlijm, maar je hebt bv ook de minder bekende huidenlijm.

http://www.politoeren.com/contents/nl/d28_Beenderlijm.html

Het grappige is dat de Amerikanen en Engelsen als generieke term "hideglue" gebruiken en wij "beenderlijm". Echte beenderlijm is wat minder sterk maar wel weer flexibeler dan huidenlijm en heeft een langere open tijd. Omdat aan beide typen prettige eigenschappen hebben wordt er vaak een mengsel gebruikt. Omdat de gramsterkte (Bloomgetal, een maat voor de flexibiliteit van de lijm) tussen Amerikaanse hideglue en Nederlandse beenderlijm niet heel veel verschilt, neem ik aan dat je in beide gevallen een mengsel krijgt en toch niet weet wat de fabrikant er in gestopt heeft. Bij politoeren.com kan je verschillende sterktes kopen. Ik heb de 180 gekocht en die voldoet prima voor houtverbindingen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Grappig weetje: het woord "hout" in onze alom bekende witte houtlijm heeft van oorsprong niets met hout te maken. Het is een vertaling van het Duitse woord voor huid: "haut" Huidlijm ="hautleim", dat wordt in het Duits precies zo uitgesproken als houtlijm, vandaar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja inderdaad, huidenlijm is flexibeler, had dat verkeerd om. Beenderlijm is dan weer goedkoper voor ons. Om meubeltjes in elkaar te lijmen maakt het allemaal weinig uit. Het is bij speciale toepassingen zoals vioolbouw oid dat al die eigenschappen heel belangrijk worden, maar daar weet ik verder toch niks van af.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja ik was ook sceptisch of beenderlijm wel sterk was. Dus ik heb wat random blokjes hout van de grond opgeraapt en aan elkaar geplakt. Eerst was ik inderdaad niet erg onder de indruk, maar beenderlijm heeft een veel langere droogtijd om echt goed sterk te worden. Dus na een lange nacht wachten (kaarsje er bij, mooi muziekje opgezet...) nog een keer de blokjes in de bankschroef gezet en er stevig opgeslagen met een grote hamer. Ze breken allemaal echt helemaal in het hout , en niet in de lijmnaad. En dat zonder dat er een lijmklem aan te pas is gekomen! Als ik met pvac lijm heb ik altijd wel stukken die in de lijmnaad breken en stukken waar splinters op zitten. Dus vandaar mijn idee dat beenderlijm sterker is. Maar een betere conclusie is dat beenderlijm minder kritisch is voor het te lijmen oppervlak en niet kritisch is wat betreft klemkracht. Ik heb geen idee wat die lui van FWW hebben gedaan om de beenderlijm te verklooien, maar het feit alleen al dat hij op een lagere eindkracht uitkomt dan de liquid hide glue, vind ik al heel verdacht.

Er zijn heel veel redenen om niet voor beenderlijm te kiezen, het is omslachtig, je hebt een heel korte open tijd, maar juist een heel lange droogtijd. Het ruikt enigszinds merkwaardig (oftwel, het stinkt). Maar de lijmkracht is gewoon heel erg goed.

Dus terug naar zwaluwstaarten, waarom hebben ze die uitgevonden? Ik denk omdat je kops hout zo slecht kunt lijmen. Er er bestonden nog geen domino's. En waarom die zwaluwstaart in de Roubo werkbanK? Ik heb zo'n vermoeden dat dat veel met de eer van de werkman te maken had. Kijk mij eens mooie verbindingen maken, zoiets.

Edit: Art en Damien hebben ook wel een punt.

Stel het bovenblad is vochtiger dan de poten dan zal het in de verbinding gaan krimpen. Een gewone pen zal het blad zeker doen spijten aan de rand. De zwaluwstaart blijft zitten door zijn vorm en het blad kan in de verbinding krimpen zonder dat ze scheurt waar het uitmaakt.

Mischien scheurt dat net zo makkelijk of zelfs makkelijker... bij nader inzien
 
Laatst bewerkt:

Winnif

Nieuw lid
28 okt 2014
6
0
Voor hen die op zoek zijn naar werktafel anders dan in het hout, bezoek deze pagina: http://www.item24.nl/nl/home/producten/productcatalogus/products/arbeitsplatzsystem.html
Geen problemen met jou werkplek, multi functioneel en multi inzetbaar. Het materiaal gaat levenslang mee, vanwege de op zich goede kwaliteit. Er zijn verschillende modellen beschikbaar voor elke soort type onderneming. Op zich een goede optie in dit geval en andere gevallen. Ze zijn verstelbaar, dus geen tekortkomingen. Ook op maat leverbaar. Goede service en advies tot in de fijnste kneepjes krijg je van deze mensen. Zelf ook eentje aangeschaft voor mijn eigen werkplek en mag tot nu toe niet klagen, zoals eerder gezegd kwaliteitsmateriaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.