Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Nut van zwaluwstaart verbinding in Roubo werkbank

Ik bevind mij in de ontwerpfase van mijn werkbank.
    En ik snap niet, op het esthetische aspect na, waarom Roubo een zwaluwstaart in zijn dubbele pen verbinding verwerkte.

Dus haal die geschiedenisboeken maar boven...

Je bent niet alleen. Ik snap het ook niet. Het maakt het hout zelfs zwakker zo aan de voorkant. Gewoon flinke pennen die niet helemaal door en door de werktop heengaan zijn ook prima.

De zwaluwstaartverbinding werd vooral toegepast omdat met vroeger niet over kwalitatief hoogstaande lijmen beschikte, men moest het doen met beenderlijm.
    Dat zal het waarschijnlijk wel verklaren volgens mij.
    Misschien weet iemand nog een toevoeging hierop?

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Voor zover ik weet was er ook lijm van konijnenhuid ruim sterker dan het houtzelf.

Het zal wel te duur zijn om te maken nu gebruiken we allemaal chemicalien

Beenderlijm is oersterk! Sterker dan de "nieuwe" pvac lijmen, voor zover dat een zinvolle classificering is voor houtlijmen.

Ik heb zelf ook een op Roubo geïnspireerde werkbank gemaakt. Ik had ook het boek van Cris Swartz gekocht en vond zijn plan een prima plan.Ik heb een kloostertafelblad gekocht en zag het helemaal zitten om er van die mooie verbindingen in te hakken. Nu heb ik daar niet zoveel ervaring in dus me uiteindelijk maar bedacht.Omdat mijn blad 8 cm dik is heb ik de staarten 4 cm ingehakt. Het blad weegt als dieplood dus zal niet snel los komen. Maar niet gelijmd want het ligt als een huis. (beetje zoals Seek ook al zij)

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Beenderlijm is oersterk! Sterker dan de "nieuwe" pvac lijmen, voor zover dat een zinvolle classificering is voor houtlijmen.
    Volgens de wel bekende test in FWW klopt bovenstaande dus echt niet.
    Beenderlijm heeft wel zeker voordelen op moderne lijmen, voor fineren schijnt het nog altijd superieur te zijn(?)
    Heb er zelf geen ervaring mee, maar wil er in de toekomst zeker mee expirimenteren.

De zwaluwstaart aan de voorkant wordt gebruikt omdat het maken van een passend gat in een dikke plaat een nare klus is. Als hij aan de voorkant open is kan je hem inzagen en uitkappen. Dat ze er geen slis van maken is omdat de voorzijde van de werkbank recht moet blijven. Doordat je de poot opsluit kan hij niet gaan wijken als het hout iets mocht gaan werken.

Ik denk dat de zwaluwstaart toelaat om slordig te werken, geen nood voor twee perfect passende pennen, die onvermijdelijk zijn met seizoensveranderingen. Is er speling op interne pennen dan zal de bankschroef op het blad duwen en de poot naar buiten trekken. Met de open pen werkt de schroef op de volle lengte van de poot en een beetje op het blad. Door er een zwaluwstaart van te maken is de kans op een hoogteverschil tussen poot en blad kleiner.

[edit] ArtHarg zegt het beter
    Laatst gewijzigd door damien; 22-04-13 om 22:51.

Voor zover ik weet was er ook lijm van konijnenhuid ruim sterker dan het houtzelf.
    Oei, ik neem mijn woorden terug ;-) Heb er namelijk zelf geen ervaring mee.
    Ik leerde dat op school , en heb het naderhand nog ergens gelezen dat de zwaluwstaarten ontstonden omdat er geen goeie lijm was, dus breide ik daar op voort...

Zo leert een mens al iets bij, hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben.
    Iemand hier daadwerkelijke ervaring met beenderlijm die enkele testjes wil uitvoeren?

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Forum Rechten