Ik ga op reis en neem mee/verzamel..

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Zo, tijdje geleden alweer dat ik op het forum geweest ben.

Het is moeilijk tijd te vinden aangezien ik weer terug ben gegaan naar Nieuw Zeeland, waar ik nu nog zit, om verder te reizen en ondertussen bij mensen te tuinieren, beeldhouwen of timmerwerk (afhankelijk van aanwezig gereedschap) te doen tegen kost en inwoning. Een beetje zoals afgestudeerde timmerman leerlingen in Duitsland met hun 'Journeymen' die in hun zwarte speciale kledij en gereedschap rondreizen en pas na een jaar weer thuis mogen komen. Prachtig, had Nederland maar zoiets traditioneels.

Nu was ik vorig jaar ook in NZ, en kwam er snel achter dat ik de volgende keer eigen gereedschap mee moest nemen want van het onderhoud zijn de (meeste) Kiwi niet zo helaas. Dus, 5 kilo extra aan gereedschap mee (kreun) in de rugtas zoals een snoeizaag, beeldhouwgereedschap en houtsnijmesjes. Bijtels en gutsen wou ik in het land zelf kopen, want dit is immers een Engelse kolonie en er is veel mooi gereedschap deze kant op gekomen. Zo scoorde ik laatst een bakbeest van een W. Marples & Sons steekbijtel en een grote V guts voor omgerekend 35,- euro (1.5 kilo extra..).De arme man kon er moeilijk afstand van doen, maar na hem mijn portfolio te hebben laten zien was hij gerustgesteld dat zijn grootvaders beitels goed terecht kwamen. Daarnaast nog 2 gutsen van 2e handsmarkten (en simpelweg de snijhoek omgedraaid voor beeldhouwen) en een speciale 'scorp' voor uithollen. Vaak wel roestig en bot, maar na wat liefde en geduld heb ik ze mooi opgeknapt en toch wat van de patina behouden.

Enne, prachtige houtsoorten hier hoor. Pohutokawa, Red Beech, Rimu, Totara, Macrocarpa, Douglas, Kauri en zelfs Jarra wat heel lang geleden uit Australia gehaald is. En helemaal mooi, relatief veel Lignum Vitae in de vorm van Britse bowlingballen of plinten. Veel harde houtsoorten met in veel gevallen een rijke donkere tekening en oliehoudende eigenschappen. Een grote smet op het blazoen: Hadden ze maar niet 70% gekapt en in plaats daarvan die waardeloze Pinus radiata's geplant. Onder normale omstandigheden (net) acceptabel hout, maar door het gunstige klimaat groeien ze te hard, wat zwak hout opleverd. Dit betekend trouwens ook meer vergroeiingen in bomen, en die zijn makkelijk te krijgen ipv ervoor moeten vechten tegen mensen met pegels in NL.

Dus, ik vermaak me voorlopig nog prima, nog een half jaar te gaan en wie weet langer..
Groeten van de onderkant (en sorry Jaap als de foto-spam de server doet roken..).

Schaaltje van 'Smokebush'
IMG_0283.jpg

Enkele hangertjes van Lignum vitae en schelp in Maori vormen
IMG_0944.jpg

Kast van drijfhout
IMG_0936.jpg

'Kuksa' van een Esdoornvergroeiing, en een vrij vorm lepel van een Gorse vergroeiing
IMG_0928.jpg

Grappig bruggetje
IMG_0485.jpg

Ik wil jullie niet jaloers maken maar....Golden Bay is toch wel gruwelijk mooi hoor. Tropisch water en stranden.
Coquille bay.jpg

Een koffietafel in mijn 'huisstijl'. Een Walnotenvergroeiing met poten van Walnotentakken.
IMG_0200.jpg

Prachtige nerf.
IMG_0202.jpg

Schaaltje tbv iemands verjaardag. Elzenhout, gebrand.
IMG_0216.jpg

M'n gereedschap, exclusief de nieuwe bijtels. Elke keer zwaarder.
IMG_1029.jpg
 
Laatst bewerkt:

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Foto's vervolg:

Een hele mooie score, grote W.Marples&Sons steekbeitel + grote V-guts.
IMG_1040.jpg

..
IMG_1041.jpg

Het ruige Queenstown.
Pan-walk4.jpg

Zelf maar passende wetsteentjes geslepen uit een onnodig groot blok.
IMG_1036.jpg

Alles om beeldhouw gutsen te slijpen.
IMG_1038.jpg

Abel Tasman National Park...wat een land.
Tasman2.jpg

Schaal uit een Pohutokawa vergroeiing.
IMG_0993.jpg

Wat een kleuren..
IMG_0989.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooi werk.....ik bedoel natuurlijk "mueiwark" ! Ik had al eaa voorbij zien komen op facebook. Dat hout op de laatste foto is echt super mooi
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wouter,

Wat een mooie reportage en een goede sfeertekening van je leven daar als tegenvoeter! Zoals gebruikelijk weer mooie werkstukken die je in beeld brengt tegen een achtergrond die de "couleur locale" ook nog eens goed weergeeft. Goed om zo eens wat van je belevingen te horen en te zien. Ik wens je nog een fijne tijd toe!

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
houtdraai sierwerk 2009 204.jpgTsjonge Wouter wat een pracht wereld en dito hout. Ga nog even op zoek naar Kauri moeras wortelhout. Makkelijk om te bewerken en heel veel te zien in het Kaurimuseum op het noorder eiland.
In sommige stukken zit een prachtige 3D tekening - zie foto van een schaal.
Veel plezier en kom terug met een schat aan ervaring en mooie herinneringen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.