Triton junior draaibankje

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Prachtig dat ons forum ook voor metaalbewerkers af en toe een uitkomst is. Als het hoofdlager zonder speling is en het bed recht, dan heb je een prima basis. Kijk anders eens op http://metaalbewerkersforum.nl ;).

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik ken dat forum. Leuk en goed forum. Dank.
Mijn probleem ( nou ja probleem) is dat ik in een impuls een weliswaar heel lief mooi oud bankje kocht maar helaas van een onbekend of eigenlijk van een type waar er maar weinig van zijn zodat het zoeken van "lotgenoten" en zoeken van vervangingsonderdelen een klus op zich blijkt :).


Mvg
klaas0639
 

Snellebaksteen

Nieuw lid
2 mei 2015
3
0
Ook al is het een oud topic, ik meld mij hier toch even. Mijn eerste post op het forum en direct off-topic, excuus!
Ik ben Reinier en sinds vandaag ben ik ook eigenaar van zo'n fraaie Triton Junior.
De mijne is in erg nette staat maar niet helemaal compleet helaas.
Ik mis een drieklauw. Dat dit wel goed komt twijfel ik niet aan, ik kom vanzelf wel een passende plaat tegen.
Als er iemand hier nog andere onderdelen over heeft neem ik die graag over!
Hierbij ook wat fotootjes van mijn Triton, let niet op de enorme bende in mijn garage, ik heb teveel troep en te weinig tijd, dat klinkt vast wel bekent bij jullie!








 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ha Reinier, Off topic? Heel erg ON TOPIC (vind ik :)). Ben blij met je input. Ik heb dit weekend weinig tijd maar ik zal binnenkort hier bijpraten over de stand van zaken. (Is weing veranderd , maar je weet nooit wat het weinge ons nog aan nieuws oplevert).

mvg
klaas0639

ps: je bankje ziet er nog redelijk goed uit :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Snellebaksteen: Ik heb zojuist gekeken in mijn "Triton-onderdelen-bak": Helaas geen drieklauwplaat.

Begin januari van dit jaar stond er op MP een oud draaibankje. Voor zover op de (goede) foto's viel te beoordelen, overtuigend identiek aan onze "Triton Junior". Ook het naamplaatje had dezelfde ovale vorm, locatie en afmeting, maar ........ de invulling was geheel anders. Zie foto.
triton.JPG


Kennelijk is de machine ooit door de het bedrijf "Fred Ouwerling en Co N.V" in de handel gebracht en/of gefabriceerd.
Naspeuring leerde me dat deze Fred Ouwerling voor en in de oorlog machines maakte voor de textielindustrie. Na de oorlog lijkt dit bedrijf - althans onder deze naam - verdwenen. Er zijn wat aanwijzingen dat de oorlog ermee te maken heeft.
De kleurcombinatie zwart/rood in het embleem was zeker na de oorlog niet onbesmet en het naamloze kleurloze embleem met opschrift "Triton Junior" is wellicht het embleem van na de oorlog.

Ik meld het hier in de hoop dat het ons alsnog wat oplevert dat van nut is voor vinden van onderdelen.

Ik weet zelf niet veel van draaibankjes restaureren en vorder niet echt. Ik volg daarom jouw vorderingen heel graag bijv. via dit forum en ik verbeeld me zeker te weten dat er brede interesse voor is op dit forum.


Hou ons op de hoogte :)

met vriendelijke groet,
klaas0639
 

Snellebaksteen

Nieuw lid
2 mei 2015
3
0
Interessante materie!
Ik heb vandaag mijn bankje eens een beetje schoongemaakt, gesmeerd en afgesteld en alles draait verbazingwekkend soepel en spelingsvrij.
Een drieklauw heb ik ook al bemachtigd en een adapter om deze op te monteren is onderweg.
Ik ben eigenlijk alleen nog maar op zoek naar een mooie center en dan kan ik aan de slag.
Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor het draaien van busjes, buisjes en ringen die ik nodig heb bij het verbouwen van motorfietsen en zijspannen (hobby).
Hout bewerken kan ik helaas niet echt. Veel verder dan eenvoudig timmerwerk kom ik niet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een oud topic van mij over mijn draaibankje krijgt toch nog een vervolg.

Samenvatting van wat vooraf ging:
In 2013 kocht ik een oud en verwaarloosd metaaldraaibankje. Ik had er geen toepassing voor maar het leek me leuk het te restaureren. Al snel bleek echter dat er essentiële onderdelen ontbraken en het was niet eenvoudig dat op te lossen. Mijn bankje zou volgens het merkplaatje een Triton Junior zijn, een op internet volslagen onbekend merk. Tenslotte kwam ik er via buitenlandse fora achter dat het een kopie was van de Atlas 618 of de identieke Craftsman 101 (de geschiedenis is iets complexer; geïnteresseerden verwijs ik naar http://www.lathes.co.uk ).

Gelukkig bleek deze Atlas wél een bekend (Amerikaans) merk; er is veel over te vinden op o.a. YT. Bovendien meldde zich in 2015 via dit forum iemand met een vrijwel complete Triton Junior waarvan het lagerhuis was gescheurd: een ideale donor voor reserveonderdelen. Maar ik was ondertussen ernstig ziek geworden wat me dwong mijn hobby's te beperken. Af en toe deed ik nog wat aan hout bewerken maar de Triton verdween in de ijskast. Zelden keek ik er nog naar en dacht dan: "Ach, wat jammer"

En juist op ëën van die momenten, meldt zich een forumlid met wat vragen over mijn bankje. Het was aanleiding de restauratie voorzichtig maar serieus weer op te pakken.

En hoewel geen houtonderwerp, deel ik hier graag met jullie mijn vorderingen maar ik waarschuw alvast dat het langzaam zal gaan.

Hieronder een overzichtsfoto van de "donordelen".

Triton_kanibaliseerbankje.jpg
Het donorbankje. Achteraan het bed met links de vaste kop/gebroken lagerhuis en rechts de losse kop. Voor het bed liggen de transportspindel en tandheugel.
Voor van links naar rechts: Een bril; stapeltje wisseltandwielen (hopelijk om draad-snijden mogelijk te maken); transportsledes met daartussenin op de voorgrond een opzet-freeshulpstukje. Geheel rechts voor een setje spantangen.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Het forum waar je vermoedelijk het meest aan gaat hebben is amerikaans en heet practical machinist. Daar zit een grote groep die oude draaibanken restaureren om weer te kunnen gebruiken. Ze zijn erg behulpzaam en er is heel veel kennis op werkelijk elk vlak van metaalbewerking aanwezig. Het is altijd treurig, dat voor veel handelaren de waarde van zo'n machine in het onderstel zit. Zo ben ik ook aan mijn draaibank gekomen. Bij het ophalen van mijn bank heeft boktor gelukkig nog een mooie foto van de draadsnij tabel op de poot kunnen maken, zodat ik daar een nieuwe van kan etsen. Ik zou niet weten waarom je geen draad zou kunnen snijden op jouw bank. Sterker nog je hebt een omkeerder, zodat je zowel linkse als rechtse draad kan snijden. Als je weet wat voor spoed er op je spindel zit, kan je uitrekenen welke tandwielen je daar voor nodig hebt. Als je die er niet allemaal bij hebt, zal je daarnaar op zoek moeten. Maar tandwielen zijn te koop. Heb je op de motor na wel de aandrijving compleet?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik zie dat ik wat informatie gemist heb, je hebt in onderdelen een prachtig oud draaibankje. Bij je donormachine zitten de onderdelen voor dubbel werk. En de set wisselwielen. En een freesklem. En een vaste bril. Het is echt de moeite om je machine weer werkend te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Het groene triton bankje van een ander fotumlid heeft niet de zelfde hoofdlagering. De grijze en witte hebben conische bronzen lagers. Dit is een heel goed af te stellen lager systeem, waarmee heel precies is te draaien. De passende haaksleutels zijn daarbij wel handig, je ziet vaak bij oude machines dat het met een hamer en een doorslag is gedaan, waardoor de moeren erg beschadigd raken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Chevy ook de moeren van mijn bankje lijken zo behandeld hoewel ik het erger heb gezien. Doet me echt zeer aan de ogen. Dank voor de tip mbt de Amerikaanse site. Ik zit al op een aantal fora en op een Yahoogroep, maar deze die jij noemde kende ik nog niet.

Je hebt gezien dat ik voor de daadwerkelijke restauratie een apart draadje startte op dit forum?

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik heb nu ook even in je andere post gereageerd. Als je me een pb stuurt met je tel nr, kan ik je wat makkelijker van informatie voorzien, als je dat wilt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.