Triton junior draaibankje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het komt nogal eens voor dat ik een onderdeeltje nodig heb voor een eigen bedachte meubelconstructie waarvoor een metaaldraaibankje handig zou zijn geweest.

Ik heb nu voor weinig geld een "opknappertje" gekocht. Beetje een impulsaankoop want nadere inspectie doet me twijfelen of het ding door mezelf is op te knappen.

Het is een Triton junior.
Nooit van gehoord en op internet heb ik tot nu niets informatiefs gevonden. Een manual zou het summum zijn. Een exploded view ook al heel mooi. En iemand die iemand kent die zo'n bankje heeftt zou ook al kunnen helpen.

OK, het is niet direct iets met hout maar het zou me verbazen als niemand op dit forum een hint heeft :).

mvg
klaas0639
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb wel eens een triton draaibank gezien maar weet niet meer of dat het merk of het type was.
Wel weet ik dat het al moeilijk is om van oudere (ook merkbankjes) om onderdelen te vinden.
En over de prijzen zullen we het dan maar niet hebben.:(
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik vrees het ergste :-(.

Wel plaatjes gevonden op youtube die heel veel op mijn Triton lijken, maar ander merk.
Ik heb overigens niet de indruk dat het een inferieur bankje is (was). Het is massief, zwaar, mooi ontworpen en... gruwelijk verwaarloosd. Ik zal binnenkort wat fotos maken (hij staat nu niet bij me thuis).


Ik besef dat dit forum niet het aangewezen forum is voor dit onderwerp. Hier zit wel veel kennis en welwillendheid. Ik hoop dat jullie dit geen misbruik vinden maar toch de vraag: Heeft iemand van jullie een suggestie welk (hoogwaardig) internetgroep /forum ik zou kunnen raadplegen?

Ach, verder zie ik het als een klein avontuur. We zien wel hoe het af loopt :)


mvg
klaas0639
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik hoop dat jullie dit geen misbruik vinden maar toch de vraag: Heeft iemand van jullie een suggestie welk (hoogwaardig) internetgroep /forum ik zou kunnen raadplegen?)
Beslist geen misbruik, maar gebruik.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Gisteren het bankje naar mijn werkplaats gehaald en wat foto''s gemaakt.
01_draaibank_totaalbeeld.jpg
Het bankje is zonder motor.
03_draaibank_naamplaat.jpg
Volgens het plaatje is het een Triton Junior. Op Google is geen draaibank van dit merk te vinden. Ik heb ondertussen contact gehad met de huidige Triton, fabrikant van bovenfrezen etc. Ze bestaan sinds 1976 en hebben nooit draaibanken gemaakt. Mijn bank is overigens van (ver) voor 1976 lijkt mij.


04_draaibank_hoofdas.jpg
De hoofdas met klauwplaat.

10_draaibank_tandwielen.jpg
De tandwieloverbrenging naar de support (naar de autom voeding; of heet dat anders?)

13_draaibank_onderstel.jpg
Dit is de onderstel dat oorsronkelojk bij de bank zou horen. De verkoper van de bank wilde dat echter graag zelf houden. Loeizwaar. Ik kon niet 2 poten van de grond tillen. Hoefde me niet te schamen. De verkoper vertelde dat ze met vier sterke kerels het ding van de auto moesten tillen. Khad het graag willen hebben maar gelukkig heb ik geen ruimte :).

Mijn vragen zijn:
1 Komt iemand dit bankje bekend voor?
2 Ik wil het weer enigszins aan de praat hebben en het liefst echt aan de praat. Heeft iemand adviezen. (Ik ben een optimist en geef niet echt gauw op maar trek nooit aan een dode paarden)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

mvg
Klaas
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb geen antwoorden op je vragen. Maar WOW! Heb je al een metaalforum geprobeerd. Zo te zien is het een metaaldraaibankje. Grats met je aankoop. Zonde van het onderstel. Sommige dingen dienen in authentieke en originele waarde behouden te blijven ;)
 

tuoh

Oud hout
Ga eens op zoek naar Myford gebruikers, dat is een vergelijkbare draaibank qua constructie en leeftijd, en in tegenstelling met dit merk vind je over Myford wel pakken informatie. Heel wat tips ga je klakkeloos kunnen toepassen op jouw draaibank.

Er is wellicht nog iets van te maken, draadsnijden gaat niet meer lukken, maar draaien, afsteken, kamers uitdraaien, etc. zou nog moeten kunnen. Zoek een paar HSS toolbits 10 x 10 of 12 x 12mm, en probeer al eens. Zo zie je direct of het nog de moeite is om er tijd en geld in te steken. Bij een uitgesleten bed stopt het verhaal, opnieuw laten vlakken kost meer dan een nieuwe machine bijvoorbeeld.

Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek ook op metaalfora. De stoomclub Holland lijkt een aantal zeer enthousiaste leden te hebben en ze hebben een plezierig forum. Zoals wij weten is dat zeldzaam.

Dank tuoh, puur uit nieuwsgierigheid: wat doet je concluderen dat draadsnijden niet meer zal lukken?
Overigens: Ik vind je commentaar bemoedigd hoor :). En ik zal bij Myford kijken.

Ik ben zelf heel benieuwd waar het toe leidt. (ja Renault heel jammer van dat onderstel; er is respectloos met het bankje omgegaan)

Mvg
Klaas
 

tuoh

Oud hout
Om op dit type machine te kunnen draadsnijden heb je wisseltandwielen nodig, die zijn er altijd los bijgeleverd, per spoed heb je een bepaalde configuratie nodig. De tandwielconfiguratie die er nu opzit is bijna zeker voor de voeding. Als je op de tandwielen kijkt zie je dat er overal een getal ingeslagen is, dat is het aantal tanden van het tandwiel. Meestal vind je op de machine een plaatje met getallen erop, deze geven de verschillende configuraties aan nodig om een bepaalde spoed te kunnen snijden. Wat niet meer betekend dan de leispindel een bepaald toerental meegeven, wat op zijn beurt de snelheid van de slede bepaald.

Dus tenzij er een aantal losse tandwielen bijgeleverd werden is draadsnijden uitgesloten. Wel jammer, omdat de slede zo te zien is uitgerust met een draadsnijklok.

Vermoedelijk is de machine nog voorzien van Engelse maten op de noniusen? Dat is dan een merde, enkel een Angelsaksische autochtoon kan daar mee uit de voeten.


Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tuoh, ik had hier enige notie van maar had de vage hoop dergelijke tandwielen misschien los - bij een tandwielenhandel - te kunnen kopen. Ik hoopte dat het type tandwielen volgens generieke standaarden zou zijn. Maar als het gebruikelijk is dat het fabrieksgebonden types (dus in dit geval Triton types) - wordt het inderdaad praktisch onmogelijk.


Maar ik zal al heel tevreden zijn als het bankje zijn basisfuncties - de functies die jij al noemt - weer naar behoren uit zou kunnen voeren.

mvg
klaas
ps: potverdorie, de nonius heb ik nog niet naar gekeken :). Morgen.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De stand van zaken rond de speurtocht naar de fabrikant en naar documentatie van mijn oude mishandelde maar mooie Triton junior draaibankje

Het staat nu wel vast dat het van zweedse origine is. Het is gefabriceerd door Hogbo (op de eerste o hoort een umlaut).
Kennelijk is het bankje door een handelshuis onder de naam Triton junior in de handel gebracht.
@ Tuoh: het bankje heef een metrische nonius.

Op het internet is wel wat over dit merk te vinden. Maar ik vroeg me toch af of er op dit forum iemand is die dit zweeds merk kent al of niet uit eigen ervaring.


mvg
Klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dag Rob,
( ben vereerd dat je allereerste reactie m'n draaibankje betreft :).


Ik weet ondertussen dat Triton niet de fabrikant maar een handelshuis oid is geweest dat het bankje in de handel bracht (nb.: niet dezelfde Triton als die van de houtbewerkingsmachines). Het is gemaakt in Zweden door Högbo. Het is een Högbo model 75. Althans dat acht ik vrijwel zeker.
De site waarnaar je verwijst ken ik en ik heb Tony enige weken geleden een mail gezonden. Tot nu geen reactie. Hij zal het druk hebben. Een prachtige site.




Ik probeer nu iemand te vinden die het bankje uit eigen ervaring kent en/of een advies heeft over het verkrijgen van reserveonderdelen en documentatie. Högbo bestaat ondertussen niet meer en heeft zijn rechten overgedaan aan het Zweeds bedrijf Ironbill dat tot 2008 enige Högbo-reserveonderdelen in de handel zou hebben gehouden. Ik heb ook dat bedrijf ondertussen gevonden maar tot nu reageert het niet op mijn mails. En gezien het feit dat ze in 2008 gestopt zijn met alle Hogbo nazorg verwacht ik daar ook niks van.


ik ben op een Zweeds mechanikerforum gegaan. Tot mijn verrassing leverde dat niet echt veel op. Men kende het merk maar eigenlijk hield het daar op. Men raadde me o.a aan een Duits forum te zoeken. Daar zou het merk misschien ook bekend zijn.
Wel..., gisteren ben ik toegetreden tot een interessant Duits metaalbewerkersforum. Misschien dat dat iets oplevert.


Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven dat ik alsnog in Nederland iemand vind die de Triton junior alias Högbo model 75 kent en er ervaring mee heeft.




mvg
klaas0639
 

rene56

Nieuw lid
27 okt 2013
3
0
Nootdorp
Beste Klaas

Ik zat net droevig afscheid te nemen van mijn overleden Triton Junior draaibankje dat ik geerfd heb van mijn vader die het weer van zijn broer had.
Dat was vóór 1940 hij was toen al tweede of derde hands en hij vertelde mij dat zij hem toe al moesten reviseren.

De vaste kop is kapot.
Verder is alles in redelijke staat.
Wel een paar keer gereviseerd en daardoor passen een paar onderdelen misschien niet goed op een orgineel.
Het support heb ik voorzien van een nieuwe slede en beitelslededie passen er waarschijnlijk zo op, ook heb ik er metrische schroefdraad op gemaakt.
De losse kop is gereviseerd en is waarschijnlijk goed pas te maken. (nieuwe as (gat gehoond) en zool)
Verder is alles er nog.

Intresse in onderdelen?

mvg
René
 

rene56

Nieuw lid
27 okt 2013
3
0
Nootdorp
Beste Klaas

Hier ben ik nog even.

Ik woon in Nootdorp, dat is naast Den Haag.
Niet echt in de buurt maar ik kom wel eens bij vrienden in Klijndijk bij Emme.
Wij zijn er ook op 23-24 november.
Ik wil alles wel mee nemen.
Onderstaand heb ik nog het een en ander dat ik aan het schrijven was toen ik jou bericht zag.

In het verleden heb ik voor het bankje ook nog nieuwe bronzen lagers en hoofdas gemaakt die zijn nog niet veel gebruikt.
Deze as heb ik toen aangepast zodat er spantangen e.d. in passen.
Ook heeft de riemschijf op de hoofdas een nieuwe lagerbus gekregen.
Als het goed is kan je die onderdelen zo in jou bankje monteren.
Er zijn ook nog wat andere zaken die ik voor dit bankje heb gemaakt zoals een instelbare beitelhouder.
Alles wat ik van hem heb in een pretpakket.

Mvg

René
 

rene56

Nieuw lid
27 okt 2013
3
0
Nootdorp
Klaas

hier een paar foto's van de onderdelen, ik heb alles al in hapklare brokken verdeeld.
27-10-13 - 9.jpg
De gebroken kop.

27-10-13 - 8.jpg
Nieuwe slede en beitelslede, moeten nog goed worden afgesteld.

27-10-13 - 7.jpg
Metrische nonius op de spindel en het support

27-10-13 - 5.jpg
Een zelf gemaakt hoogte support voor licht freeswerk.

27-10-13 - 4 (1).jpg
Een meeneemplaat en opspanplaat.

27-10-13 - 3 (1).jpg
De gereviseerde losse kop.

27-10-13 - 2 (2).jpg
Een oude zelf gemaakte bril voor de langere assen.

27-10-13 - 1.jpg
De spantangen.


Groeten

René
 

Bijlagen

  • 27-10-13 - 9.jpg
    27-10-13 - 9.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 301
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat een verrassing om te zien dat mijn bankje toch niet alleen op de wereld is.
ik had al gezocht op Zweedse Duitse en Engelse metaalfora. Interessante tips gekregen, maar niemand gevonden die ook zo'n bankje had. Ik heb toen het Tritonavontuur even laten rusten. Maar nu nav van jouw "komst" herleeft het.

Rene56: Grote dank voor het plaatsen van foto's van je bankje. Natuurlijk heb ik interesse. Ik stuur je een PB.


mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.