Fijnstof

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wilco
je hebt inderdaad een enorme hoeveelheid natuurlijke ventilatie. of een masker of id nodig is durf ik niet te denken

@kor
kan jij jouw mening geven over mijn stofvraag?

bvd

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
heren,

de kans is erg groot dat ik een microclene ga bestelling in engeland bij toolpost. het prijsverschil met nederland is enorm groot. ik hou jullie op de hoogte
rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
beste hans,

het hele verhaal van VAT was me eerst niet helemaal duidelijk maar het schijnt dat als je je kvknummer opgeeft de VAT vervalt. dit scheelde al bijna 30 pond!!!! ik ken weinig mensen die een Jet machine hebben. over de microclene hoor ik alleen maar goede dingen. willyvanhoutte verkoopt ze ook maar de prijzen liggen echt een stuk hoger. ik hou me echter aanbevolen voor goede suggestie's.
rick
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alle units die hier worden genoemd, zijn in staat maximaal 98% 5 micron deeltjes tegen te houden en maximaal 85% van 1 micron, mits met de juist filters geinstalleerd.
Dat scheelt natuurlijk in je werkplaats om de lucht schoner te krijgen, mits de unit voldoende capaciteit heeft. De inhoud van de werkplaats moet minimaal 10 keer per uur worden ververst.
Een werkplaats van 5x6x2,5 m = 75 kuub, dus de unit moet dan 750 kuub/uur doen.
Maar dan nog zweeft er 15 % van deeltjes tot 1 micron rond.
Een goede oplossing zou een unit met HEPA filter zijn, die houdt 99,97% deeltjes van 0,3 micron tegen. Hier hoort dan een luchtbehandelingskast bij met een flink vermogen qua luchtverplaatsing. Maar,.. dan praat je over cleanroom units die professioneel en waarschijnlijk te duur zijn voor de hobbyist. Een vervangingsfilter kost dan meer dan een complets JET of Microclene :(
Een goede afzuiging ( zelf gebruik ik de simpelste Scheppach) met een fijnfilter (niet zo'n stofzak waar alles doorheen vliegt als je hem aanraakt) en een werkplaatsstofzuiger (bv Kaercher van de Gamma of dat glimmende ding van Aldi of Lidl) als extra op de bovenfrees, bevrijdt je van het ergste stof. Een luchtreiniger zoals b.v. Microclene of JET helpt om de ruimte nog schoner en veiliger te maken. Maar 100% wordt het niet.

Mijn advies is dan ook om een fijnstofmasker te dragen, zeker bij schadelijke of verdachte (hout)stoffen.


Kor

ps. het fijnfiter op mijn Scheppach is uniek, dit is een hoog efficiency filter wat ik test in de praktijk ;)
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@kiesvoorhout: Ik heb zo'n papieren Sheppach stoffilter op mijn spaanafvoer. Heb jij een suggestie hoe je voorkomt dat zo'n filter verstopt raakt met stof? Dit model zit geen borstel in die je rond kan draaien. Kloppen op de buitenkant helpt naar mijn idee niet genoeg. Nu haal ik af en toe het ding van de afzuiger en maak hem dan schoon met de stofzuiger. Alles bijelkaar nogal bewerkelijk, waardoor het niet vaak genoeg gebeurt.

Hans

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Hans,

Het filterpatroon van Scheppach is al een stuk beter dan de originele stofzak.
Dit soort filters zijn er wat professioneler met een borstel, of nog luxer met een klopinrichting.
In de (auto)industrie, bv. voor de luchttoevoer in spuitcabines, wordt vrijwel altijd een meerstraps filtersysteem toegepast. Voorfiltratie met een groffilter, tweede trap met een zakkenfilter en daarna soms nog een fijnfilter (cassette of patroon) en uiteindelijk een diffusiemat om de lucht gelijkmatig in de cabine te verdelen. Iedere filtertrap heeft zijn specifieke eigenschappen om deeltjes van bepaalde grootte uit de lucht te halen. Zo beschermt elk filter de volgende trap tegen overbelasting door te groffe deeltjes.
Een dergelijk systeem zou hier ook toegepast kunnen worden, zei het dan maar met twee filtertrappen. De laatste heb je al, er moet alleen nog een voorfilter geplaatst worden.
Dit zou je kunnen realiseren, door een zak van groffilter materiaal (bv keukenfilter 15-20 mm dik) binnen in het patroon te hangen. Daarmee bescherm je het patroon en kun je de zak er af en toe uithalen om leeg te maken. Op deze manier zorg je, dat spaanders en grof zaagsel niet in je patroon komen. De levensduur van het filterpatroon wordt hiermee verlengd.

Ik hoop je hiermee eerst een idee te hebben gegeven om wat te verbeteren.
succes, groet,

Kor
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Hans Scholte zei:
Het verbaast me dat je de beste prijs bij de Toolpost aantreft.
VAT en P&P niet vergeten?

Als je in deze prijsklasse geinteresseerd bent, zou ik ook eens naar de Jet AFS-1000B kijken.

Hans

HE! Die hangt bij mij in mijn werkplaats! (kelder atelier) Echt wel uit noodzaak hoor want anders zie ik mezelf niet meer staan als ik een machine aansteek. Hij vangt toch knap wat stof hoor. Misschien moet ik eens een fotootje plaatsen van de binnenfilter. Leuke eraan is dat wanneer ik de deur (die nog moet gemaakt worden,//// :oops: ) achter me dicht trek , ik die filter aan kan zetten en dan circuleert hij de lucht tussen de twee en de acht uur, afhankelijk van hoe je hem instelt.
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
Toen ik pas met mijn freesmachine en een stapel MDF begon was ik redelijk slordig met maskers enzo, vooral omdat met bril steeds beslaat. Gevolg was dat er zich een gezwel heeft gevormd in mijn neus :eek: die is er 2 maanden terug uit gesneden maar ben er nog niet vanaf, al is de lucht nu wel schoon. Ionisatie werkt ook goed, het zorgt dat de deeltjes aan elkaar gaan plakken en niet meer in de lucht kunnen blijven hangen, en dus ook in een niet hepa blijven hangen, (afzuigkap filter met olie bv)

4UBAQGHDH1Y[/MEDIA]]


ok ok, is met rook maar geeft een idee, de stem is van een vriend van mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.