Fijnstof

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met beschermingsmiddelen tegen fijnstof.
Ikzelf werk veel machinaal, en in hoofdzaak met MDF of met eikenhout.
Beide zijn kankerverwekkend heb ik begrepen.
Nu heb ik voor de machines wel stofafzuiging, maar er gaat erg veel langs het afzuigkanaal. Bovendien heeft 1 van mijn 2 afzuigers geen fijnstoffilter.
Momenteel gebruik ik voor persoonlijke bescherming een stofmasker van Skandia met losse P3 filters.
Nu vraag ik mij af in hoeverre dit voldoende is. Ik vermoed namelijk dat er altijd stofdeeltje langs het masker binnen kunnen komen...
Daarom zit ik te twijfelen of het verstandig is om te investeren in de Trend Airshield (bij axminster in de zomeractie). Voor zover ik het begrijp blaast deze lucht zodat er geen stofdeeltje bij je mond in de buurt komt.
Ik zit gemiddeld twee avonden per week in het stof.
gr,gandel
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bij de productie van MDF wordt idd gebruik gemaakt van schadelijke stoffen, deze stoffen zouden uitgewerkt moeten zijn. Echter de fijne stof die vrijkomt bij het bewerken kan, indien men er veelvuldig aan blootgesteld wordt, astmatische aandoeningen veroorzaken.

Een P3 masker beschermd ruim voldoende hier tegen. Een airstreamhelm is echt niet nodig en is nog eens erg oncomfortabel.
Om te testen of je masker goed afsluit bedek je met je hand het uitblaasventiel. Vervolgens adem je krachtig uit, indien het masker niet goed aansluit zal er lucht ontsnappen. Kwestie van bandjes aantrekken totdat het goed aansluit, te strak aangetrokken bandjes kan voor slechte aansluiting zorgen.

Een filter die de werkruimte filterd is natuurlijk een aanwinst voor elke werkplaats.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ken de details van die airstream helm / masker niet, maar als hij gewoon lucht uit de omgeving langs je gezicht blaast verandert er niets aan de schadelijke inhoud van de lucht die je inademt. Is zo'n masker niet gewoon bedoeld als bescherming voor je ogen en de luchtstroom om condens tegen te gaan?

Je kunt ook nog denken aan een centrale afzuiging die de lucht in de werkplaats een aantal malen per uur zuivert.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Op mijn werk gebruik ik wel eens een airstream helm, deze werkt zeer goed. De lucht wordt gewoon gefilterd, dus als je in de helm voor een P3 filter kiest ben je net zo beschermd als met een P3 kapje. Het voordeel van de airstream is wel dat je hele gezicht nu beschermd is en je dus geen bril op hoeft die vaak beslaat bij het gebruik van een kapje (en ook niet goed beschermd tegen stof).
Een nadeel van de helm vind ik het gewicht en het geluid van de ventilator. Nou ga je deze natuurlijk niet horen bij machinale houtbewerking.
Sinds kort hebben wij op het werk een helm maar met de filters en ventilator in een riem die je op de buik draagt, volgens collega´s werkt die erg prettig. Deze :http://solutions.3mnederland.nl/wps...E3E02LECFTDQKKT1_nid=28QDBP17DNbeZC6FRTPMWXgl
Hierbij kan je uit 5 filters kiezen, dus ook voor fijn stof.
Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/ademhalingsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
Frank
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
rick
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Frank zei:
Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/ademhalingsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
Frank

Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.
Voor houtstof geld een MAC waarde van 2mg/m3, in de meeste gevallen biedt een P2 stofkapje voldoende bescherming.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.

Hummm, als je als werkgever of werknemer in de bouw je eigen adviesorganisatie m.b.t. veiligheid en gezondheid al niet meer kan vertrouwen of geloven .......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
even een korte vraag over fijnstof. ik wil binnenkort een stoffilter op gaan hangen in mijn werkplaatsje om het fijnstof uit te filteren. wie heeft hier ervaring mee? ik denk dat aan een microclene machine of iets dergelijks. help!!!!! :D :?: :?:
rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
rick

Dat is nu net het nare van houtstof. Dergelijke stofzuigers en de goedkopere stofafzuigingen zuigen alleen het grove stof op. Op het oog lijkt dan de werkplaats schoon. Vaak wordt er dan vergeten dat juist het zeer fijne stof dan nog gewoon in de lucht hangt, terwijl dat juist het gevaarlijkst is, omdat dat linea recta de longen wordt ingeademd. Probleem is dat je dergelijk fijnstof niet kunt zien.
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik ben een beginnende houtdraaier en heb nog nergens weet van, wat kan ik nou het beste voor masker nemen. Een P2 of een P3 masker, en waar kan ik deze vinden??
Waarschijnlijk ook via internet, maar iemand voor mij een goeie site weet.

Gr Patric
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@wilco, ik heb een afzuiger voor het grove werk. wat ik daarbij zoek is een soort van fijnstoffiler zoals de microclene. ik dacht dat dit fijnstof filtert(als ik de verhalen moet geloven die ik lees op de website)

ideeen ??

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Een spaanafvoer met fijnstoffilter is een goed begin. Een afzuiger met zo'n ouderwetse stofzak verspreid waarschijnlijk meer stof dan hij opvangt.
Om rondhangend stof uit de werkplaats te verwijderen is een Microclene o.i.d. volgens mij een goede keus.
Om je longen tegen het meeste stof te beschermen zullen een mondkapje, passief stofmasker of uiteindelijk een actief masker in oplopende volgorde beter voldoen. Helaas loopt de prijs in het algemeen ook snel op.
Ik ben het met Frank eens dat de 3M actieve systemen prettig in het gebruik zijn.

Een overzicht van de stofbestrijding in mijn werkplaats(je)

Hans
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ook hier heb je weer het antwoord wat ik zocht en hoopte te vinden. mooie werkplaats trouwens. ik heb de site nog een tijdje gekeken en zag veel bekende gezichten. ook erg mooie dingen worden er gemaakt. voor alle draaiers is dit een goed site om eens te bekijken. ik ga op zoek naar een microclene voor een goede prijs

rick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Goed idee, zo kan je voor weinig je werkplaats schoner krijgen, tweedehands afzuigkap van marktplaats, paar andere filters er omheen maken in een kist en klaar ben je :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb vandaag een heleboel afzuiginstallatie's gezien. aangezien ik al een redelijk zware stofzuiger heb zou ik deze niet kunnen gebruiken als hoofdafzuiger? ik werk toch op maar op 1 machine tegelijk. deze machine heeft een filter en er zijn aparte stofzakken te koop voor fijnstof. daarnaast lijkt me nog steeds de microclene een superoplossing. zou ik een overcapaciteit nodig hebben?(hans , jij hebt de microclene 1000??)

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Ik gebruik een MC 1200, geschikt voor ruimten tot 120 m3.
Ik ben overigens van mening dat een masker de hoogste prioriteit heeft.
Het voordeel van een Microclene o.i.d. is volgens mij dat als er geen stof meer geproduceerd wordt het masker na een half uurtje af kan. Het is zeker geen vervanging van een stofmasker.

Hans
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Laat mij nu eindelijk maar bekennen,dat hout eigenlijk mijn hobby is.
In mijn dagelijkse werk als product engineer bij een firma die luchtfilters maakt wordt ik regelmatig geconfronteerd met vragen over fijnstof.
Nu lees ik in artikelen in dit topic, dat een voor filter in combinatie met een HVAC filter met 5 micron capaciteit voldoende zou moeten zijn. Fijnstof gaat echter lager dan 5 micron, dus juist de allerfijnste deeltjes die juist geinhaleerd kunnen worden gaan toch weer de ruimte in.
HVAC staat voor Heating, Ventilation en Airconditioning. Voor filtratie van fijnstof zijn HEPA filters meer geschikt. In Microclene achtige apparaten zitten filters die deeltjes vanaf een gemiddelde diameter van 0,4 micron tegenhouden.
Om zelf een constructie te maken is op zich een goed idee, maar zonder toepassen van het juiste filter(medium) blaas je het fijne stof alleen maar rond. Natuurlijk worden veel deeltjes tegengehouden, maar het meest schadelijke/respirabele stof blijft.
Een goede persoonlijke bescherming is aan te raden (bijvoorbeeld zoals Hans aangeeft)
Mochten er nog specifieke vragen zijn over luchfiltratie, dan wil ik altijd proberen die te beantwoorden.

Groet,
Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn werkplaats in een hoekje van een landbouwschuur van zo'n 6000 m3 inhoud, waarvan ook nog eens vaak de deuren van 3 bij 3 openstaan. Het lijkt mij dan niet erg nuttig om daar een microlene neer te hangen. In mijn geval zou ik dus genoeg hebben aan een goed stofmasker, omdat het overige houtstof zich verspreidt in de overige ruimte. Of zie ik dat verkeerd?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.