Nog een schaaltje

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ook deze is gedraaid van wilg.
Deze keer met een natuurlijke rand.

schaal 1.jpg

schaal 3.jpg

schaal 2.jpg
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Dank je wel rene, het viel mee op het kopshout draaien. Niet te grof aan het werk gaan maar rustig aan....
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Fred secondelijm doet wonderen je stabiliseert de schors . Je moet het er niet op doen als klaar bent maar voordat je de laatste afwerking gaan doen met guts of schraper.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Je moest eens weten wat ik allemaal aan elkaar geplakt heb met secondenlijm ;-)
Wist je dat sommigen het ook als afwerking gebruiken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Erg goed gelukt. Mooie vormgeving. Jammer dat de voet/onderzijde niet goed zichtbaar is.
Fred: ik gebruik superlijm in combinatie met lijnolie soms voor het afwerken van pennen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je moest eens weten wat ik allemaal aan elkaar geplakt heb met secondenlijm ;-)
Wist je dat sommigen het ook als afwerking gebruiken?

Gaat fantasties. voorwerp in de draaibank, insmeren met superlijm en onmiddellijk met grof schuurpapier inschuren (met draaiende draaibank). Je krijgt een slurrie van lijm en houtstof die in enkele seconden/minuten een vullende, sterke 'composiet'afwerking maakt. Vooral heel fijn voor het glad afwerken van hout met open poriën, zoals b.v. wenge...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk, die truc kende ik nog niet! Ga ik binnenkort eens proberen.

Is de goedkope secondenlijm van de action hier geschikt voor of gebruiken jullie een bepaald merk? Enne, rauwe of gekookte lijnolie? Maakt dat nog iets uit?

Groet, Rob.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik heb ook wel eens een schaal van eikenhout geïmpregneerd met zwarte epoxy (dat maak je zwart door er zwarte pigment-poeder door de mengen)
De poriën in het hout worden dan mooi zichtbaar(der).
Ik denk: zal er ff een plaatje bij doen, maar die schaal is nog niet gefotografeerd. Zeker een schaal met te weinig ambities.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kijk, die truc kende ik nog niet! Ga ik binnenkort eens proberen.

Is de goedkope secondenlijm van de action hier geschikt voor of gebruiken jullie een bepaald merk? Enne, rauwe of gekookte lijnolie? Maakt dat nog iets uit?

Ik zou gaan voor superlijm van een merk; bij merkloos weet je nooit zeker of iemand een bepaalde partij goedkoop van de hand heeft gedaan omdat ie bijna door z'n shelflife heen is... Maar afgezien daarvan, CA is CA, het is geen hele ingewikkelde chemie.

In theorie zou rauwe lijnolie ook moeten werken, de praktijk is echter volgens mij dat altijd gekookte lijnolie gebruikt wordt (het heet in de VS niet voor niks CA-BLO...). Moderne BLO is overigens (meestal) niet gekookt, maar is feitelijk niets meer dan rauwe lijnolie met oplosmiddel en katalysator ('siccatief'). Ik maak het zelf van eerste kwaliteit ambachtelijk geperste lijnolie (met dank aan Rick Koorman...). Ik weet niet in hoeverre de katalysator invloed heeft op de CA-BLO reactie, maar het zal ongetwijfeld nog bijdragen aan cross-linking naderhand. Maar als gezegd, gezien de chemie van de CA-BLO finish (het is niet simpel een 'mengsel' van uitgeharde superlijm en een lijnoliecoating) zou het met rauwe lijnolie ook moeten werken. Ik heb het overigens zelf nog nooit met rauwe lijnolie uitgeprobeerd, dus ik kan niet instaan voor het resultaat. Wel met BLO.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Jan zoals ik het doe.... Na het schuren tot 1000 grit doe ik er sanding sealer op. Daarna even na schuren met 1000 en dan gekookte lijn olie erop. Goed inwrijven en daarna secondelijm erop. Licht schuren met 1000 e weer secondenlijm erop tot je een aantal laagjes heb.
LET OP voor de dampen die loskomen! Kan behoorlijk op je kop slaan.
Er ontstaat een film laag en die kun je polijsten met HUT Ultra Gloss Plastic Polish ..... Je hebt geen spiegel meer nodig.

d106.jpg

Je kunt ook een auto polish gebruiken voor kunstof. bv. http://www.toolstation.nl/shop/Auto.../Autosol Kras verwijderaar/d230/sd3194/p27625

Ook de goedkope secondelijm van d action werkt goed maar ook bij toolstation hebben ze hele goede lijm zowel dik als dun.Werkt perfect en kan ook in grotere flesjes geleverd worden.

http://www.toolstation.nl/shop/Lijm...ondenlijm lage viscositeit/d180/sd2703/p16435

Succes met polijsten.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Om dit topic toch nog een schop te geven, ik gebruik zelf de seconde lijm van de Action voor 39cent per 3 kost het geen fluit, de afwerking is super.
CA is en blijft CA of het nou van de Action komt of 25 euro kostende LocTite busjes (echt wtf)

Ik schuur tot 600 en voeg dan als ik het nodig vind gekookte lijn olie er op, en dan de CA lijm 6 a 9 laagjes is voldoende, dan met een set MicroMesh pads schuren (hoewel ik zeker weet dan 800 tot 2000 wet dry van 3M ook werkt) en polijsten met Meguiars PlastX, bij elke autoboer te krijgen en gaat erg lang mee, je hebt maar een drupje of 2 nodig.

Eindresultaat, hoogglans pennen ;)
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik heb ook de lijm van de Action gebruikt maar de tubes zijn snel ingedroogd. Vandaar dat ik over gegaan ben op de van toolstation.
Waar je zowel dunne als dikkere lijm kunt bestellen.
EN....... de houtlijm van de Action is ook erg goed. Komt uit de zelfde fabriek als Pattex alleen is 2,- goodkoper.
Verdunnen met water en je hebt een prima middel om de kopse kanten van je hout te sealen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zelf gebruik ik nu zap a gap dit haal ik bij mijn leverancier van vliegvisartkelen. Kost 4,95 voor een groot potje. 0,5oz
Dit is veel minder dan ik vroeger in mijn winkel voor moest vragen. Hij koopt dat bij een modelbouwgroothandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.