Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Schroeven wegwerken

Schroeven wegwerken

Hallo,

Ik zou dmv houten proppen de schroeven in het hout weg willen werken.

Nu is mijn vraag als volgt : Schroeven die ik gebruik zijn 5x50mm.

Welke maat verzinkboor en proppenboor moet ik hiervoor dan gebruiken?

En kan iemand mij uitleggen hoe je dit precies moet doen?

Bedankt !

gr Elio
    Laatst gewijzigd door Elio; 19-04-13 om 21:33.

Meestal kun je deze kopen in set . Als je deze gebruikt past de prop perfect in het geboorde gat.http://www.bootbouwer.nl/koppeling.h...koppeling.html

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefke Bekijk Berichten
    Meestal kun je deze kopen in set . Als je deze gebruikt past de prop perfect in het geboorde gat.http://www.bootbouwer.nl/koppeling.h...koppeling.html
    Bedankt voor je reactie.

alleen kom ik er dan nog niet uit welke set ik dan moet nemen ivm de maten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Op bovengenoemde site staan ook de proppenboren van Veritas. Deze maken proppen van 6,8 of 10 mm. Het verschil met andere proppenboren is dat deze proppen taps toelopen naar een iets groter diameter. Je prop past dan altijd perfect in het geboorde gat. Bovendien hoef je voor de gaten geen speciale maten boren te gebruiken. Gewone houtboren van 6,8 of 10 mm zijn in dit geval voldoende. Hoe groot je moet boren is gewoon een kwestie van de kopdiameter van de schroef opmeten, dan eerst mbv de houtboor de holte boren die je daarna afdicht, dan het gat dooboren waar je schroef doorheen moet. Niet andersom omdat dan je houtboor zich niet meer kan centreren.

Gr Ed

Boor in een stukje afvalhout gaten van verschillende diameter, 10, 12, 14 en pas met de kop van de schroef. neem de diameter wat ruimer dan de schroefkop. Ik denk dat 12mm voldoende is.
    Ook uit de kromste bomen maakt men rechte lucifers

Kan ik ook voorboren dan verzinken en schroef diep in het hout zetten en dan een deuvel erin stoppen? En dan stukje weg schuren??

Of is dit niet mooi ?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Als je de deuvels maar van het zelfde hout maakt, kan dat best.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    Als je de deuvels maar van het zelfde hout maakt, kan dat best.
    Zijn gewoon van die standaard deuvels

Ik zou geen deuvels gebruiken, maar een proppenboor aanschaffen, zeker als het over maaerdere schroeven gaat en zichtbaar plaatsen.
    Eenmaal een proppenboor aangekocht ga je deze ook meer gebruiken.
    Zoals JP reeds schrijft, zelfde houtsoort gebruiken en bij het plaatsen de nerfrichting respecteren, dit geeft het mooiste resultaat. Ik heb dit toegepast op een buitenterras met proppen van 14mm diameter en hoogte van 10mm, na het inolieën zag je duidellijk verschil waar de proppen niet met de nerf meelopen.
    Ook uit de kromste bomen maakt men rechte lucifers

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elio Bekijk Berichten
    Zijn gewoon van die standaard deuvels

Die sowieso niet gebruiken en wel om 2 redenen. 1, niet de zelfde houtsoort 2, die zijn niet glad, maar gekarteld.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Forum Rechten