Start bouw gezwaluwstaarte infillschaaf

WR1944

Oud hout
Omdat ik in de metaal gewerkt heb volg ik het artikel met veel aandacht. Heel ver in m'n achterhoofd speel ik ook met de gedachte iets dergelijks te proberen.
Als ik het zou zwaluwstaarten dan zou ik het klinken alleen doen op de uitstekende kopse kanten van de staarten. Dan verdik je het materiaal tussen de staarten en hoef je later alleen maar een kleine verdikking weg te werken zonder dat je over de hele oppervlakte materiaal hoeft weg te nemen. Maar inplaats van klinken zou ik eerder geneigd zijn om te zilversolderen. Maar misschien is dat niet oorspronkelijk genoeg.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ja, precies, alleen op de uitstekende delen. Ik heb wel eens een artikel gelezen van iemand die de boel in elkaar had gesoldeerd, maar ik begreep juist altijd dat het hele idee van zwaluwstaarten (tov gieten) was dat je weinig spanning in het materiaal brengt omdat je het niet verhit. De schaaf zou dan beter stabiel blijven. Geen idee of dat ook werkelijk zo is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het grappige van klinken is dat je dubbele zwaluwstaarten kunt maken. Dus staarten zowel in de zool als in de zijkanten. Hoe doe je dat? Eerst maak je gewone zwaluwstaarten zoals je in hout zou doen. Vervolgens haal je die weer uit elkaar en vijl je in de kant die nog geen staarten heeft met een driehoeksvijltje een hoekje weg om een staart te simuleren. Vervolgens zet je alles in elkaar en door te kinken drijf je het messing of staal ook in dat hoekje. Voila, een "onmogelijke" zwaluwstaart verbinding.
 

WR1944

Oud hout
Even voor de duidelijkheid (en mijn nieuwsgierigheid), wat is de dikte van het stafmateriaal? Ik heb een goede leverancier gevonden voor staf in de USA die ik tijdens een vorig leven vanuit Nederland ook al gebruikte voor "onmogelijke" zaken volgens Europese begrippen.
Dus als ik echt niets meer te klussen heb ligt er nog een mooi project te wachten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jan Anton, bedankt voor je reactie Bill Carter kende ik nog niet, even vluchtig op zijn website gekeken wauw!! dit is precies wat mij voor ogen staat geheel handmatig met de ijzerzaag en vijl heel wat anders als Holtey die het voornamelijk van zijn metaal bewerkings machines moet hebben.
@WR1944 ik had al wat schaafjes gemaakt met behulp van hardsoldeer je hebt dan wel meer werk met het vlakken ivm spanningen en vervormingen die optreden tijdens het verhitten, een vriendin van mij is edelsmid van haar heb ik nu een soldeerbrander geleend met 5 verschillende brander koppen voor fijn werk (propaan en zuurstof) heb hier nog niet mee gewerkt maar verwacht er veel van.De set lijkt op een mini snijbrander.
Seek die onmogelijke zwaluwstaart verbinding kende ik niet zag hem net in het echt (op foto) bij Bill Carter wil hem zeker gaan proberen.

Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Prachtig roeland. Ik zie uit naar de voortgang. Mijn eerste gedachten waren waarom niet hardsolderen? Op het www kwam ik hier niet echt mee verder. Klinken dat werd wel gedaan. Vervormen? Vast wel iets. Maar schuren en vlakken moet je toch. Er zal wel een goede reden voor zijn wie het weet mag het zeggen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Even voor de duidelijkheid (en mijn nieuwsgierigheid), wat is de dikte van het stafmateriaal? Ik heb een goede leverancier gevonden voor staf in de USA die ik tijdens een vorig leven vanuit Nederland ook al gebruikte voor "onmogelijke" zaken volgens Europese begrippen.
Dus als ik echt niets meer te klussen heb ligt er nog een mooi project te wachten.

Ik heb gekozen voor 3mm dik messing platstaf bij 30mm breed wilde eigenlijk 40mm breed hadden ze niet op voorraad.
en stainless steel 3mm dik en 50mm breed.
waarom 3mm omdat het voor mij de eerste keer is dat ik zwaluwstaarten in metaal maak het leek mij wat makkelijker te realiseren.
Maar 4 of 5 mm lijkt mij voor grotere schaven mooier (vanaf #3).

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag lekker geknustseld in mijn werkplaats, infills gelijk gehaald met de bak en me lekker uitgeleefd op de handgreep.
Het vormen van de greep is echt een geweldig proces, eerst met de decoupeerzaag het middelste stuk eruit gezaagd daarna op de lintzaag het uitwendige deel gezaagd en de rest van de vorming gebeurd in de kogelklem met de hand, snijden raspen vijlen en schuren net zo lang tot ik tevreden ben.
Ben dan erg manisch en vergeet simpelweg foto`s te nemen van sommige stappen.

wat losse onder delen handgreep al deels gevormd

IMG_0960.jpg

De knop word middels een draadeind en een gedraaide pen van appel (had ik nog liggen) bevestigd op de voorste infill.
Ik wilde de knop graag demontabel houden. Ook de dekbeitel gemaakt van Gonzalves Alves gaten geboord en schroefdraad getapt tbv dekbeitelschroef en zijboutjes (rvs m4).

IMG_0961.jpg

De handgreep word in de inkrozing/groef gelijmd en vervolgens naar de boor kolom om de gaten voor de rvs pennen te boren. Deze pennen maak ik van rvs houtdraadbouten waarvan ik de spoed afzaag om ze vervolgens in de gaten te slaan. Nadien zaag ik de koppen eraf en vijl ik de zo ontstane pennen gelijk met de messing zijden.

IMG_0962.jpg

IMG_0963.jpg

De beitel uit de Skandia blokschaaf heeft een rond gat wat ik niet zo fraai vond ogen, dus een stuk rond messing gezaagd en dat in het gat geklonken dit ging verrassend goed.

IMG_0964.jpg

De schaaf is nu zo goed als klaar heb alle houten onderdelen in de 1ste laag lijnolie gezet nadat ik op de dekbeitel en op de handgreep aan de achterzijde mijn signatuur had aangebracht Kan de olie mooi een nachtje drogen voordat ik de zool ga vlakken en de schaafmond ga aanpassen aan de beitel wil namelijk geen metaal deeltjes die hierdoor in het hout komen mee olien. Het hout word er zo vaal van.

IMG_0967.jpg

Detail schaafbeitel en messingplaatje

IMG_0970.jpg

Kan bijna niet wachten op de eerste schaafstreken van dit schaafje!!

word vervolgt

Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wow, Roeland wat mooi gedaan man! Ik maak me alleen wat zorgen of het beiteltje wel van dezelfde kwaliteit is als de schaaf. De kern van de tegenstelling tussen de dure westerse schaven en de japanse schaven is, dat de eerste een vrij standaard schaafbeitel hebben, maar een hele dure houder, de schaaf. De japanse schaaf heeft een heeeele dure beitel (tot duizenden euro's) en een goedkope houder, met als uitleg, dat de beitel het werk moet doen......
Die Bill Carter is een hele aardige bescheiden man, heb hem wel eens ontmoet op een beurs in de UK. De foto waarop hij met zijn schaafje staat is wel een mooie, rechts van hem staat Bill's collega Konrad Sauer, de schavenmaker van Sauer&Steiner; links achter staat John Lloyd, bekende Engelse meubelmaker, cursusleider en schrijver.

jaap

bill carter planemaker 1.jpg
bill carter planemaker 2.jpg
bill carter planemaker 3.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op het woodworkers forum in Engeland is ook iemand bezig om een gezwaluwstaarte infill te maken. Misschien leerzaam om dat te volgen? Iets wat hij doet en wat je vaak in infills tegenkomt is een insert, een verdikking van de zool waar de beitel op rust. Dit schijnt veel extra stevigheid te geven. In mijn antieke infill, die overigens gegoten is, zit daar ook een verdikking.

http://www.ukworkshop.co.uk/forums/infill-smoothing-plane-project-t69460.html
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo allen,

waar zou je je handen handen zetten om met de schaaf van Bill Carter te schaven?

groeten,
Ornament
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou eindelijk tijd gehad om de zool te vlakken op een glasplaat met aluminiumoxide schuurpapier van Norton. Gestart met korrel 100 dan 180 en ge-eindigt met korrel 220 vlakker/gladder hoeft voor mij niet.
Best nog een hele klus en de schaafmond af gewerkt, kantjes gebroken en de schaaf is klaar voor haar eerste streken.

Bekijk bijlage 5822

De eerste krul

Bekijk bijlage 5823

Ze schaaft erg fijn en is makkelijk in te stellen de aanvalshoek is 50 graden, naar aanleiding van Jaap`s opmerking bezig gegaan met de mogelijkheid van een verstelbare aanvalshoek. De oplossing is zowel simpel als geniaal, heb een blok voor 55 graden en voor 60 graden gemaakt. Simpel dekbeitelschroef los draaien en het gewenste blok(is hoek) achter de schaafbeitel steken en vastzetten. Het blok heeft een inkrozing aan 1 kant deze valt over de handgreep de tegenoverliggende zijde is schuin geschaafd.

IMG_0984.jpg

Kortom het is een veelzijdige schaaf geworden die je in een hand omdraai naar een hoge hoek schaaf omzet, hooguit 10 sec. werk en de diepte instelling veranderd niet of nauwelijks is mij bij proef schaven gebleken.
Zal zien of ik hier nog een filmpje van kan maken met de schaaf in actie met drie verschillende aanvalshoeken.

IMG_0985.jpg

Ben erg blij dat ik de stap heb durven nemen om een gezwaluwstaarte schaaf te maken! Alleen of ik weer voor een rvs zool ga, tjonge wat een hard materiaal is dat behoorlijk moeilijk te bewerken maar wel allemachtig mooi.

Wil binnenkort ook ook beginnen met een duimschaafje gezwaluwstaart en low angle met infill het hou(d)t nooit op bij mij nu ja voor mij is het ontspanning een soort hobby dus.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.