Start bouw gezwaluwstaarte infillschaaf

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De kogel is door de kerk, gister naar de metaal groothandel in Leeuwarden geweest FNF (Ferro Non Ferro).
Voor messing en stainless platstaf, dacht dat ze nog wel wat kleine rest stukjes zouden hebben, helaas niet, afname per per lengte.
Dus 4 meter RVS en 3 meter messing rijker en wat euro`s lichter, ze konden het daar gelukkig nog wel door midden zagen.

strippen RVS en Messing het basis materiaal.
IMG_0940.jpg
De bedoeling is om een #3 infill schaaf te gaan bouwen met een gezwaluwstaarte bak (coffin) deze ontbreekt in mijn schaven collectie, een mooie aanleiding om deze te gaan bouwen.
De bak word opgebouwd uit een RVS zool en Messing zijden.
Maten bak: lengte 195mm, hoogte 30mm, breedte 45mm, schaafmes 39mm.

Vandaag eerst afkorten met de beugelzaag op gewenste lengte.
IMG_0939.jpg

Dan de staartverdeling aftekenen en zagen, beide zijden tegelijkertijd met de beugelzaag.
IMG_0941.jpg
Daarna afval uitboren en vijlen en nog eens vijlen, gelukkig is messing vrij zacht en dus goed te bewerken, RVS daarintegen zeer moeilijk ik houd m`n hart vast.

Staarten bijna klaar om de huizen mee af te tekenen.
IMG_0942.jpg
Nou morgen maar eens de huizen afteken en uitzagen c.q. vijlen en natuurlijk de schaafmond hoek aanbrengen.

word vervolgt

Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Aaahh, weer een mooi verslag!
Maar laat het wel moeilijk lijken voordat ik ook ineens ga denken: hee, dat zou ik ook wel eens kunnen proberen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
RVS?:p Jij bent moedig! Ik haat werken met RVS, al je snijgereedschap wordt snel bot, het vijlt en zaagt niet lekker etc. Dus ik ga met genoegen van de zijlijn toekijken hoe jij dit varkentje gaat wassen :D

Ik heb wel eens gelezen om O1 gereedschapsstaal te gebruiken voor de zool. Dat heeft als groot voordeel dat het al netjes vlak gemaakt is. En als je zo'n strip koopt heb je gelijk een stuk staal voor de beitel te pakken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag dus de zijden verder afgewerkt alle staarten zijn mooi strak gevijld met een fijn driehoeks sleutelvijltje, ik heb een mooie set van Peer (no 125).
Vervolgens het rvs doormidden gezaagd tbv de schaafmond en er 2 hoeken aan geslepen met de stationare schuurschijf onder 50 graden. Het is een combimachine van Huvema bandschuur en schijf de kleinste die er is.
De hoeken gecontroleerd op haaksheid en graden en het aftekenen van de huizen kan beginnen, eerst de borstlijnen ingekrast met de stanley dubbel kruishout voordeel van dit kruishoutje is dat er super harde kraspennen in zitten en dat is echt nodig bij rvs.
zoolplaat in de bankschroef geklemd en aftekenen met een geharde kraspen en dan zagen van de huizen.
Ik gebruik een Eclips beugelzaag met een 24 tpi super hss zaag erin(van Bahco) dit ging redelijk vlot, dan het wegboren van het afval op de boorkolom(Ferm) ging ook redelijk heb een aantal goede boortjes aangeschaft speciaal voor rvs.
En dan vijlen mijn god wat een werk het schoot voor geen meter op nieuwe vijl gehaald (middelgrof) en met veel geduld de huizen aan een zijde gevijld en afgewerkt met een diamandvijl uit een setje van Bensontools (€7,95) tot mijn verbazing werken deze vijltjes heel goed geen idee wat de standtijd is

1 zijde verbonden met de zool

IMG_0944.jpg
Het past mooi op een huis na ongeveer 1 mm te ruim denk niet dat dat een probleem gaat zijn ze worden immers geklonken.
Andere zijde ook afgetekend en weer zagen en vijlen, vijlen en nog eens vijlen.

alle zijden verbonden
zo
IMG_0945.jpg

Houtje op binnenmaat gemaakt voor het klinken van de bak en met behulp van lijmklemmen vast gezet.

IMG_0948.jpg

Dan het klinken eerst met een ronde punch en een vuistje net zo lang dat de staarten vast in hun huizen zitten ben geen smid dus lamme armen kreeg ik er wel van.

IMG_0949.jpg

Daarna met een bolkophamer na gedreven en op de bandschuur korrel 80 het overtollige materiaal weg geslepen tussentijds steeds gekoeld met water.

ruw afgewerkte bak

IMG_0951.jpg

Naar mijn mening ziet het er aardig uit voor een eerste poging alle staarten en huizen zijn mooi dicht gekomen op wat kleine vlakjes na.
De volgende stap word het maken van de infills van Gonzalves Alves toch meer mijn ding (hout bewerken en vormen) en daarna de handgreep maken van schildpadden hout en het draaien van de palisander knop.
Als ik nog een keer een gezwaluwstaarte bak ga maken word het waarschijnlijk in gewoon staal, maar ja rvs is zo veel mooier.

word vervolgt.

Roeland
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Super Roeland ik ga deze zeker volgen. Ga eerst mijn werkbank afmaken en dan aan een schaaf beginnen. Ik heb al wat materialen verzameld
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey roeland
het ziet er nu al echt super uit ik ben benieuwd naar het eindresultaat
mvg leroy
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gisteravond nog even door gegaan wilde perse de infills in de bak lijmen zodat ik zondag de schaaf volledig klaar kan maken.
De infills zijn van Gonzalves Alves had nog een mooi rest stukje liggen deze eerst ruw op maat gezaagd en daarna pas geschaafd dit is een vrij nauwkeurig werkje en een byzonder lastige houtsoort om te schaven(zeer hard kort vezelig, kans op uitbraak). Nadien achterste infill voorzien van een inkrozing tbv de handgreep, daarna een zijde gezaagd op 50 graden(schaafbed) en opgezoet zodat de hoek exact past/gelijk is aan de hoek van de schaafmond.
De voorste infill op 85 graden gezaagt.
Voordat ik kan gaan lijmen moet ik de inkrozing opvullen met een stukje afvalhout welke exact pas gemaakt is.

De losse houtdelen en schaafbeitel

IMG_0953.jpg

De schaafbeitel komt van een nieuw aangeschaft houten blokschaafje van Skandia.(te koop bij Karwei € 21,95)
Het is een dikke beitel van ongeveer 3,5mm en 39mm breed had al eens zo een beitel gebruikt voor de bouw van een houten high angle schaaf goed staal met een lange standtijd.

In de lijm klemmen

IMG_0954.jpg

Alvast gaten geboord in het schildpadhout voor het vormen van de handgreep

IMG_0956.jpg

En de houten knop van pallisander gedraaid eerst een gat geboord door het kopse hout vervolgens een draadeind aan gebracht en deze in mijn drieklauw geklemd en draaien maar. Op deze manier zit het doorgaande gat altijd in het midden ik weet er zijn ook andere manieren maar dit is een snelle methode waarbij niets mis kan gaan.

IMG_0957.jpg

Vandaag wil ik proberen om de handgreep te vormen en de dekbeitel te maken de dekbeitel schroef heb ik al (van een afgeschreven kruis houtje) En natuurlijk het geheel te monteren.

word vervolgt

Roeland
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ziet er mooi uit zeg! je klinkt het materiaal tussen de staarten? ik maak de mijne altijd in beide richtingen 2.5 mm te lang en klink dan de overlengte in beide richtingen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
betekend het klinken hier dat je het materiaal plat slaat waardoor het uitzet en dus vast komt te zitten? Als dat een juiste aanname is dan krijg je toch putjes in het materiaal? Schuur je dat later weer glad soms?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ziet er mooi uit zeg! je klinkt het materiaal tussen de staarten? ik maak de mijne altijd in beide richtingen 2.5 mm te lang en klink dan de overlengte in beide richtingen.

Dank je, ben geen metaalman het leek mij het meest logisch om de staarten in de huizen te klinken rvs is namelijk behoorlijk hard, had ook alles met 2 mm overlengte nadien deze met het bolkop hamertje nog na geklonken.
Was bang als ik alleen op de overlengte zou klinken dat de staarten niet mooi zouden gaan sluiten waarschijnlijk is deze gedachte van mij niet correct, bij de volgende zal ik het op die manier proberen gaandeweg leert men!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
betekend het klinken hier dat je het materiaal plat slaat waardoor het uitzet en dus vast komt te zitten? Als dat een juiste aanname is dan krijg je toch putjes in het materiaal? Schuur je dat later weer glad soms?

Inderdaad Scheppie, die putjes kun je weer glad drijven, je begint met een bolpunch en eindigt met een licht bolle punch
Daarna gladschuren op de bandschuur machine je verliest iets aan materiaal en dat vind ik niet zo erg er zullen best betere methoden zijn dit is mijn eerste poging om een gezwaluwstaarte bak in elkaar te zetten de volgende zal wellicht op een andere-betere manier geklonken worden het is in ieder geval een leuk leer proses.

Roeland
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
zoals gezegd, het ziet er top uit en daar gaat het om! RVS klinken zal inderdaad erg lastig worden. Ik heb ook gemerkt dat je het messing niet te veel moet vervormen met het klinken omdat het vrij bros is: ik heb een schaaf verprutst op deze manier, het messing brak op twee plaatsen af:( Bill Carter heeft een mooie beschrijving van zijn techniek:
http://www.billcarterwoodworkingplanemaker.co.uk/12.html

Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.