Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Start bouw gezwaluwstaarte infillschaaf

De kogel is door de kerk, gister naar de metaal groothandel in Leeuwarden geweest FNF (Ferro Non Ferro).
    Voor messing en stainless platstaf, dacht dat ze nog wel wat kleine rest stukjes zouden hebben, helaas niet, afname per per lengte.
    Dus 4 meter RVS en 3 meter messing rijker en wat euro`s lichter, ze konden het daar gelukkig nog wel door midden zagen.

strippen RVS en Messing het basis materiaal.
    IMG_0940.jpg
    De bedoeling is om een #3 infill schaaf te gaan bouwen met een gezwaluwstaarte bak (coffin) deze ontbreekt in mijn schaven collectie, een mooie aanleiding om deze te gaan bouwen.
    De bak word opgebouwd uit een RVS zool en Messing zijden.
    Maten bak: lengte 195mm, hoogte 30mm, breedte 45mm, schaafmes 39mm.

Vandaag eerst afkorten met de beugelzaag op gewenste lengte.
    IMG_0939.jpg

Dan de staartverdeling aftekenen en zagen, beide zijden tegelijkertijd met de beugelzaag.
    IMG_0941.jpg
    Daarna afval uitboren en vijlen en nog eens vijlen, gelukkig is messing vrij zacht en dus goed te bewerken, RVS daarintegen zeer moeilijk ik houd m`n hart vast.

Staarten bijna klaar om de huizen mee af te tekenen.
    IMG_0942.jpg
    Nou morgen maar eens de huizen afteken en uitzagen c.q. vijlen en natuurlijk de schaafmond hoek aanbrengen.

word vervolgt

Roeland

Deze ga ik zeker volgen, mooi plan man

Aaahh, weer een mooi verslag!
    Maar laat het wel moeilijk lijken voordat ik ook ineens ga denken: hee, dat zou ik ook wel eens kunnen proberen

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Je maakt er toch wel meer dan 1 ? Er zijn zeker mensen wiens hart nu sneller gaat kloppen.....mijne zeker!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

RVS? Jij bent moedig! Ik haat werken met RVS, al je snijgereedschap wordt snel bot, het vijlt en zaagt niet lekker etc. Dus ik ga met genoegen van de zijlijn toekijken hoe jij dit varkentje gaat wassen

Ik heb wel eens gelezen om O1 gereedschapsstaal te gebruiken voor de zool. Dat heeft als groot voordeel dat het al netjes vlak gemaakt is. En als je zo'n strip koopt heb je gelijk een stuk staal voor de beitel te pakken.

Mooi project. Ik ben ook benieuwd hoe je het rvs gaat bewerken...
    Ronald

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    Je maakt er toch wel meer dan 1 ? Er zijn zeker mensen wiens hart nu sneller gaat kloppen.....mijne zeker!!
    Rick voorlopig blijft het bij 1 man man wat een hard materiaal is dat roestvrij staal. Ga nu even een verslagje schrijven.

Roeland

Nou Seek en Ronald, ik heb het RVS er toch onder gekregen!!!! Vroeg wel wat (lichaamelijke) geestelijke inspanning.

Roeland

Vandaag dus de zijden verder afgewerkt alle staarten zijn mooi strak gevijld met een fijn driehoeks sleutelvijltje, ik heb een mooie set van Peer (no 125).
    Vervolgens het rvs doormidden gezaagd tbv de schaafmond en er 2 hoeken aan geslepen met de stationare schuurschijf onder 50 graden. Het is een combimachine van Huvema bandschuur en schijf de kleinste die er is.
    De hoeken gecontroleerd op haaksheid en graden en het aftekenen van de huizen kan beginnen, eerst de borstlijnen ingekrast met de stanley dubbel kruishout voordeel van dit kruishoutje is dat er super harde kraspennen in zitten en dat is echt nodig bij rvs.
    zoolplaat in de bankschroef geklemd en aftekenen met een geharde kraspen en dan zagen van de huizen.
    Ik gebruik een Eclips beugelzaag met een 24 tpi super hss zaag erin(van Bahco) dit ging redelijk vlot, dan het wegboren van het afval op de boorkolom(Ferm) ging ook redelijk heb een aantal goede boortjes aangeschaft speciaal voor rvs.
    En dan vijlen mijn god wat een werk het schoot voor geen meter op nieuwe vijl gehaald (middelgrof) en met veel geduld de huizen aan een zijde gevijld en afgewerkt met een diamandvijl uit een setje van Bensontools (€7,95) tot mijn verbazing werken deze vijltjes heel goed geen idee wat de standtijd is

1 zijde verbonden met de zool

IMG_0944.jpg
    Het past mooi op een huis na ongeveer 1 mm te ruim denk niet dat dat een probleem gaat zijn ze worden immers geklonken.
    Andere zijde ook afgetekend en weer zagen en vijlen, vijlen en nog eens vijlen.

alle zijden verbonden
    zo
    IMG_0945.jpg

Houtje op binnenmaat gemaakt voor het klinken van de bak en met behulp van lijmklemmen vast gezet.

IMG_0948.jpg

Dan het klinken eerst met een ronde punch en een vuistje net zo lang dat de staarten vast in hun huizen zitten ben geen smid dus lamme armen kreeg ik er wel van.

IMG_0949.jpg

Daarna met een bolkophamer na gedreven en op de bandschuur korrel 80 het overtollige materiaal weg geslepen tussentijds steeds gekoeld met water.

ruw afgewerkte bak

IMG_0951.jpg

Naar mijn mening ziet het er aardig uit voor een eerste poging alle staarten en huizen zijn mooi dicht gekomen op wat kleine vlakjes na.
    De volgende stap word het maken van de infills van Gonzalves Alves toch meer mijn ding (hout bewerken en vormen) en daarna de handgreep maken van schildpadden hout en het draaien van de palisander knop.
    Als ik nog een keer een gezwaluwstaarte bak ga maken word het waarschijnlijk in gewoon staal, maar ja rvs is zo veel mooier.

word vervolgt.

Roeland

Forum Rechten