Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Onderwerp: Groooote Italiaan

Groooote Italiaan

IS VERKOCHT

Hallo Forumgenoten,

Er stond al een week of drie een mooie grote houtdraaibank op Marktplaats, een MVM T-1200. Prijs: beetje vaag, bieden vanaf ***. Helaas in Noord-Holland, voor mij eigenlijk te ver weg om gewoon even te gaan kijken.
    Gisteren had ik eindelijk een Dringende Reden om die kant op te gaan, dus gauw gebeld, afspraak gemaakt en langsgegaan.

Ondertussen had ik natuurlijk wel geprobeerd om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Veel verder dan Italiaans / industrieel / solide / 1200 = centerafstand kwam ik niet. Andere specificaties kon ik niet vinden, wel een advertentie van een NL machinehandel voor een exemplaar in vergelijkbare staat, zij het met vierklauw en bril voor ... (slik) … € 1.150. Bij zo’n bedrag wil ik niet meer weten of dat nu in- of exclusief BTW is.

Ik kan de afloop alvast verklappen, de bank staat nog daar en komt niet hier. De enige reden: hij is met 208 cm breedte nog een stuk forser dan ik had verwacht.
    Om hem te kunnen plaatsen zou ik mijn werkplaatsje volledig moeten herindelen. Op zich misschien ook wel een goed plan, maar nu even niet…

Waarom ik dit dan hier meld? Nou, deze draaibank is dus nog te koop. Ik heb hem niet uitonderhandeld omdat verstand deze keer voor emotie ging maar voor *** had ik hem wel meegekregen. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen [Quote: MS]. Daar zat dan ook nog een set draaibeitels bij in.

De draaibank is indertijd nieuw aan een school geleverd en na verloop van tijd wegens te weinig gebruik verkocht aan de huidige eigenaar. Die kwam er al snel achter dat hij toch meer een metaalman is; de MVM staat er nu eigenlijk voornamelijk te ….. staan. En wil eindelijk wel eens actie!

Ik heb de man beloofd om zijn draaibank op dit forum onder de aandacht te brengen. Doodzonde om zoiets onbenut in een hoek te laten staan, terwijl er hier misschien wel iemand zit te wachten op een oerdegelijke professionele draaibank voor een zeer schappelijke prijs.

De feiten
    (maten bij benadering):

220 / 380 motor, vanwege afwezigheid van krachtstroom omgezet naar gewoon 230V (condensator toegevoegd). Waarschijnlijk ook gemakkelijk weer terug te bouwen. Loopt als een zonnetje. Ik heb geen typeplaatje gezien maar vond op een Italiaanse site hetzelfde model met 1,5 kW op krachtstroom. Dus…
    208 cm breed, 35 diep, 116 hoog. Gewicht: ??? (Nee, waarschijnlijk zwaarder )
    Bedhoogte 86 cm, centers 22,5 daarboven dus max. draaidiameter ca. 45 cm.
    Bedlengte 160 cm, tussen de centers 120 cm.

De as is aan beide kanten toegankelijk. Het meeneemcenter is een morseconus, ik denk MC2. Ik heb al ergens een verloop MC2 / M33x3,5 voor 28 euro gezien.

Aan de linkerzijde heeft de as een inwendige schroefdraad, hier kan dus mooi een schuurschijf o.i.d. worden gemonteerd.
    Er zit geen klauw of opspanplaat bij, wel een smalle en een brede beitelsteun, ieder met z’n eigen houder. Verder een meedraaiend tegencenter, tweetands meenemer en de genoemde beitels.

De plaatjes
    : (sorry, de detailfoto's heb ik met de GSM geschoten)

MVM T-1200 1.jpg

MVM T-1200 2.jpg

MVM T-1200 3.jpg

MVM T-1200 4.jpg

MVM T-1200 5.jpg

MVM T-1200 6.jpg

MVM T-1200 7.jpg

MVM T-1200 8.jpg

MVM T-1200 9.jpg

De draaibank is gemakkelijk te vinden op Marktplaats, gewoon MVM als zoekopdracht invoeren. Of contact opnemen met *** uit *** tel. *** Voor meer info mag je mij best een PM sturen, maar het meeste heb ik hier wel verteld.

Om misverstanden te voorkomen:

Ik ben zelf niet de eigenaar, heb ook geen enkele band met de eigenaar (nou ja, ik ben gisteren uiterst vriendelijk ontvangen, heb onder het genot van een glas cassis een zeer geanimeerd gesprek gehad en zal daar met veel plezier aan terugdenken), heb geen enkel persoonlijk belang bij aanprijzing of verkoop van deze draaibank, deel niet in de winst en verwacht courtage van koper noch verkoper.
    Keerzijde: ik wijs iedere aansprakelijkheid af, denk dat dit een buitenkans kan zijn voor een serieuze belangstellende maar heb mijn oordeel als leek gegeven en kan niets garanderen.

Groet, Kor

PS ik hoor wel heel graag hoe het afloopt.

PPS ik wil een grotere schuur

PPS *** Sorry, de houtdraaibank is inmiddels verkocht! (aan.... mij!)
    Laatst gewijzigd door Kor; 18-04-13 om 15:37.

Dag Cor,
    Ik heb eenzelfde draaibank is idd een erg degelijke machine. Vooral voor het geld.
    Gewicht is trouwens 220 kilo.. Alleen maar een plus in mijn ogen.
    Enige nadeel vind ik dat het bed van de draaibank erg breed is. Hierdoor is moeilijk een geschikte "banjo" te vinden... mocht je dat willen.
    Cor ik heb ook een vraag aan jou... ik ben zelf ook opzoek naar een verloop van MC2 naar M33x3,5. waar heb je deze gevonden?
    Groeten,
    Rik

Hallo Rik,

Bedankt voor je vermelding van het gewicht, nuttige info! Heb je nog meer informatie naast het reeds vermelde?

Een breed bed heeft m.i. ook voordelen:
    - een stabielere opstelling met minder torsie voor de beitelsteun en losse kop
    - breder afzetvlak voor .... vul maar in. Ik heb zelf op mijn draaibankje de slijpmachine opgesteld op het zelden benutte rechter deel van het bed, en stond er versteld van hoeveel bakken, kisten en dozen er blijkbaar op een ongebruikte MVM passen

Een extra banjo zal hier niet nodig zijn, er zitten al 2 bij. 1 staat op het bed, met smalle beitelsteun. De andere ligt een verdieping lager met de brede beitelsteun erop (foto onder het versnellingsdiagram). Trouwens erg handig vormgegeven, diagonaal zodat je de korte beitelsteun tegen de vaste kop kunt plaatsen.

Het verloop heb ik gevonden door de Engelse afkorting MT2 te gebruiken.
    Had nog nooit gehoord van RC Machines, zit in Luxemburg. Ook even verder scrollen, ze hebben een leuke klauw + adapter aanbieding. Zal voor dat geld geen superkwaliteit zijn, maar waarschijnlijk wel bruikbaar?
    Zie http://www.rc-machines.com/index.php...i_product_2=30
    Even opletten, de bovenste voor € 26 zal MC2 zijn, de tweede voor € 28 MC3 (i.p.v. MT2).

Ondertussen zit ik nog te piekeren hoe ik aan mijn echtgenote kan uitleggen dat ik per ongeluk een heel klein beetje verliefd ben geworden op een Italiaanse van 2,08 m (breed!) en dat ze misschien toch maar bij ons moet komen wonen, en dat ik daarom nu gelukkig eindelijk mijn schuur ga opruimen / herindelen / verbouwen / .... Ze begrijpt echt heel veel, maar dit?

Dag Cor,

Dank je voor de link.
    Als je nog meer info wil kan je die hier vinden. http://www.exfactory.com/SeeLit.aspx?recnum=LC-010636
    Dit model is de de t1500. Alles is hetzelfde behalve het bed, dat is 1500mm lang ipv 1200mm
    ik zal deze week wat foto's posten van mijn machine

Groeten
    Rik

Dag Rik,

Jij ook bedankt voor die link.
    Had ik al verteld hoe begripvol mijn echtgenote kan zijn? Zij heeft er zojuist mee ingestemd dat de Italiaanse bij ons intrekt . Heb direct gebeld en de koop gesloten.
    Heb wel eerst een aantal dagen nodig om de boel zodanig te reorganiseren dat de houtdraaibank er bij past, dus pas volgende week gezinsuitbreiding .

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de foto's van jouw draaibank, had eigenlijk niet de indruk dat er veel van deze machines in Nederland staan.
    Zouden er nog meer forumleden zijn die op een MVM draaien?

Groet, Kor

Proficiat met je nieuwe maitresse .

Heb je wel geslapen vannacht of heb je liggen nadenken hoe je het vrouwtje kon overtuigen ?

Ik, ook niet, maar deze machines staan toch met enige regelmaat te koop...
    Ik zal proberen vanavond een aantal foto's te posten.
    Gr
    Rik

IMG_0860.jpgIMG_1620.jpgIMG_1212.jpgIMG_1604.jpgIMG_1626.jpgIMG_1626.jpg

Bijdeze nog even wat foto's... ben nog met het een en ander bezig. Onder andere een grote bril (tot 600mm) en een frequentieregelaar. (hulp gezocht)

Groeten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wiet Bekijk Berichten
    Proficiat met je nieuwe maitresse .

Heb je wel geslapen vannacht of heb je liggen nadenken hoe je het vrouwtje kon overtuigen ?
    Dankjewel Wiet !
    Nee, niet echt lekker geslapen. Voornamelijk in gedachten de inventaris van mijn schuurtje versleept, buiten gezet, weer binnen gebracht, gestapeld, ingeruild, omgeruild en op z'n kant gezet, dit alles om iets dat eigenlijk veel te groot is toch passend te krijgen... Was al moe van het sjouwen voor ik opstond
    In de loop van de ochtend begon alles in mijn hoofd een beetje vorm te krijgen en op z'n plaats te vallen, blijkbaar gepaard gaande met een dusdanige stemmingswisseling dat mijn vrouw me al begrepen had voordat ik de woorden (en moed) verzameld had. Ja, we zijn al een tijdje samen .

@ Rik
    Zo, dat ziet er serieus uit!
    Die draaibank van jou is mooi compleet uitgerust; ik zal de komende tijd nog wel het nodige moeten opscharrelen of zelf maken om niet uitsluitend tussen de centers te kunnen draaien.
    Dient die bus om het center alleen om een opspanplaat in te draaien, of heeft hij nog andere functies?

Groet, Kor

Proficiat met de "groooote" aanwinst, daar ga je een hele boomstam op kunnen draaien

Wel even op attent zijn dat een adapter met morse cone op de vaste kop geplaatst, moet beveiligd worden met een draadspindel door de draaias. Zolang je tussen de centers werkt is er geen probleem. Dat probleem komt er wel bij het gebruik van enkel de vaste kop, door de éénzijdige opspanning dan de MC zich loswerken, dat wil je niet meemaken met een stuk hout in de klauwplaat.

Zo te zien is de draaias doorboord, geen probleem dus, een draadstang van M8 is al ruim voldoende trouwens.

Ps: dat sjouwwerk ben je snel vergeten eens de reus binnen staat

Mvg,

André

Forum Rechten