" SNIPE " bij vandiktebankje

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Om een partij oude eiken vloerdelen te schaven heb ik zo'n goedkoop, nieuw (weggooi)vandiktebankje gekocht, van Maxx. Tot mijn verbazing werkt dat ding eigenlijk best aardig. Ik zit nog in de uitprobeerfase... Het enige waar ik niet blij mee ben, is dat ik last van "SNIPE" heb, aan het begin van elk deel. Nou heb ik alles afgezocht op internet maar ik ben er niet uit hoe dit nou ontstaat en hoe dit vervolgens te verhelpen is anders dan dat de aan-en afvoertafel verlengd moeten worden of de messen geslepen. Maar het fijne begrijp ik er niet van. Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen? :confused:
 

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Dankje Wiet voor deze snelle en heel duidelijke reactie! Wat een geniaal filmpje trouwens! Werd alles maar zo duidelijk uitgelegd..Groeten Lokke.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Dat is een heel mooi filmpje! Bedankt voor het delen! :)

Ik heb een pallet eiken rest stukjes die ook niet allemaal even dik zijn en zit ook al een tijdje te denken om een vandiktebankje aan te schaffen (Spero SP85 ofziets) en heb al zitten zoeken en las ook dat die kleine bankjes veel last hebben van dat effect aan begin / eind dus dit is dan misschien wel een oplossing......
 

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Dag Wim, zoals ik het geleerd heb, is "machineslag" de regelmatig terugkerende indruk van de schaafbeitel in je hout. Hieraan kun je bijvoorbeeld zien of je beitels gelijk staan afgesteld, als het patroon gelijkmatig is. "Snipe" is het verschijnsel aan het begin (en/of het eind) van je deeltje, zoals in het filmpje te zien is. Ik ken geen hollandse benaming voor snipe..
Groeten, Lokke. PS: Nog heimwee naar je winkel..?
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
een partij achter elkaar erdoor duwen , dan heb je alleen de 1e en de 2e een snippe...( heb 5 jaar in de machinale gewerkt, maar heb nog nooit van een snippe gehoord :)
 

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Ach...what's in a name...maar na mijn vraag over "snipe" ben ik er op gewezen dat het hele begrip heet: "Planer Snipe" ... Nou en daar is een heleboel over te lezen en te bekijken!!
 

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Een update na 2 weken experimenteren met mijn weggooivandiktebankje. "Snipe" blijkt toch niet helemaal te voorkomen door de messen-unit met hulpstukjes te blokkeren, zoals in het filmpje wordt gesuggereerd. Er blijft een minimale snipe van ééntiende aan het begin van elk deeltje, over een lengte van ca 50 mm. Lastig van deze methode is dat je voor elke dikte een apart hulpstukje moet maken. De enig afdoende oplossing is dus het aansluitend doorvoeren van meedere deeltjes, voorafgegaan en gevolgd door een (afval)stukje. Of het stukje van 50 mm met snipe er afzagen. Het is trouwens maar 3 tiende diep, dus dat valt ook nog mee, maar je ziet het wel. Verder moet ik even kwijt dat die vandiktebankjes eigenlijk prima bruikbaar zijn, je kunt tot 300 mm breedte doorvoeren en het verschil tussen links en rechts is minder dan ééntiende en dat kun je ook nog bijstellen. Het geschaafde opppervlak van mijn eikendeeltjes is zeker met die nieuwe messen echt glad te noemen. De diepte-instelling heb ik na wat geëxperimenteer met de afleesschaal en de stand van het instelwiel tot op tweetiende nauwkeurig. Moet het nog nauwkeuriger dan haal ik er voor de zekerheid toch eerst een proefstukje door...Inmiddels heb ik voor jááren eiken roerhoutjes!
Ik weet niet of ik nog net zo enthousiast ben als ik die 50 vierkante meter er door gejaagd heb. Ik laat het weten!
Groeten, Lokke. :eek:
 
Laatst bewerkt:

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
Bijna vergeten, maar ik zou nog een keer melden hoe het "weggooi"vandiktebankje mij bevalt. Het is er eentje van Maxx, maar is dezelfde als Güde en wellicht nog meer merken. Ik gebruik dat ding regelmatig om mijn partij eikenhouten vloerdelen klein te krijgen, inmiddels zo'n 50 m2 verwerkt, dus ik weet er nu wel iets van. De nauwkeurigheid blijft redelijk goed, brede delen verspanen echter minder dan smalle delen, dus ik werk met één breedte tegelijk en meet alles na met de schuifmaat. Als ik bijna op dikte ben, haal ik alles er nog een keer door zonder te verstellen, soms nog wel twee keer afhankelijk van de breedte. Dat is tijdrovend, maar ik krijg het wel tot een/twee tiende op maat. Dus op zich ben ik tevreden, maar het is duidelijk een hobbymachientje. Dat blijkt ook uit de constructie, ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat de motor verbrand was na twee uur continue werken, bleek de magneetschakelaar te zijn, het enige ding dat je van buitenaf kunt vervangen...zelfs voor een nieuw snoer moet ie helemaal uit elkaar. Demonteren is eenvoudig, al moest ik wel eerst goed kijken waar de schroeven verstopt zaten. Dat er niet meer speling in zit verbaast me wel als je ziet dat bv het motor/messenblok van gegoten aluminium zonder bronzen bussen glijdt over de 4 stalen geleidestangen. Dat kan nooit lang goed gaan met die krachten denk ik dan. Nadeel van demonteren is wel, dat de hoogteafstelling compleet zoek is. Tussen rechts en links zit ineens ruim een millimeter verschil. Afstellen gaat met grote moeren op de spindels met links en rechtse draad. Ik zag alleen geen andere oplossing om rechts en links gelijk te krijgen dan door steeds deeltjes erdoor te halen, opmeten, stukje verdraaien enzovoorts. Uurtje zoet mee geweest, maar hij doet het weer. Mijn eindoordeel is: als hobbyapparaat een zeer welkome aanvulling op mijn machinepark, ondanks sommige knullige onderdelen. Maar ik ben inmiddels zo gewend aan het fenomeen vandiktebank, dat als deze de geest geeft, het een Makita of Metabo wordt. Zelfde concept, iets duurder maar wel degelijker en met betere afstellingsmogelijkheden.
 

Lokke Moppio

Nieuw lid
19 mrt 2013
8
0
De messen zien er nog goed uit, na die partij eiken. De echte scherpte is er alleen wel vanaf, maar voorlopig nog geen reden voor vervanging, zolang er nog netjes verspaand wordt. Ik vermoed dat ze eerst omgedraaid kunnen worden trouwens. Ik ben overigens wel heel zuinig op mijn messen, alle delen worden eerst zorgvuldig ontdaan van lijm of cementresten. En het voordeel van oud eikenhout is, het ontbreken van hars. Ik heb het toch al nooit zo gehad op grenenhout..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.