Luiken maken

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik snap wat je bedoelt Marc.

Door het grote dak overstek (niet zichtbaar op de foto...) blijven de luiken over het algemeen goed droog. Dat is ook de reden dat de vorige het zo lang uit hebben gehouden. Om die reden heb ik de randen uiteindelijk niet afgeschuind. Daarnaast betreft het hier een recreatiewoning en dus zijn de luiken meer dicht dan open :cool:

Wel zullen de scherpe binnenhoeken van het kader worden voorzien van een kit-rand, zodat ook op termijn het water niet makkelijk tussen de onderlinge delen zal kunnen komen en de verf beter hechten zal.
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Prima oceans 11. Ik zelf had een prachtige uit hard houten gemaakte toegangs poort van 6 meter breed en 1,9 meter hoog. Deze poort bestond uit 2 delen van elk 3 bij 1,9 meter. Elk poort deel was op gebouwd uit een frame met daar in 12 panelen. De panelen konden vrij werken in het frame en waren er in gekit. Maar toch naar 10 jaar waren de onder zijde van de panelen en de onderzijde van het frame's zo ver aan getast door vocht dat vervanging al niet meer mogelijk was. Ik heb de poort altijd goed in de verf en kit gehad, maar toch door de werking van de panelen ontstaan er scheurtjes in de kit waardoor vocht naar binnen kan dringen en niet meer weg kan met alle gevolgen van dien. Het rottings proces begint hier bij dus van binnen uit, en als het zichtbaar wordt is het vaak al te laat.Van daar ik huiverig ben voor luiken op gebouwd uit frame's en panelen en zeker in ons (natte) Hollandse klimaat.De foto's van paneel luiken die hier te zien komen ook uit warme verre landen.

Groetjes marc
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Klopt ook weer Marc.

Het probleem bij de oude luiken was ook dat het op sommige plaatsen al aardig aan het de-lamineren was. Maar - zoals gezegd - na ruim 25 jaar mag dat.

Hoewel mijn moeder van tropisch hardhout gemaakt lijkt te zijn, ze staat met haar 83 jaar - zoals ze zelf zegt - wel in het bos waar de bomen vallen. :( En dus vrees ik dat deze set luiken haar zullen overleven. Het kan ook maar zo zijn, dat ik gedurende de rustiger wintermaanden van 2013-2014 nog een volledig set ga maken van massief hout, al was het maar om meer ervaring hiermee op te doen. ;)

Groeten terug,
Ekko
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het (bijna...) eindresultaat: een bevriende schilder heeft al behoorlijk zijn best gedaan... Het begint er dus al op te lijken.
De gebruikte kleur was wel een verrassing, maar ik vind het wel OK zo...

EDIT: de bevriende schilder deelde me desgevraagd mede dat dit nog maar de grondverf is... :confused: OEPS :rolleyes:

Project 13001 Luiken 22.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en de voorkant van de luiken.

Hieronder alvast een foto van de voorkant in de grondverf.

Verder ben ik wel gelukkig met het gegeven dat de diagonalen goed hebben uitgepakt en perfect terugkomen in het verfwerk. De luiken zijn nl. niet exact vierkant en dus zijn de hoeken ook niet exact 45°.

Luiken, voorzijde.jpg
 

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
Mag ik eens iets vragen ?
wat is gewaterd grenen eigenlijk
dat is een uitdrukking die wij hier niet gebruiken denk ik
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gewaterd grenen is grenen dat vóór het zagen een of twee jaar in stromend water heeft gelegen. Daardoor spoelen veel inhoudsstoffen eruit en wordt het duurzamer (schimmels hebben geen voer meer omdat er minder suikers in zitten) en denk ik ook wat rustiger qua werken (omdat er minder suikers in zitten trekt het minder water aan).

Wateren wordt bij wel meer houtsoorten gedaan trouwens.
 

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
deju daar moet ik zoveel jaren voor in het hout gezeten hebben
nog nooit niet van gehoord
hier word nu wel grenen gebruikt dat dan de naam thermowood krijgt
met als resultaat dat het veel rotbestendiger wordt , dacht zelfs klasse merantie dan
dat heeft dus echt zo een vieze verbrande geur dat hout als je het zaagt en u handen blijven er ook de ganse dag naar ruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.