Luiken maken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Jammer. Nieuw en geverfd valt het op afstand niet zo op, maar over een aantal jaren, als het verouderd en verweerd, dan vind ik zo'n gelamineerd multiplex luik een aanfluiting en een mooi verweerd panelen luik nog steeds aangenaam ogend. Maar dat is wel persoonlijk uiteraard ;).

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Helemaal met je eens Jaap, maar ja...

Heb al bedacht dat ik voor nu (komende jaar...) die multiplex dingen in elkaar "flans" en komende winter er een leuk winterprojectje van maak.
Kan ik ze volgend jaar verrassen met het echte spul :D
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Lees nu een paar dagen mee en kan het niet meer onder de pet houden. Opgeklampte luiken met GG delen zijn nog steeds het mooist. De spijker door en door van buiten naar binnen en dan omkramen zoals men vroeger deed. Dus horizontale klamp onder en boven en één schoor. Deklatje bovenlangs en eventueeel een stukje lood. In het lood een mooi firguurtje steken en je hebt echt luiken.

Niks geen merantie, schroeven en of triplex. Als de GG delen rot zijn van onder mooi uit stukken. Vakwerk en geen geklooi met die moderne materialen.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Maak van je hart vooral geen moordkuil Jeroen... :cool: Het forum is er juist om met zijn allen van gedachten te wisselen over de zin en onzin van gebruikte technieken, materialen etc.

GG delen zijn zeker mooi, maar ik ben daar altijd wat huiverig voor. Voor mijn gevoel is deze manier van verbinden meer gevoelig voor inwerking van vocht (door werking van het hout) dan bij andere technieken, zoals het bijvoorbeeld in de volgende tekening (met opgedekte delen). http://www.woodworking.nl/upload/attachments/47781=9766-luikschets.jpg

Opmerkelijk genoeg kom jij wel weer met het idee van een deklatje. Ikzelf had dat ook in gedachten, maar na diverse reacties begon ik daar toch meer en meer over te twijfelen. Voer voor nadere discussie ???

Voor een luik van deze (kleine) proporties heb ik gekozen voor een kader in plaats van een schoor. Het doel is vooral estetisch (mijn moeder wil het graag zo hebben, t.b.v. het versterken van het zandloper effect).

Tot slot de term "omkramen". Dit is een term die ik niet ken. Een zoektocht op het web maakt me niet echt veel wijzer. Kun je me daar meer over vertellen ??

Dank voor je bijdrage en zie je reactie met belangstelling tegemoet !

Groet, Ekko
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Mijn hart is allemaal liefde zit geen moord in. :rolleyes:

Omkrammen sneller getypt dan uitgelegd. Opgeklamte deuren spijkerden we op een underlayment plaat. Klampen werden met koploze nagels vastgezet op de plaat op de juiste maat. Daarna werden er spijker door de gg delen geslagen, op patroon. Hierna werd de underlayment plaat verwijderd en de spijkers omgekramd. De koploze spijker worden door het hout heen getrokken en uitgehaald. Zal wel een totaal foute werkwoordsvervoeging zijn maar vooruit als het maar duidelijk is.
Omkramen doe je dwars op de houtnerf. Het is geen makkelijke techniek. De driehoeksvijl moet je ergens laten uitharden anders breekt die regelmatig. Spijkers willen ook nooit zo mooi buigen als jij wilt. Dus het is een kwestie van oefening baart echt wel kunst.
Plaatje komt uit een PDF folder van Hornbach

Omkrammen spijkertechniek.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant Jeroen, hoe ziet dat er precies uit. Ik googled al even maar kon het niet thuisbrengen. Geeft dat krammen geen roest en rotproblemen, met die spijkers in het hout? En "gg delen" die ken ik ook (nog) niet.

jaap
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Interessant Jeroen, hoe ziet dat er precies uit. Ik googled al even maar kon het niet thuisbrengen. Geeft dat krammen geen roest en rotproblemen, met die spijkers in het hout? En "gg delen" die ken ik ook (nog) niet.

jaap

Loop eens door het openlucht museum in Arnhem of het Zuiderzee museum in Enkhuizen. Kijk daar eens goed naar de echte opgeklamte deuren en luiken. Ook even oog houden voor de rest. Als het goed is ligt de spijkerkop net onder het oppervlakte van het hout. Weet het niet zeker maar volgens mij worden die niet geplamuurd maar vol gestreken. Het is best wel een kunstje om goed te krammen. Als je het niet goed doet sla je de spijker een stukje terug.
Schilderen deden ze vroeger als de beste en alles zat altijd goed in de verf. Toen had je nog echte verf volgens de kenners. :rolleyes:

Gg delen zijn geschaafd en geploegde delen. Dus gewoon een plank met veer en groef. De veer werd geschaafd en de groef werd geploegd vandaar GG delen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Gebeurt dat door het omkrammen of moet je hem al met een drevel wat onder het oppervlak tikken? Ik moet het toevallig binnenkort ook gaan doen, dus dit komt op precies het goede moment langs :)

Arthur

Nee van te voren. Dus spijkeren en dan de kop er één millimeter onder slaan. Tijdens HET krammen willen de spijkers wel eens terug gaan. Dan moet je de boel eigenlijk weer omdraaien en weer op de plek krijgen.
Vervelende is als je alle omgekramd hebt en je denk klaar en er enkele niet goed gegaan zijn. Dan word het wel eens moeilijk om het goed te krijgen en loop je te martelen om de spijker er weer uit te krijgen. Gebeurt je vast en zeker bij je eerste project.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De koploze spijker worden door het hout heen getrokken en uitgehaald.

Hier ben ik niet helemaal mee. Bedoel je dat de spijker een eindje in het hout wordt getrokken, zodoende dat de kop iets verzonken ligt?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
De klampen, de horizontale delen en de schoor. Worden met koploze spijkers op de onderplaat vast gezet met koploze spijkers. Kan ook dat je een 2,7x55 neemt en de kop er af knipt. Hierdoor fixeer je eigenlijk het frame. Daarna bevestig je de GG delen of de klampen (frame). Na het lostrekken van de onderlaat trek je fixatie spijkers uit de klampen. Deze zijn niet nodig voor de constructie. De andere worden gekrampt en fixeren de GG delen op de klampen (frame).

Hopelijk is het zo duidelijker...................
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Voor degene die het leuk vinden: hierbij een paar foto's van de gemaakte luiken.
We hebben ze gister even met wat 'tijdelijke' schroeven op hun plek gehangen. Inmiddels zijn ze er weer af t.b.v. het noodzakelijke verfwerk.

Project 001 Luiken  08.jpg
.
Project 001 Luiken  16.jpg
.
Project 001 Luiken  18.jpg
.
Project 001 Luiken  21.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Oceans 11 luiken zien er goed uit als, als ik nog een kleine tip zou mogen geven dan zou ik de onderste op dek lat aan de boven zijde iets afschuinen. Als de luiken open staan en dat is de meeste tijd het geval dan blijft het (regen) water op deze rand staan met alle gevolgen van dien als deze rand iets wordt afgeschuind kan het water er niet op blijven staan, en dan blijft de onderste opdek lat beter droog .

Groetjes marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.