Luiken maken

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mijn lieve moeder heeft mij gevraagd om de luiken van haar recreatiewoning te vervangen. De oude zijn na 25 jaar trouwe dienst - inderdaad - écht aan vervanging toe. Het gaat om 3 kleine luiken van bxh 71x75 cm.

De oude luiken waren gemaakt door simpelweg 2 platen 18mm multiplex op elkaar te verlijmen en vervolgens te behandelen tegen de elementen. Met name het relatief hoge gewicht heeft in het verleden wel eens problemen opgeleverd bij de bevestigingspunten van de scharnieren.

Mijn idee is, om de nieuwe luiken in ieder geval lichter in gewicht te maken door aan de binnenzijde gebruik te maken van een kader. (zie tekening)
De luiken worden voorzien van een dekkende laag verf/beits.

Dit kan enerzijds door bijv. 1 plaat watervast multiplex 18mm te gebruiken en de binnenzijde ervan te voorzien van een kader van eveneens 18mm multiplex.
De kopse kanten van het multiplex wil ik voorzien van een harthouten rand (12,5 x 36 mm) die ik met een ruime hoeveelheid lijm (t.b.v. het multiplex) aan ga brengen.

Echter, ik denk ook wel aan het gebruik van massief hout: een aantal stroken onderling met domino's o.i.d. verbinden en dan een kader van dezelfde houtsoort aan de binnenzijde.
Ook hier wil ik de kopse kanten van het hout voorzien van een harthouten rand (12,5 x 36 mm) die ik met lijm aan ga brengen.
Nadeel bij gebruik massief hout is vaak de werking van het hout.

Iemand tips of ideeën die mij kunnen overhalen om de luiken toch te maken van massief houten delen ??

Luiken schets 01.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Bij massief hout zou je de delen kunnen voorzien van mes en groef i.p.v. domino's.
Dan deze delen met slipgaten (gaten die groter zijn dan de doorsnede van de schroef) aan het kader vast schroeven.
Tussen de delen een centimeter speling houden zodat de delen de ruimte hebben om te werken. De slipgaten zorgen voor ruimte waar de schroef in kan glijden.

Als je de boel daarna in de verf zet kan er weinig meer gebeuren.
Het hardhouten randje zou wel eens problemen kunnen opleveren omdat dat weer een andere uitzetting heeft dan de rest van het hout. Daardoor kan het los raken.

Groeten, Raymond
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij was hier al eens een uitgebreid topic over luiken langsgekomen. Zou de zoekfunctie even gebruiken, stond zat nuttigs in geloof ik.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Jaaaa, bedankt voor deze enorm waardevol die tips... :D
Er staat zo ontzettend veel info op dit forum; heb het alleen nog niet allemaal weten te ontdekken.

Nog even een vraag: "helaas" bevindt de recreatiewoning zich niet aan de Franse Rivièra, maar aan de Waddenzee-kust.
Ook mooi hoor, maar... welke houtsoort kan ik het best gebruiken voor de luiken??
Is daar aanmerkelijk vaker vochtig dan 'dans La France' en al het zoute zeewater helpt ook niet erg mee...

Overigens, de loodslab die in het hierboven genoemde artikel wordt genoemd zat ook op de oude luiken en zal zeker en vast ook op de nieuwe terugkomen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Traditioneel kom je veel grenen tegen, liefst de gewaterde variant. Is wat goedkoper dan eiken, wel goed in de verf zetten uiteraard.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ja, dat is inderdaad ook een mooie houtsoort om te gebruiken. De kozijnen bij mijn ouders zijn ook van grenen, en al bijna 100 jaar oud.
Doordat het altijd goed in de verf is gezet, en regelmatig onderhouden is, ziet het er nog steeds netjes uit.
Maar ik geloof dat gewaterd grenen een beetje zeldzaam is geworden. En wat je tegenwoordig bij de bouwmarkten vind is nou niet echt te vergelijken met het oude traditionele gewaterde grenen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat een leuk historisch plekje, ik heb net even op de website gekeken en het ziet er heel leuk uit.
Zeker een adresje om eens langs te gaan als ik die kant op ga.

tnx, Raymond
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben even gaan snuffelen op het web en kwam (weer...) terecht bij Wytske's Fijnhouthandel.
Vast niet zo'n mooie locatie dan die van Twickel, maar voor mij aanzienlijk dichterbij.
Het schijnt dat deze dame ook erg mooi hout levert; komend weekend maar eens even gaan kijken.
Als zij mooi hout hebben zal ik zeker gaan voor massief i.p.v. multiplex.
Wordt vervolgd...
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
eik en dan enkele lagen Biopin bootolie , en geen last meer van het zout.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
Kozijnen en andere buitenconstructies blijven vooral gaaf door de constructie zelf. Voorkom zoveel mogelijk randen en hoekjes waar water in blijft staan en zorg dat aan alle kanten het water er af kan lopen en dat het weer kan drogen. Voor buitenmeubilair worden wel pen-gat verbindingen gebruikt waar het vocht "uitloopt" dus met schuine kanten. Een handig en goed adres voor hout is ook de Houtzagerij in Akkrum, kan ook op maat leveren wat handig kan zijn voor de dikte van de delen.
En zout is niet zo erg, daar kan de schimmel die rot veroorzaakt niet zo goed tegen.

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Uhm... iemand uit Den Haag en iemand uit Bangkok (?!) die mij wijst op een aantal leveranciers die bij wijze van spreken in mijn achtertuin wonen... oeps... :rolleyes: Bedankt voor deze top-tips !!! Erg waardevol !
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tja, als je in je eigen achtertuin weinig zagerijen hebt moet je ze wel in iemand anders achtertuin zoeken he :) Maar daarom is het dus wel handig om je woonplaats in je profiel op te nemen, zoals je had gedaan!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben eruit! Enerzijds omwille van tijd (of eerder het gebrek eraan...) maar vooral door het gebrek aan geduld binnen de familie (vrouwen...:rolleyes:) ga ik toch voor het maken van luiken uit watervast multiplex.

Iedereen bedankt voor zijn (haar??) inbreng #leerzaam !!! En hoewel ik er voor nu niet meteen profijt uit kan halen, zal dat later zeker toch wel van pas komen.

Foto's volgen t.z.t. Wees gegroet ! :cool:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.