Rust aan het front

WR1944

Oud hout
Het is wat rustig geweest aan het houtfront. We hebben het huis geherfinancierd (stapels papieren ingevuld) en ook hebben de Amerikaanse belastingaangifte achter de rug. Dat gaat stukken ingewikkelder dan in Nederland. De IRS (Amerikaanse belastingdienst) heeft een deal met IT-bedrijven gesloten om zelf geen electronische belastingaangiften te maken zolang die bedrijven voor de lagere inkomens gratis programma's aanbiedt. Die programma's zijn inderdaad gratis maar zodra je ze via het Internet wilt opsturen gaat de kassa rinkelen. En het is erg lastig om de gegevens van die zgn. gratis programma's over te nemen en een formulier in te vullen. Dat kan je wel aan de industrie overlaten. En er is geen Consumentenbond die voor je opkomt.
Maar er is toch wel wat zaagsel geproduceerd. M'n nog niet uitgepakte verhuisdozen waren opgeslagen in de tweede kelder. Door de stapeling is het lastig om bij een bepaalde doos te komen en het neemt nogal wat vloeroppervlak in beslag. Dus moesten er rekken komen. Gebaseerd op eerdere versies verzon ik een dubbel rek, rug aan rug. Dat scheelde ook nog wat hout. Dus uit 2x4's (40x90) stroken gemaakt van in de lengte gehalveerde balken voor de staanders en dwarsstukken. Voor de liggers werden de 2x4's in drie gedeeld. Dus met 6 staanders, 16 dwarsstukken en 36 liggers aan de slag gegaan, het leek wel een timmerfabriek. Zo'n 200 potgaten geboord, 2 per verbinding voor sterkte en tegen verdraaien. In de werkplaats eerst de frames gamaakt van staanders en dwarsstukken. Die konden maar net door het trapgat. Op locatie met de middelste liggers de frames samengesteld en laag voor laag de liggers aangebracht. Weer 16 dozen van de vloer.
Nu hebben we een oude bureaustoel die door de gewichtige gebruikers flinke kraters in de vloerbedekking (linoleum) en ondervloer had gesleten. Een plastic stoelmat zou weing helpen door die kraters. Dus moest er een harde ondergrong komen. Dat wordt een plaat 1/2" multiplex. Om de stoel op z'n plaats te houden werd er een rand van 1/4-rond van 3/4" aan bevestigd. Uit testen bleek dat een oppervlak van 1 bij 1 meter voldoende groot was. Rond was te moeilijk om er een nette rand aan te maken, vierkant oogde te lomp dus werd het een achtkant. Op z'n ouderwets heb ik het achtkant geconstrueerd maar door een wiebelend potlood aan de stokpasser werd het scheef. Dus met een geo-driehoek alles net uitgezet. Met de hand alles uit gezaagd en de randen erop gelijmd en geschroefd. Intussen hadden we van een zwager een betere bureaustoel gekregen en die rolde inderdaad een stuk soepeler. Het geheel voldoet perfect maar ik denk dat ik een pak zelfklevende linoleumtegels koop voor meer duurzaamheid.
Toen ik het achtkant aan een vriendin van m'n vrouw toonde viel het me op dat het de vorm van een stopbord had. Ik zei dus tegen haar dat ik een stopbord aan het maken was omdat ik het straatje naast ons huis te onoverzichtelijk vond. Ze klom gelijk in de gordijnen en zei dat het illegaal was en dat ik in de gevangenis zou komen. Ik ging er nog verder op in maar toen ze zei dat ze de politie zou bellen om mij te overtuigen dat het niet mocht heb ik haar maar verteld dat het een grapje was. Ze was "not amused".
 

Bijlagen

  • P4171406q.jpg
    P4171406q.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 247
  • P4061405q.jpg
    P4061405q.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 243
  • P4061404q.jpg
    P4061404q.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 243

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Onze voorliefde voor hout en -constructies wordt door vrouwen niet altijd begrepen. Evenals onze hout-droge humor... ;) #stopbord

Luxe kast zeg, voor de verhuisdozen ! Wel ideaal zo met die pocket holes. Ik heb me recent één van Trend aangeschaft en ga hem komend weekend in gebruik nemen. Ben benieuwd of ik minstens zo enthousiast ga worden als jij.

Tot slot: grappig om te zien dat je al zo ben ingeburgerd in "feet and inches".
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het blijft toch altijd leuk, van die 'kleine' tussendoor klusjes.
Lekker uit de losse hand iets verzinnen en dan iets moois er van maken.
 

WR1944

Oud hout
Onze voorliefde voor hout en -constructies wordt door vrouwen niet altijd begrepen. Evenals onze hout-droge humor... ;) #stopbord

Luxe kast zeg, voor de verhuisdozen ! Wel ideaal zo met die pocket holes. Ik heb me recent één van Trend aangeschaft en ga hem komend weekend in gebruik nemen. Ben benieuwd of ik minstens zo enthousiast ga worden als jij.

Tot slot: grappig om te zien dat je al zo ben ingeburgerd in "feet and inches".

M'n vrouw is al aardig gewend aan m'n houtmanie en m'n humor. Maar haar vriendinnen moeten er nog een beetje aan wennen. Vooral als je met een pokerface je verhaaltje doet.
Zoals met de meeste dingen moet je ook van de Kreg (en soortgelijke systemen) even de fijne kneepjes leren. Maar dan weet wat wel en wat niet werkt.
Toen ik halverwege de 50er jaren naar de LTS ging werkten we voornamelijk met Engels maten v.w.b. bevestigingsmateriaal en staalprofielen. Direct na de oorlog was er een overvloed aan Engels en Amerikaans materiaal en de Duitse industrie was terug bij af. Langzaam kwam er meer metrisch en na verloop van tijd gingen die Fred Flintstone eenheden er vanzelf uit. En ik blijf het metrisch systeem trouw zoals ik al in m'n avatar heb aangegeven. Als ik iets maak gebeurt dat in millimeters, punt uit. Naast m'n Zwitsers zakmes heb ik altijd een 3m rolmaat op zak met mm en inches. Want gevoel voor inches en feet zal ik waarschijnlijk niet meer krijgen. Omdat er nauwelijks iets anders te koop is moet ik wel inslaan in Engelse maten. Maar overal waar ik kom steek ik m'n mening niet onder stoelen en banken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.