vragen betreft salontafel maken

basbas

Nieuw lid
17 apr 2013
1
0
Hallo!

Ik ga verhuizen en bij gebrek aan een salontafel wilde ik er graag zelf een maken! Ik heb affiniteit voor techniek, maar ben helaas nog niet erg beleerd op het gebied van houtbewerken. Hieronder een plaatje voor het ontwerp.
tafel.jpg
Zoals hierboven te zien is het tafelblad in de vorm van een schilderspalet. De bruine tafelpoten moeten boomstammen voorstellen, maar deze zullen er in het echt natuurlijk wat mooier/natuurlijker uitzien. In het "vingergat" van het palet komt een asbakje, maar dit is in dit geval niet belangrijk.

Vragen:
1. Welke lak kan ik het best gebruiken voor het afwerken van het (hardhouten) tafelblad? Ik wil er ook wat op schilderen, heeft dit invloed op mijn lakkeuze? Een leraar vertelde me over 2-fasenlak op waterbasis. Is dit wat?

2. Moeten de boomstammen(met schors) nog voorbewerkt worden om krimp, kromtrekken of rot tegen te gaan? Of kan de schors er überhaupt niet op blijven zitten i.v.m. het uitzetten/krimpen als gevolg van de temperatuur en vochtigheid?

3. Hoe kan ik het beste de boomstammen(met schors) lakken of bewerken zodat chemische of mechanische beschadigingen tegengaat?

Alvast erg bedankt voor de moeite!

Bas
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.