Ook ik stel mij even voor

worldvalve

Nieuw lid
16 apr 2013
7
0
Hallo,

Ik ben Marinus Hoekman, woon in Nijverdal, 57jaar jong en mijn beroep is tekenaar constructeur.
Heb de hobby houtdraaien ontdekt en ik moet zeggen het is een prachtige hobby.
Ben nog een maar een paar maanden bezig met deze hobby en probeer van alles uit maar ik weet niet precies hoe en wat.
Kijk veel naar You Tube maar zou graag een keer met iemand in contact komen die mij uit kan leggen hoe en wanneer gebruik ik welke beitel.

Groet,

Marinus
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op dit mooie forum.

En welke beitel? Ik ben al jaren bezig met klussen, maar pas 2 jaar met echt hand-houtbewerken.
Ik heb nog maar 5 beitels en voorlopig gaat het daar wel mee, maar ik zou er nog wel graag een paar smalle schietbeitels bij willen. Deze zijn om een gat te hakken.

Ik merk wel dat ik steeds de neiging heb om van die 5 steeds dezelfde twee te pakken. Geen idee waarom. Onbewust liggen deze blijkbaar het lekkerste in de hand?

Groeten, Raymond
 

worldvalve

Nieuw lid
16 apr 2013
7
0
Raymond,

Dat is mijn probleem ook.
Ik gebruik bijvoorbeeld een beitel voor het uitsteken van een vaas maar het volgens mij niet het juiste type.

Groet,

Marinus
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Marinus,

Voor het uitsteken van een vaas heb je meer aan een guts dan een beitel.
En dan vooral een gekropte gebogen guts.
Gutsen zijn holle beitels die speciaal voor het beeldhouwen of houtsnijden gemaakt zijn.

Met beitels worden vooral rechte beitels bedoeld, waarmee je hout recht af kan steken om bijvoorbeeld een houtverbinding te maken.

Zie ook: http://www.pfeiltools.com/de/produkte/laengsgekroepfte-form.html

Die zijn te koop bij Baptist of Dick of de Beeldhouwwinkel

Groeten, Raymond
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het advies gaat volgens mij meer over houtsnijden en houtbewerken algemeen, terwijl de vraag gaat over houtdraaien.:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.