Welk merk freesjes?

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Hallo ik ben nieuw op het forum en weet dus niet of ik het hier op de goede plek zet.

Maar ik heb me zelf ge trakteert op een Festool OF1400 boven frees. Maar ben niet heel bekent met freesjes. Dus mijn vraag is :
Wat zijn redelijk tot goede freesjes voor deze machine. Voor het frezen van meubel paneel en hardhout. Vooral voor meubels te maken.

Roy
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
RVS en CMT zijn 2 goede merken, maar ik geloof dat er ook zat mensen gebruik maken van de frezen van ecotools, die toch beduidend goedkoper zijn
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Oke bedankt. Ik ga ze meteen op zoeken. En wat voor soort frezen kan ik het beste kopen om mee te beginnen? Want er staan er zoveel op. Of beter voor een ''set'' kopen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je kunt ook eerst een goedkoop setje met van alles erin kopen en daar wat mee gaan experimenteren om te zien wat je evt nodig bent
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Dag R.O.Y.

Heb me net zo een setje besteld van 66 stuks à 79 euro. Heb ze nog niet getest.
Hier krijg je ze momenteel voor 49 euro.

Vond het gewoon handig zo een setje liggen te hebben.
S=8 mm Maar voor de rest zijn de maten imperiaal (inches).

Groetjes,

Wiet
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou je aanraden om vooral niet te bezuinigen op freesjes. Ik heb destijds met mijn of 1010 een set frezen van festool erbij gekocht. voor rond de 200 euro, dat was even een investering maar ik heb er nu na menig MDF en hardhout nog plezier van. ik geloof dat dat set bij cktools het goedkoopst is.de meeste festool accessoires daar trouwens. ik heb tuis de prijslijst van festool met de excl en incl prijzen en cktools zit vaak maar een paar euro boven de excl prijs, maar is het dan incl btw. En anders zou je inderdaad voor cmt of een van de andere betere merken kunnen gaan.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
à iedereen en niemand.

Klinkt net alsof je nooit andere geprobeerd hebt.
Ik gebruik meestal ecotools en als ik dringend iets nodig heb of een speciale maat, koop ik CMT bij een handelaar in de buurt.
Voor de prijs van CMT heb ik 7 ecotools.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Toen ik mijn bovenfrees kocht had ik nog geen freesjes. maar tuis lag er nog een setje van groene Bosch dus ik dacht even proberen. maar dat viel op een of andere manier gewoon tegen het ging gewoon niet lekker en geen mooi freesbeeld. (kan aan mij ligen) dus toen maar dat setje van festool gekocht en dat ging als boter. En een super strak resultaat in elke houtsoort.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Ik doe al een poosje met een frezenset van Buitelaar en ben er eigenlijk wel tevreden over. Geen topkwaliteit maar wel gewoon goed, niks mis mee. Frezen die ik echt veel gebruik koop ik van CMT, bij frequent gebruik is dat echt de moeite waard, maar voor een freesje voor een keer per jaar is een Buitelaartje prima te gebruiken.

Groet, Rob.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Al mijn frezen zijn van Bosch, kosten tussen de 20 en 45 euro per stuk. Mijn kantenfreesje met wieltje die ik gebruik om te kopieren heeft er zeker al een kilometer op zitten en is nog zo scherp alsof hij nieuw is :)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Al mijn frezen zijn van Bosch, kosten tussen de 20 en 45 euro per stuk. Mijn kantenfreesje met wieltje die ik gebruik om te kopieren heeft er zeker al een kilometer op zitten en is nog zo scherp alsof hij nieuw is :)

Ja dat geloof ik. ik zeg ook niet dat festool de enige is die goede freesjes maakt. maar de freesjes die jij bedoelt zijn bijna net zo duur als die van festool dus niet echt te vergelijken met ecotools waar ze 4 a5 euro kosten. maar de feestjes die ik had van Bosch waren geloof ik 30 euro voor 6 freesjes maar goed mischien valt er met die freesjes van ecotools prima te frezen. maar als je een freesmachine koopt van een paar honderd euro moet je ook goede freesjes hebben vindt ik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bijna alle freesjes die ik heb zijn van RvS.
Ik heb een tijd geleden voor een zacht prijsje een kastje vol met freesjes gekocht van een bouwmaterialenhandel die ermee ging stoppen. De meest gangbare frezen zaten er in meerdere keren in, heb er dus nog wat doorverkocht en uiteindelijk heb ik een paar honderd freesjes over voor een paar euro stuk, leuke deal en ze zijn niet bot te krijgen!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik begrijp iets niet; misschien dat iemand me dat kan uitleggen.
Je koopt de Rolls Royce onder de bovenfresen; ik weet niet voor veel en lange ritten of voor incidenteel gebruik.
Vervolgens ga je marchanderen met de aankoop van de banden; je wilt er goedkope Chinese banden opleggen .....
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Ik begrijp iets niet; misschien dat iemand me dat kan uitleggen.
Je koopt de Rolls Royce onder de bovenfresen; ik weet niet voor veel en lange ritten of voor incidenteel gebruik.
Vervolgens ga je marchanderen met de aankoop van de banden; je wilt er goedkope Chinese banden opleggen .....

Hij koopt een betrouwbare machine (denkelijk op basis van bevindingen van anderen).
Hij wil freesjes prijs/kwaliteit. (op basis van bevindingen van anderen).
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Ik begrijp iets niet; misschien dat iemand me dat kan uitleggen.
Je koopt de Rolls Royce onder de bovenfresen; ik weet niet voor veel en lange ritten of voor incidenteel gebruik.
Vervolgens ga je marchanderen met de aankoop van de banden; je wilt er goedkope Chinese banden opleggen .....


Aan dit soort reacties heb ik toch helemaal niks? Ik wil gewoon goed van start gaan met goed gereedschap. En daarom meld ik me aan op dit forum waar mensen hun ervaringen kunnen delen. Want er zullen genoeg spullen in de omloop zijn waar je te veel voor betaald tegen over de kwaliteit die ze leveren. Gelukkig krijg ik van andere members wel de gewenste info. Ik ben hier al veel me geholpen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
ik zelf heb bij de aankoop van mijn festool 1400 een freesset van ent gekocht http://www.geerdinkbv.nl/producten/ent-lemon-line-22-delige-frezenset/
Kon ook wel de set van festool kopen, dan heb je 6 frezen voor 200 euro ofzo??,maar met deze set heb ik 22 bijzonder goede frezen, een goed assortiment van alles. Nu heb ik in de afgelopen jaren wel een voorkeur voor bepaalde frezen, mijn idee was dan ook om dan voor die frezen goede (dure?) frezen te kopen, maar ik koop ze nu gewoon bij ecotools, soms wel eens bij CMT, als ik een bepaalt soort nodig heb.
Ik gebruik dit alles hobbymatig, dat is dan misschien ook wel handig om te vermelden.
Ik denk dus dat voor jou de aanschaf van een mooie doos met verschillende soorten frezen de beste keus is, dan merk je na verloop van tijd vanzelf welke frezen je dan nog mist of vaak gebruikt, en dan kan je altijd nog kiezen tussen frezen van 30 euro of van 4 euro....

Succes met je keuzes,
Roel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Want er zullen genoeg spullen in de omloop zijn waar je te veel voor betaald tegen over de kwaliteit die ze leveren.
Daar ben je bij de aanachaf van je grijs/groene machine al ingetrapt :p

Maar goed, kan alleen het advies herhalen wat veel voorgangers ook al gaven. Haal bij ecotools een hand vol freesjes (aan de hand van setjes bepalen wat de gangbare maten/modellen zijn) en ga daar eens lekker mee oefenen. Veel oefening zal een beter resultaat opleveren, dan een dure frees icm onkunde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.