Welk merk freesjes?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik tot nu toe de HBM frezen in de festool of 1400. Ja een Rolls met Chinese banden :rolleyes:.

Flauwe kul dat je in een goede bovenfrees dure frezen moet gebruiken, zeker als hobbyist. De 1400 is onderdeel van de CMS module en de vele extra's die deze frees te bieden heeft. Ga eerst met wat goedkopere frezen aan het werk. Daarna kan je altijd nog voor topmerken gaan. Het zal me niet verbazen dat je grotendeels blijft hangen bij de weggooi frezen met hooguit een paar favoriete kwaliteit frezen.
 
Laatst bewerkt:

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik gebruik altijd goedkope freesjes... mooie rode freesjes in een kistje...bedekt met fluwelen(bijna)stof... bij de G....a , voor weinig... mdf is een zacht matriaal dus doe heel lang met freesjes en net als Huib zei .... een paar dure freesjes :cool:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eigenlijk is mdf bijzonder hard voor frezen/zaagbladen door de lijm die er in zit, het loopt vlot en gaat makkelijk maar slijt je materiaal sneller dan massief.

Volgens mij investeer je beter in een dure merk bovenfrees dan in dure frezen, ik was ook begonnen CMT te kopen tot ik die van ecotools uittestte en eerlijk gezegd geen verschil kon merken.
Het zit volgens mij zo dat hoe eenvoudiger een product is, hoe lager het prijsverschil kan zijn tussen merk en geen merk. In de goedkope frezen zit evenveel materiaal, even weinig handenarbeid en worden mogelijk op exact dezelfde machines gemaakt. Een prijsverschil van 1 tegen 6 is niet te verklaren door gebruik van beter materiaal.
Bij de bovenfrees zelf komt heel wat meer bij kijken en daar kan je niet verwachten dat een machine die 6x goedkoper is even goed/lang/precies kan werken.

Ik ga nog steeds naar CMT voor speciale frezen, maar het doet pijn om €70 neer te leggen voor een frees die je voor één project moet hebben, en nooit meer later zal gebruiken.
Dat verklaard mogelijk ook de prijs van de rest, bij CMT kan je werkelijk alles hebben, bij ecotools enkel de meest gangbare types die ze in miljoenen exemplaren kunnen maken en daardoor goedkoop kunnen zijn..
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Beter had ik het niet kunnen verwoorden.En zo heb ik het dus ook gedaan. Ik heb freesjes die je vaak gebruikt, half rond, vingerfrees, afschuin frees ed gewoon zoals ik al zij in dat set van festool gekocht. en mocht ik nog andere bijzondere freesjes nodig hebben die ik daarna dus nooit meer gebruik zou ik inderdaat overwegen om een B merk te kopen.

Maargoed om even op de vraag van de topic starter terug te komen zeker als je nog helemaal geen frees ervaring hebt zou ik voor een tussen weg kiezen niet de duurste en niet de goedkoopste dat setje wat hier ook ergens in dit topic staat vond ik er best goed uit zien dus mischien is dat wat voor je.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
@ BenchWorks.... ik laat het mdf rustig langs de frees gaan...(freestafel) als je te hard gaat verbrand de frees... op mijn werkstukken zit geen tijdsdruk dus werk secuur en normaal... tijd van opnaaien door een werkgever is gelukkig voorbij :mad:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Er zit wel degelijk een groot verschil in de kwaliteit van de frezen. Maar vele gebruikers merken het niet of kunnen er mee leven. Ik heb honderden festo en festool bovenfrezen verkocht en voor de beginner ging hier meestal het setje frezen bij van rvs ( de goedkope) met als code sh08it. Aan het type nummer kon je zien hoe de leverancier dacht over de freesjes. De standtijd van deze freesjes is bij lastige materialen duidelijk korter. Ze zijn vaak iets minder afgewerkt. Je merkt dit laatste door een klein randje wat soms blijkt staan na het frezen, schuurpapier erover en klaar. Spaanplaat beplakt met hpl is een killer voor de wat dunnere freesjes. Het freesje breekt na korte tijd is mijn ervaring. Hoewel ik nog een hele kast met goede frezen heb staan gebruik ik eerst mijn goedkope setje. Bij lastige materialen zoals grenen en vuren gebruik ik liever een spiraalfrees van top kwaliteit omdat ik dan veel minder moet nabewerken. Mijn advies is koop een goedkoop setje en als je tekort komt koop dan een goede.
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Oke mensen allemaal heel erg bedankt nu weet ik wat ik kan gaan doen ;) En dat ik niet straks bij een winkel weg ga met de duurste frezen die ik nooit gebruik maar wel een mooie set heb. Of een over geprijsde set.
 

BaieBayou

Nieuw lid
17 mrt 2019
7
0
Ik heb me in dit oude topic ingelezen en heb zelf een semi professioneel DEwalt multi frees machine aangeschaft,

nu lijkt zoals de meeste hier een redelijk idee om gewoon eerst een semi goedkoop setje aan te schaffen om even te kijken welke frezen je het meest gebruikt en die eventueel na de (snelle) slijtage aan te schaffen in een premium

is het onderstaande voldoende als een starter setje of ga ik me hier op verkijken?
https://www.hbm-machines.com/producten/actieproducten/pagina-2/hbm-66-delige-houtfrezenset



op deze pagina staan ook wat extra frezen voor een zacht prijsje van 1,99 tot 4,99 zijn er nog een paar die ik als must have kan aanschaffen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.