Verandert weerbestendigheid na schuren/schaven?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik hoorde vandaag iets en dat wilde ik toch even checken.
Klopt het dat hout meer last heeft van weersinvloeden als het eenmaal bewerkt is? Kan het me zelf eigenlijk niet voorstellen, maar misschien dat er toch iets van waar is.
Ik heb lariks planken die wil ik gaan gebruiken voor buiten. (speelhuis, meubels etc.)
Ze zijn gezaagd met lintzaag en/of met de kettingzaag, dus ruw.
Nu wil ik om splinters te vermijden ze gaan schuren met een schuurmachine (niet glanzend tot korrel 400, maar gewoon glad genoeg)
Word nu het hout slechter, dus hebben de elementen er dan meer vat op..... Dus, moet je het na schuren ook gaan bewerken met olie/lak?

vriendelijke groet
Roel
 

tuoh

Oud hout
Bewerkt en onbehandeld hout is over het algemeen gezien iets gevoeliger voor weersinvloeden, je krijgt sneller te maken met barsten en vervormingen.
Ruw gezaagd hout is hier in het voordeel, terwijl gekliefd hout helemaal een pré is voor dergelijke werken. Maar dit laatste is tegenwoordig geen valabel alternatief meer:p

Het zou eens een onderwerp voor een test moeten zijn, maar vermoedelijk treden er bij bewerkte houtdelen grotere temperatuurverschillen op. Wat dan weer verklaart waarom dit hout sneller verweerd, of sneller degradeert dan gezaagd hout.
Het kan ook zijn dat de verwering bij gezaagd hout minder snel opvalt door het ruwere oppervlak. Maar er is in elk geval een wezenlijk verschil tussen beide te constateren. Zeker bij de zachtere naaldhoutsoorten zie je deze verschillen, de hardere loofhoutsoorten zijn minder gevoelig hiervoor. Uitzondering op de regel hier is Western Red Cedar, deze houtsoort blijft onder alle omstandigheden cool:cool:

Zodra het hout bewerkt word zou ik opteren voor een afwerklaag, beter voorkomen dan genezen.


Mvg,

André
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dus als ik bv een tafel van douglas wil maken, voor buiten, dan zal die beter blijven als ik hem ruw gezaagd laat dan wanneer ik hem ga schuren.?
Tenzij ik die tafel dan weer ga behandelen met olie/lak..
Maar, hoe kan ik het dan het beste doen met een speelhuisje, der zitten overal nog wel kleine splinters aan, die wil ik er dus wel af krijgen. Als ik ze ruw opschuur dan moet dat ook goed zijn, of kan ik ze dan ook beter helemaal fijn afschuren en er dan ook met een olie overheen. (en, met welke olie blijft die mooie houtkleur goed zichtbaar, en is geschikt voor kinderen, dus niet giftig)

Ik ben ook nog bezig met het zelf maken van eiken shingles, die zijn dus wel alleen geklooft, daar had ik me al in verdiept dat je die absoluut niet mag zagen, maar zo ruw mogelijk laten, eventueel iets bijhakken met de bijl. Wilde die eerst ook voor het tuinhuisje gebruiken, maar als ik zie hoeveel tijd er in gaat zitten voor een paar shingles ga ik ze denk ik maar gebruiken voor een konijnenhok, die word in ieder geval niet zo groot...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Volgens mijn opa mocht je hout voor buiten nooit schuren. Wel schaven of schrapen (opa deed dat met stukken oud vensterglas). Hij illustreerde zijn gelijk door een stukje geschuurd hout en een stukje geschaafd hout nat te maken. De vezels van geschuurd hout komen overeind, van geschaafd hout veel minder. Geschaafd hout droogt sneller op en het water zal er minder makkelijk in doordringen, ergo, minder snel verweer en verrotting. Ik kan me wel vinden in deze theorie.

Mijn hele houtbewerkende leven ga ik al uit van deze stelregel en schaaf ik alle hout voor buitengebruik wat niet verder beschermd wordt. De laatste jaren, sinds ik het schraapstaal herontdekt heb, schraap ik het. Tussen schaven en schrapen valt in ieder geval geen verschil te bekennen tot nu toe. Ik zie na jaren mijn geschaafde vogelhuisjes, tuinmeubelen en dergelijke nog onverrot hangen/staan/ liggen terwijl schurende buurmannen klagen over hoe slecht de kwaliteit van het hout is tegenwoordig, het verrot waar je bijstaat.... Heb me nooit gerealiseert dat het wel eens door de theorie van opa zou kunnen komen!

Interessant, dit onderwerp. Wie heeft er nog meer een mening over?
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik herinner me wel (vaag) ergens gelezen te hebben dat balken die met een beslagbijl werden bewerkt ook minder water opnemen dan gezaagde. Dit omdat je hele vezels afsplijt i.p.v. dat je ze afzaagt. Na het bewerken werden de balken dan ondersteboven geplaatst zodat er ook geen water in eventuele kerven kon blijven staan. Maar wellicht dat Tuoh of Kodama daar het fijne van weet?
 

tuoh

Oud hout
Gekloven hout is inderdaad het best bestand tegen weersinvloeden, dat word nog alle dagen bewezen door houten leien of singels. Hout dat met de beslagbijl word gekantrecht is niet zo resistent tegen weersinvloeden dan gekloven hout. Er is een wezenlijk verschil tussen beide handelingen, klieven gebeurt altijd met de draad mee, bij het werk met de beslagbijl of de dissel volg je een (rechte) lijn, op sommige plaatsen ga je dan onvermijdelijk door de draad hakken, of tegendraads moeten werken. Hier is wel een mouw aan te passen door dan van de andere zijde aan te vallen, maar dit lukt niet altijd.

In de praktijk word er (door ons) niet gekeken hoe we een gehouwen of gedisselde balk gaan plaatsen, meestal gaat die in een staande constructie verwerkt worden zoals ie groeide, met het gat van de stam onderaan dus.

Het verhaal van Heckeman klopt ook als een zwerende vinger, geschuurd hout blijft lang(er) vochtig, de opgerichte vezels werken als een miniatuur trechtertje.

Maar waar ik in mijn eerste reactie wilde op duiden is het aftakelen van het hout door zonlicht (warmte). Een glad oppervlak word vermoedelijk warmer dan een ruw gezaagd stuk, gevolg is dan een meer uitgesproken werking van het hout. Vochtopname of vochtophoping door de aard van de oppervlakteafwerking van het hout is nog een ander item, dit zal minder invloed hebben op de werking (scheuren) maar zeer veel op de duurzaamheid.

Voor hout in een constructie voor kinderen zou ik toch opteren voor een behandeldeling met een geschikt product. Je mag de planken nog zo zorgvuldig schuren, schaven of wat dan ook, onder invloed van het weer ga je bij onbehandeld hout na enige tijd sowieso splinters krijgen. Lariks is weliswaar de duurzaamste Europese naaldhoutsoort op de markt, maar dat zegt niet alles. Veel hangt af van de constructievorm of deze duurzaamheid er ook uitkomt. Het is om het beleefd te zeggen ook een "levendige" houtsoort, maw. het hout kan onder ongunstige omstandigheden serieus werken. Geschikte beschermproducten zijn ondermeer rauwe lijnolie, Tungolie, etc. Dit zijn natuurproducten met als enige nadeel de redelijk snelle degradatie van het product. Zeker bij gebruik van lijnolie zal je regelmatig eens opnieuw moeten soppen. Minstens éénmaal per jaar, in zeer ongunstige omstandigheden zelfs meerdere malen per jaar.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bedankt voor jullie reacties, Ik leer toch elke dag gigantisch veel bij via dit forum..
Ik wilde eerst het gehele speelhuisje gaan schuren/schaven, maar ik ga nu alleen de binnenkant doen.
De buitenkant laat ik dan maar zoals die is.
Hoe ik het ga doen met de tafels die ik wil maken; Ik wil toch meerder tafels maken, kan dan mooi uitproberen door 1 tafel onbehandeld te laten, 1 tafel alleen te schuren en 1 tafel bv met lijnolie. En, met dat ik dit typ, ik kan nu al wel vast een lariks plank in gedeelten bewerken, bv met een frees nummers en grenzen er op zetten, en die dan op een mooie plek op het westen leggen. Kan ik het een beetje bijhouden..
Zal dat eerdaags eens gaan doen en dan via wat foto's het bij gaan houden over enkele jaren...

Dan nog 1 vraagje, eigenlijk moet die in een ander forum, maar wat is nu beter voor mijn gebruik, gekookte lijnolie, of rauwe lijnolie...?
Zal er zelf ook nog even naar gaan googlen, maar voor nu, super bedankt voor jullie tips!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als het de invloed van warmte is, dan zou gekliefd hout toch sneller verrotten/verweren dan glad geschaafd of geschuurd? Immers, het oppervlak van gekliefd hout is groter dan dat van glad geschaafd/geschuurd en zou dus sneller op moeten warmen. Glad hout zal zonnestralen meer weerkaatsen dan gekliefd hout. Of maak ik nou ergens een denkfout?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Ik denk dat je het moet vergelijken met een koelplaat van een versterker b.v.
Hoe meer ribben er op zitten hoe beter het koelt.
Dus als het hout glad is kan het minder goed zijn warmte weer afstaan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zit wat in, maar koelribben worden van binnenuit verwarmd, hout met ribbels (gekliefd/gezaagd) door de zon aan de buitenkant, het neemt dus meer hitte op dan glad hout zou doen, lijkt me.... Dat is tenminste het gevoel wat ik er bij heb, kan het best fout hebben.

Grappig is dit. Ik ga op zoek naar een theoreticus die me dit kan uitleggen. Als ik wat zinnigs hoor wat vertaald kan worden naar de praktijk laat ik dat uiteraard weten.

groet, Rob.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik denk dat hout met een geschuurd oppervlak eerder splijt omdat het water in de groefjes uitzet als het warm wordt of bevriest. Het hout neem natuurlijk ook wat vocht op, maar dat zal minder uitzetten dan water wat bloot gesteld wordt aan de elementen.
Daardoor komen er haarscheurtjes die weer meer water opnemen en dan weer meer uitzetting veroorzaken.
Hetzelfde gebeurt bij rotsen. Erosie. Alleen duurt dat wat langer.

Een glad afgewerkt oppervlak heeft geen groefjes en zal er dus niets uit elkaar gedrukt kunnen worden.

Je kan wel schuren, maar daarna afwerken met iets wat het oppervlak glad maakt.
Olie trekt in het hout, waardoor er kleine geultjes blijven die gevoelig blijven voor uitzettend water of ijs.
Een laklaag of veel olie zal een glad oppervlak achterlaten wat dit voorkomt.

Groeten, Raymond
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
veel goede informatie inderdaad, mijn theorie is altijd als de porien openstaan, (door schuren oid) dan kan er water inkomen wat weer uit kan zetten etc, dus na het schaven, het oppervlakte sealen (wax aan de zijkanten) en een vernis oid aan de oppervlakte
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is wel grappig, iedereen heeft hier zijn eigen theorie over maar niemand durft met zekerheid te zeggen dat het dan ook de keiharde waarheid is.

Ik heb de afgelopen weken de vraag links en rechts neergelegd, ook bij mensen waarvan ik dacht dat ze zoiets wel zouden moeten weten, zoals constructeurs, ingenieurs, biologen en zelfs een plantkundige. Lauw loene, er zit er geen een tussen die echt met zekerheid kan zeggen hoe of wat. Alle theorieen die hier de revue passeerden zijn ook door deze heren (en dame) genoemd, maar allemaal gaven ze graag hun mening voor een betere. Dat beschermd hout langer goed blijft dan onbeschermd wisten ze allemaal, mja.... De plantkundige kwam trouwens ook met de openstaande porien (zij had het over cellen) die Harry noemt, maar of dat een groot effect kon hebben op de houdbaarheid wist ze weer niet met zekerheid te vertellen.

Ik blijf zoeken, er moet toch iemand zijn die het weet? Tips, iemand?

Groet, Rob.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Zijdelings ben ik dat tegengekomen over hout voor buiten toen ik de marunaka handschaafmachine onderzocht naar het waarom dat type machine uberhaupt bestaat.

De uitleg ging daar meer over het lakken en oppervlakte finish, de uitleg was dat houtstof van schuren in de openstaande houtcellen gaat zitten.

Als verbindingsbruggetje zou het kunnen zijn dat dat stof meer hygroscopisch is en vocht vasthoud en daardoor meewerkt aan een snellere degradatie van het hout.

Tja ik weet het dus niet zeker wellicht helpt het je

Fascinerende machines die Marunaka.

 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Het is wel grappig, iedereen heeft hier zijn eigen theorie over maar niemand durft met zekerheid te zeggen dat het dan ook de keiharde waarheid is.

Ik heb de afgelopen weken de vraag links en rechts neergelegd, ook bij mensen waarvan ik dacht dat ze zoiets wel zouden moeten weten, zoals constructeurs, ingenieurs, biologen en zelfs een plantkundige. Lauw loene, er zit er geen een tussen die echt met zekerheid kan zeggen hoe of wat. Alle theorieen die hier de revue passeerden zijn ook door deze heren (en dame) genoemd, maar allemaal gaven ze graag hun mening voor een betere. Dat beschermd hout langer goed blijft dan onbeschermd wisten ze allemaal, mja.... De plantkundige kwam trouwens ook met de openstaande porien (zij had het over cellen) die Harry noemt, maar of dat een groot effect kon hebben op de houdbaarheid wist ze weer niet met zekerheid te vertellen.

Ik blijf zoeken, er moet toch iemand zijn die het weet? Tips, iemand?

Groet, Rob.

de porien (cellen) zijn de basics, als je bijvoorbeeld boeken leest over hout drogen kom je hier altijd op terug. Als je bepaalde houtsoorten te snel droogt dan treedt er een collapse op, dat is dat de cellen kapot klappen. M.a.w., altijd komen de 'cellen' terug.
Met een sealer op je plank ben je dus veel beter beschermt dan zonder sealer, dit geldt voor UV zonnestralen die je hout vergrijzen en sealer tegen scheuren etc etc etc. Sealer is dus letterlijk dichtmaken van ... cellen of ingangen tot die cellen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geduld is een schone zaak, verdomd, de juiste deskundige gevonden, niet rechtstreeks maar via een van mijn zoons die vragen had over een houten brugconstructie en die gesteld heeft aan Jan de Jong van TNO, dat blijkt DE technisch theoreticus te zijn Nederland op houtgebied.

Volgens hem is het een kwestie van beschadigde cellen. Bij klieven blijven die cellen heel, bij schaven en schuren (en ook schrapen trouwens) worden de cellen beschadigd. Hierdoor kan er vocht binnendringen met alle gevolgen van dien. Klieven vergelijkt hij met het van elkaar afhalen van twee legosteentjes, de steentjes zelf blijven heel. Bij schaven en schuren beschadig je de steentjes.

Er zijn nog veel meer factoren van invloed uiteraard maar celbeschadiging blijkt de belangrijkste factor bij onbehandelde toepassingen.

Groet, Rob.
 
R

rehomy

Guest
Graag stel ik me even voor : mijn naam is Erik Bosgraaf van de firma Rehomy BV en wij zijn sinds kort importeur van de Japanse schaafmachine Marunaka. Met de Marunaka schaaf je met een 0,05 mm afname, krijg je een fantastische oppervlaktekwaliteit die nergens mee te vergelijken is, en met schuren nooit bereikt wordt (vezels worden weer in de celstructuur "gedrukt"). Een video opname is hier te bekijken :

Terecht verwees forumlid "edjebel" naar de Marunaka. Forumlid "heckemann" heeft het over celbeschadiging. Het heeft inderdaad met de celstructuur te maken. Onderzoekers van de TU in Dresden hebben onderzoek gedaan naar de celstructuur van geschaafd hout bij traditioneel schaven (met een roterend beitelblok) en het schaven met Marunaka (stilstaand mes). Met een elektronenmicroscoop bekeken zij het oppervlak van geschaafd vurenhout. Ze kwamen daar tot de ontdekking dat bij "normaal" schaven de vezels plat worden geslagen. Je kunt dit goed zien met een REM opname (Opnames elektronenmicroscoop, met dank aan: E. Bäucker, TU Dresden) :

roterend schaven met stompe messen:
attachment.php


Door het roterend schaven worden de vezels platgeslagen en verdichting van de celstructuur

roterend schaven met scherpe messen:
attachment.php


schaven met een Marunaka machine:
attachment.php


geen cirkelvormige oppervlakvorming en geen verdichting van de houtstructuur onder het mes. De zuivere snede (niet geplette) houtvezels zijn water-en vuilafstotend, hetgeen resulteert in een constructieve bescherming van het hout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kodama

Actieve deelnemer
Ik ken deze machine zeer goed en gebruik ze al jaren. Wij noemen het de super surfacer want zo werd een vorig model benoemd. Het is inderdaad een geweldige machine.
Enkele aanmerkingen, Als je uiterste uit deze machine wil halen is het noodzakelijk dat je het principe van een handschaaf goed begrijpt. Ook hier geldt dat je de machine best goed moet kennen en tijdens het werk kleine de afstelling kan en moet aanpassen om een consistent resultaat te bekomen. Ook heb je minstens een extra mes, best drie of meer nodige inclusief een extra gietijzeren blok met keerbeitel. Vermits deze machine net zoals een gewone schaaf afhankelijk is van uiterst scherp mes heb je eveneens een slijpmachine nodig waarop je de messen zelf kan slijpen. Als je de super surfacer een hele dag constant gebruikt heb verwissel je de messen zeker tweemaal. Ik durf te stellen dat je met deze machine niets bent zonder je eigen degelijke slijpmachine.

Rehomy misschien kan je ons ook vertellen over de slijpmachines die je beschikbaar hebt. En ja ik ben inderdaad ook benieuwd naar de prijs van een nieuwe..

Ik ben wel erg blij dat het duidelijke verschil in afwerkingskwaliteit nog eens benadrukt wordt in vergelijking met andere afwerkingen.

De machine althans de onze verbruikt best wel wat stroom zeker als de aandrijfriem omslaat en van richting veranderd is er iedere keer een duidelijke piek dus je hebt best een apart circuit voor deze machine.

Druk van de aandrijfriem, de hoek van het schaafmes, afstand keerbeitel en de dikte van de afname spelen allemaal een belangrijke rol bij het resultaat.

Ik vraag me ook af hoe tegenwoordig de in en uitvoer tafels ondersteunt en verlengt worden dat is uit het filmpje niet echt duidelijk. Het lijkt alsof ze niet meer ondersteund zijn en dan vraag ik maf hoe je er zware en lange balken doorsteekt zonder dat deze de machine laten dansen.

Vergis je ook niet want alhoewel dit een fijne machine is is het nog altijd vaak noodzakelijk om met de handschaaf bij te werken als je echt een perfect resultaat beoogt. Meer dan de helft van het materiaal moet nog eens serieus onderhanden worden genomen alvorens het te kunnen beschouwen als afgewerkt. Het versneld wel het werk maar elimineert niet de noodzaak van een geoefende hand met de handschaaf.
Op de foto in de achtergrond zie je doe oude versie.

P8040269.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.