Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25
  1. #1

    Verandert weerbestendigheid na schuren/schaven?

    Hallo,
    Ik hoorde vandaag iets en dat wilde ik toch even checken.
    Klopt het dat hout meer last heeft van weersinvloeden als het eenmaal bewerkt is? Kan het me zelf eigenlijk niet voorstellen, maar misschien dat er toch iets van waar is.
    Ik heb lariks planken die wil ik gaan gebruiken voor buiten. (speelhuis, meubels etc.)
    Ze zijn gezaagd met lintzaag en/of met de kettingzaag, dus ruw.
    Nu wil ik om splinters te vermijden ze gaan schuren met een schuurmachine (niet glanzend tot korrel 400, maar gewoon glad genoeg)
    Word nu het hout slechter, dus hebben de elementen er dan meer vat op..... Dus, moet je het na schuren ook gaan bewerken met olie/lak?

    vriendelijke groet
    Roel

  2. #2
    Bewerkt en onbehandeld hout is over het algemeen gezien iets gevoeliger voor weersinvloeden, je krijgt sneller te maken met barsten en vervormingen.
    Ruw gezaagd hout is hier in het voordeel, terwijl gekliefd hout helemaal een pré is voor dergelijke werken. Maar dit laatste is tegenwoordig geen valabel alternatief meer

    Het zou eens een onderwerp voor een test moeten zijn, maar vermoedelijk treden er bij bewerkte houtdelen grotere temperatuurverschillen op. Wat dan weer verklaart waarom dit hout sneller verweerd, of sneller degradeert dan gezaagd hout.
    Het kan ook zijn dat de verwering bij gezaagd hout minder snel opvalt door het ruwere oppervlak. Maar er is in elk geval een wezenlijk verschil tussen beide te constateren. Zeker bij de zachtere naaldhoutsoorten zie je deze verschillen, de hardere loofhoutsoorten zijn minder gevoelig hiervoor. Uitzondering op de regel hier is Western Red Cedar, deze houtsoort blijft onder alle omstandigheden cool

    Zodra het hout bewerkt word zou ik opteren voor een afwerklaag, beter voorkomen dan genezen.


    Mvg,

    André

  3. #3
    Dus als ik bv een tafel van douglas wil maken, voor buiten, dan zal die beter blijven als ik hem ruw gezaagd laat dan wanneer ik hem ga schuren.?
    Tenzij ik die tafel dan weer ga behandelen met olie/lak..
    Maar, hoe kan ik het dan het beste doen met een speelhuisje, der zitten overal nog wel kleine splinters aan, die wil ik er dus wel af krijgen. Als ik ze ruw opschuur dan moet dat ook goed zijn, of kan ik ze dan ook beter helemaal fijn afschuren en er dan ook met een olie overheen. (en, met welke olie blijft die mooie houtkleur goed zichtbaar, en is geschikt voor kinderen, dus niet giftig)

    Ik ben ook nog bezig met het zelf maken van eiken shingles, die zijn dus wel alleen geklooft, daar had ik me al in verdiept dat je die absoluut niet mag zagen, maar zo ruw mogelijk laten, eventueel iets bijhakken met de bijl. Wilde die eerst ook voor het tuinhuisje gebruiken, maar als ik zie hoeveel tijd er in gaat zitten voor een paar shingles ga ik ze denk ik maar gebruiken voor een konijnenhok, die word in ieder geval niet zo groot...

  4. #4
    Volgens mijn opa mocht je hout voor buiten nooit schuren. Wel schaven of schrapen (opa deed dat met stukken oud vensterglas). Hij illustreerde zijn gelijk door een stukje geschuurd hout en een stukje geschaafd hout nat te maken. De vezels van geschuurd hout komen overeind, van geschaafd hout veel minder. Geschaafd hout droogt sneller op en het water zal er minder makkelijk in doordringen, ergo, minder snel verweer en verrotting. Ik kan me wel vinden in deze theorie.

    Mijn hele houtbewerkende leven ga ik al uit van deze stelregel en schaaf ik alle hout voor buitengebruik wat niet verder beschermd wordt. De laatste jaren, sinds ik het schraapstaal herontdekt heb, schraap ik het. Tussen schaven en schrapen valt in ieder geval geen verschil te bekennen tot nu toe. Ik zie na jaren mijn geschaafde vogelhuisjes, tuinmeubelen en dergelijke nog onverrot hangen/staan/ liggen terwijl schurende buurmannen klagen over hoe slecht de kwaliteit van het hout is tegenwoordig, het verrot waar je bijstaat.... Heb me nooit gerealiseert dat het wel eens door de theorie van opa zou kunnen komen!

    Interessant, dit onderwerp. Wie heeft er nog meer een mening over?
    Laatst gewijzigd door Heckemann; 16-04-13 om 12:21.

  5. #5
    Ik herinner me wel (vaag) ergens gelezen te hebben dat balken die met een beslagbijl werden bewerkt ook minder water opnemen dan gezaagde. Dit omdat je hele vezels afsplijt i.p.v. dat je ze afzaagt. Na het bewerken werden de balken dan ondersteboven geplaatst zodat er ook geen water in eventuele kerven kon blijven staan. Maar wellicht dat Tuoh of Kodama daar het fijne van weet?

  6. #6
    Gekloven hout is inderdaad het best bestand tegen weersinvloeden, dat word nog alle dagen bewezen door houten leien of singels. Hout dat met de beslagbijl word gekantrecht is niet zo resistent tegen weersinvloeden dan gekloven hout. Er is een wezenlijk verschil tussen beide handelingen, klieven gebeurt altijd met de draad mee, bij het werk met de beslagbijl of de dissel volg je een (rechte) lijn, op sommige plaatsen ga je dan onvermijdelijk door de draad hakken, of tegendraads moeten werken. Hier is wel een mouw aan te passen door dan van de andere zijde aan te vallen, maar dit lukt niet altijd.

    In de praktijk word er (door ons) niet gekeken hoe we een gehouwen of gedisselde balk gaan plaatsen, meestal gaat die in een staande constructie verwerkt worden zoals ie groeide, met het gat van de stam onderaan dus.

    Het verhaal van Heckeman klopt ook als een zwerende vinger, geschuurd hout blijft lang(er) vochtig, de opgerichte vezels werken als een miniatuur trechtertje.

    Maar waar ik in mijn eerste reactie wilde op duiden is het aftakelen van het hout door zonlicht (warmte). Een glad oppervlak word vermoedelijk warmer dan een ruw gezaagd stuk, gevolg is dan een meer uitgesproken werking van het hout. Vochtopname of vochtophoping door de aard van de oppervlakteafwerking van het hout is nog een ander item, dit zal minder invloed hebben op de werking (scheuren) maar zeer veel op de duurzaamheid.

    Voor hout in een constructie voor kinderen zou ik toch opteren voor een behandeldeling met een geschikt product. Je mag de planken nog zo zorgvuldig schuren, schaven of wat dan ook, onder invloed van het weer ga je bij onbehandeld hout na enige tijd sowieso splinters krijgen. Lariks is weliswaar de duurzaamste Europese naaldhoutsoort op de markt, maar dat zegt niet alles. Veel hangt af van de constructievorm of deze duurzaamheid er ook uitkomt. Het is om het beleefd te zeggen ook een "levendige" houtsoort, maw. het hout kan onder ongunstige omstandigheden serieus werken. Geschikte beschermproducten zijn ondermeer rauwe lijnolie, Tungolie, etc. Dit zijn natuurproducten met als enige nadeel de redelijk snelle degradatie van het product. Zeker bij gebruik van lijnolie zal je regelmatig eens opnieuw moeten soppen. Minstens éénmaal per jaar, in zeer ongunstige omstandigheden zelfs meerdere malen per jaar.


    Mvg,

    André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 16-04-13 om 20:15. Reden: Tikvauten

  7. #7
    Bedankt voor jullie reacties, Ik leer toch elke dag gigantisch veel bij via dit forum..
    Ik wilde eerst het gehele speelhuisje gaan schuren/schaven, maar ik ga nu alleen de binnenkant doen.
    De buitenkant laat ik dan maar zoals die is.
    Hoe ik het ga doen met de tafels die ik wil maken; Ik wil toch meerder tafels maken, kan dan mooi uitproberen door 1 tafel onbehandeld te laten, 1 tafel alleen te schuren en 1 tafel bv met lijnolie. En, met dat ik dit typ, ik kan nu al wel vast een lariks plank in gedeelten bewerken, bv met een frees nummers en grenzen er op zetten, en die dan op een mooie plek op het westen leggen. Kan ik het een beetje bijhouden..
    Zal dat eerdaags eens gaan doen en dan via wat foto's het bij gaan houden over enkele jaren...

    Dan nog 1 vraagje, eigenlijk moet die in een ander forum, maar wat is nu beter voor mijn gebruik, gekookte lijnolie, of rauwe lijnolie...?
    Zal er zelf ook nog even naar gaan googlen, maar voor nu, super bedankt voor jullie tips!

  8. #8
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Locatie
    het land van Maas en Waal
    Berichten
    2.304
    Wat een interessant topic!!

  9. #9
    Als het de invloed van warmte is, dan zou gekliefd hout toch sneller verrotten/verweren dan glad geschaafd of geschuurd? Immers, het oppervlak van gekliefd hout is groter dan dat van glad geschaafd/geschuurd en zou dus sneller op moeten warmen. Glad hout zal zonnestralen meer weerkaatsen dan gekliefd hout. Of maak ik nou ergens een denkfout?

  10. #10
    Ik denk dat je het moet vergelijken met een koelplaat van een versterker b.v.
    Hoe meer ribben er op zitten hoe beter het koelt.
    Dus als het hout glad is kan het minder goed zijn warmte weer afstaan.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top