Tafelzaag

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Sommige mensen zijn nu eenmaal fan van een bepaald merk ( worden ook wel merkenslet genoemd :) ). Scheppie is tenminste weleens kritisch over zijn favoriete merk in tegenstelling tot veel Festoolies.
Qua houtbewerking zou ik mij geen merkenslet noemen, ik gebruik van alles tussen Ferm en Festool en tussen stanley en Lie Nielsen. Maar als het over gitaren gaat alleen Gibson U.S.A. en PRS ... :oops:
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
iemand ervaring met de Scheppach ts2010??
Vond op het forum wel terug dat je beter de ts2000 kunt hebben. Maar heeft iemand ervaring of kennis over deze zaagtafel? Kan ik hiermee op de 10de mm nauwkeurig zagen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Hoi,

Ik heb een TS-2000 gehad en daarmee kon het wel, moet er welbij zeggen dat op de 10e wel erg nauwkeurig is. er zit een stelwieltje aan waarmee je de fence 1/10e op kunt schuiven en dat werkt in beginsel wel.

Het antword is dus ja maar als je echt op de 10e mm nauwkeurig moet zijn dan komen er wel andere machines in beeld denk ik, een stuk zwaarder en professioneler.

Groet en succes,
Scheppie
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Scheppie,
dank voor je antwoord.
Waar het mij om gaat is dat ik goede verhalen lees op het forum en hoor van bekenden over de Scheppach zagen. De TS2010 valt in mijn budget en is klein genoeg om in mijn huis te bergen. En wat ik dan graag wil weten over de kwaliteit van die machine is:
Kan ik daar nauwkeurig mee zagen? (10de mm is misschien wat overdreven, maar op de millimeter moet hij nauwkeurig zijn. Ik moet er haaks mee kunnen zagen, ik moet er precies 45 graden mee kunnen zagen etc.

Dus als iemand nog wat antwoorden heeft of ervaringen wil delen.......Ik hoor ze graag.

grtn Bart
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Scheppie,
Hoe zit het eigenlijk met de langsgeleider bij die ts2000 of 2010. Die zit aan één kant vast, geeft dat voldoende nauwkeurigheid?
De DW 745 heeft ook aan de achterzijde een bevestiging, dat lijkt me beter.
Wat is jouw ervaring?
grtn Bart
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Verder niemand met ervaringen DW 745, Scheppach TS2010?
Misschien met andere wonderschone tips......?
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik heb een tijdje gewerkt met een DeWalt kapzaag. Ik kon me daarna werkelijk niet voorstellen dat DeWalt als een professioneel merk wordt gezien. Het was geen nieuw apparaat, zeker een paar jaar oud, maar hij was toch enorm gammel. Dat is mijn ervaring met DeWalt en je leest dergelijke ervaringen toch wel vaker. Overigens heb ik volgens mij op dit forum ook iemand gelezen die een DW 744 heeft gebruikt en het een positieve uitzondering vond.

Overigens ben ik momenteel ook in de markt voor een tafelzaag. Zit zelf te denken aan een Makita 2704 maar kwam ook opeens een MLT100 tegen... die een stuk vriendelijker is geprijsd. Ben dus zeer nieuwsgierig naar de afloop van dit onderwerp.

Heeft iemand wellicht wat interessante links waar dit soort machines nog wel eens tegen elkaar worden vergeleken ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Houten Klaas zei:
Hoi Scheppie,
Hoe zit het eigenlijk met de langsgeleider bij die ts2000 of 2010. Die zit aan één kant vast, geeft dat voldoende nauwkeurigheid?
De DW 745 heeft ook aan de achterzijde een bevestiging, dat lijkt me beter.
Wat is jouw ervaring?
grtn Bart


Hoi Bart,

Die geleiding is absoluut prima, en zeker als je de machine gebruikt voor houtmaten waarvoor hij bedoeld is, als je een teakhouten balk van 10 x 5 cm van 3 meter lang gaat schulpen dan kun je met de balk de geleider wel wegduwen... (een heel klein beetje!) maar daarvoor is de machine niet bedoeld.

De constructie is goed, het klemmechanisme is goed dus prima kwaliteit.

Mijn vader heeft een Elektra Beckum PK 250, op zich een grotere zaag maar de geleider van de TS-2000 is beter dan die van de EB.

Scheppie
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Scheppie zei:
maar de geleider van de TS-2000 is beter dan die van de EB.

Nou heb ik op het forum gelezen.... en mits ik me niet vergis heb je dat zelf geschreven, dat de TS-2000 van betere kwaliteit was dan de TS-2010 (2000 in Duitsland gemaakt, 2010 in China)

Die TS-2000 is voor zover ik kan vinden niet meer te koop, alleen de TS-2010 kan ik vinden (kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik niet goed zoek :) )

Maar als we dus weten dat die 2010 toch wat mindere kwaliteit zou kunnen zijn.... dan moeten we de "geleider" van de 2000 niet als maatstaf nemen lijkt mij ?

Kan natuurlijk heel goed zijn dat de kwaliteit van de 2010 ondertussen wel goed is ? Ik hoor het graag.

Groeten en alvast bedankt !
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
constructief zijn die geleiders hetzelfde, met name de afwerking van de 2010 is wat minder dan die van de 2000 was, de prijs is destijds ook bijna gehalveerd meen ik m te herinneren. De geleider van de 2010 maakte op mij niet de indruk functioneel veel minder te zijn dan die van de 2000. Ik zou zeggen ga eens bij een dealer kijken en probeer zelf eens wat je ervan vind..... Je zult zien dat het een degelijk apparaat is voor niet teveel geld...

Meer als de hobby machientjes van de praxis en dergelijke en veel minder dan een grote volwassen machine, in dit formaat zagen is de Scheppach nog steeds bij de besten van wat er te krijgen is en zeker een goede keus.

Scheppie
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Dank voor je uitleg, alle waar naar z'n geld en we mogen natuurlijk ook niet verwachten dat iets wat de helft kost nog net zo goed is (hopen mag altijd natuurlijk :) )

Nog een scheppach vraagje....

Een TS315 kost zo ongeveer weer de helft van een TS2010

Wat is nou het verschil tussen die twee ? Ik begrijp dat de een op een onderstel staat en de ander een tafelmodel is, maar zijn er ook andere praktische verschillen ?

Want als beiden even goed zijn.... waarom zouden we dan voor een tafelmodel kiezen voor het dubbele ?

bvd !
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Volgens mij is die TS315 een bouwzaag met dito nauwkeurigheid.
Ook begrijp ik dat de Makita MLT100 er mooi uitziet maar niet zo heel nauwkeurig is. En dat 45 graden net te halen is.
Die van AEG moesten we ook niet hebben. De DW ook niet. Kortom de zoektocht gaat verder.
Binnenkort maar eens bij Teygeler kijken naar de TS2010.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Houten Klaas zei:
Volgens mij is die TS315 een bouwzaag met dito nauwkeurigheid.

Hopelijk kan sheppie dat bevestigen danwel ontkennen maar het zou wel het grote prijsverschil verklaren... hoe weet je zoiets echter van te voren... want ook bij andere zagen kan dat dus zo zijn terwijl ze dat voor zover ik weet nergens aangeven.....

Houten Klaas zei:
Ook begrijp ik dat de Makita MLT100 er mooi uitziet maar niet zo heel nauwkeurig is.

Dat zou ook weer het prijsverschil verklaren met de 2704. In de specificaties kon ik niet echt veel verschil ontdekken maar qua prijs is die MLT toch goedkoper te vinden....

Houten Klaas zei:
Binnenkort maar eens bij Teygeler kijken naar de TS2010.

Hmm... dat is ook bij mij in de buurt..... Hebben ze daar het een en ander opgesteld staan ? Want het is voorlopig lastig om een winkel te vinden die keuze heeft in deze apparaten....

Overigens zie ik bij Axminster ook een paar Jet machine's staan. Zelf nooit mee gewerkt, maar je ziet ze best wel vaak staan bij mensen die er "verstand" van zouden hebben. Nou zal ook daar wel weer kwaliteitsverschil in zitten natuurlijk...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
TS-315 is inderdaad een bouwzaag en een heel ander concept dan de TS-2010. OP de TS-315 zit bijvoorbeeld geen fijnafstelling, die kun je alleen met de hand ruw afstellen en dan zagen. Een hele goede bouwzaag maar geen precisiezaag zoas de TS-2010.

Het zaagblad op de 2010 is ook veel kleiner dan die op de 315, 210mm om 315mm. Met de 315 zaag je makelijk een dikke balk van 75mm door van 5 meter lengte, dat kan met een TS-2010 bijvoorbeeld niet.

Wil je kleinere maten en precies zagen dan neem je een 2010, wil je grotere maten zagen dan neem je de TS-315. Voor bouwwerk (constructie) is de TS-315 beter, voor meubelwerk de TS-2010. Zo moet je het denk ik zien...

Bij Teygeler kunnen ze je er alles over vertellen.

Scheppie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Ik heb de 2000 destijds gehad met 2 zijverbredingen (1 opklapbaar en daarin 1 insteek). Dan kun je behoorlijke maten zagen in de breedte, is zeker de koop waard, met de standaardmachine is je breedtemaat wel erg beperkt.

De roltafel is ook zeker een topoptie, als je dan ook nog de tafelverlenging erbij hebt dan heb je een compacte volwassen zaag.

Succes met je overwegingen.
Scheppie
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik wil een zaagtafel eigenlijk uiteindelijk in een werkbank inbouwen inclusief frees.

Voorlopig heb ik het idee om iets met een dergelijke functionaliteit te maken:

IMG_9512a.jpg


http://www.rockler.com/CustomerGalleryD ... 84&Image=1

Nou ziet dat er wel heel mooi uit, het gaat mij meer om de functionaliteit.

Omdat ik een zaag dus wil inbouwen, is het voor mij vooral belangrijk dat ik niet om de zoveel tijd mijn zaagblad moet gaan afstellen of dat ik een zaagblad heb wat niet helemaal 100% recht is (of bijvoorbeeld de as waar de zaag op zit etc) Ik vraag me af of ik daar met een "bouwzaag" meer last van zal hebben dan met een precisie zaag. Natuurlijk zou dat er dan wel eentje moeten zijn waar hoogte en hoek feilloos mee in te stellen zijn.

Nou zit er voor zover ik van de plaatjes kan inschatten, bij de Scheppach best hele nette geleiders als standaard bij. Voor mij een beetje zonde om dat te "moeten" vervangen... Aan de andere kant, voordat een dergelijk project klaar is is het wel handig om met een goede zaag uit de voeten te kunnen... Maar al te veel extra uitbreidingen zou ik dus zonde vinden.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Mischien verstandiger om een tafel te maken een daar een handcirkelzaag onder te monteren.

Dan is het makelijk ivm vervangen van de zaag.

De geleiders wordt dan wel iets moeilijker.
Maar met de t-rack moet het goed te doen zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
timmertje zei:
Scheppie zei:
Met de 315 zaag je makelijk een dikke balk van 75mm door van 5 meter lengte,
Scheppie
dan is hij aardig beter als dit barrel van scheppach .
hebben het ding maar een keer bij een klant laten staan als brandhoutzaag .

Tot mijn schrik heb ik me vergist, de TS-315 is niet de zaag die ik bedoel, de goede bouwzaag van Scheppach is de TKU-315. Die staat ook hier op het fototje geafficheerd als brandhoutzaag, ik zou zeggen breng ze dan in het vervolg maar naar mij.

Dat is gewoon een hele goede bouwzaag, misschien dat die op jouw foto beschadigd was of versleten maar een goede TKU is en topzaag, ik heb er op dit moment nog 1 staan die ik gebruik voor bouwwerkzaamheden en dat is echt een prima ding voor zowel grote maten constructiehout als ook voor grote maten plaatmateriaal....

De TS is de budget uitvoering, die heb ik nog nooit onderhanden gehad... de TKU-315 is volgens mij nu opgevold door DE TKU-4000... TKU_315 zagen worden regelmatig op marktplaats aangeboden voor tussen 200 en 400 euro en zijn prima zagen voor de doeleinden waarvoor ze zijn bedoeld....

Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.