Tafelzaag

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Toch worden Scheppach machines vaak erg goed beoordeeld in de vakpers, je moet ze natuurlijk niet vergelijken met de profi machines die vele malen duurder zijn.
De reviews die ik van Kity gelezen heb verschillen nogal. In de ene test komen ze erg goed uit de bus, terwijl ze in andere testen als matig worden bestempeld.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik ben tevreden met mijn Scheppach TS2000, met afkortgeleider en tafelverbreding/verlenging.
Ik moet wel zeggen, dat ik regelmatig alles controleer en eventueel een beetje bijstel om alles haaks te houden.
Met beleid, dus niet met geweld dikke balken zagen, dan blijft het lang ( al 5 jaar) een fijne machine om mee te werken. Ik kocht hem compleet via marktplaats voor 375 euro vrijwel ongebruikt. Dat zal tegenwoordig tegenvallen voor die prijs ;)
Een tweedehands machine blijft altijd een risico, maar ik heb geluk gehad.
Er zijn wel solider machine's, maar prijs kwaliteit is bij dit apparaat goed en ik kan ermee wat ik op dit moment wil.
Dat varieert van platen 33mm (af en toe 52) kantrechten, tot priegelwerk om kistjes e.d. te maken. Nog steeds nauwkeurig tot op de 10de mm.
Aflezing is knudde, maar daar doe je proefjes voor.

Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
We hebben het steeds over fabrikanten die alleen stationaire machines bouwen (Scheppach, Kity), maar er zullen toch ook wel goede alternatieven zijn? Daarbij denk ik aan Bosch prof, Makita, Dewalt enz, enz. Die maken ook goede tafelzagen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Langzamerhand begin ik ook wel naar een tafelcirkelzaag te verlangen. Tot nu toe heb ik mezelf geholpen met een combinatie van handzagen, de losse cirkelzaag en een MDF plaat met daaronder de cirkelzaag geschroeft. Dat laatste is wel goedkoop, maar kan ik echt niemand aanraden!

Ik lijd wel aan ernstig ruimtegebrek. Dus zo'n mooie "kabinetzaag" is geen haalbare kaart. Ik zoek dus meer in de richting van de betere en opklapbare bouwzaag.

Behalve de allergoedkoopste, Oost Aziatische bouwsels van geperst blik, begint het aanbod zo'n beetje met de Bosch PTS10 (ong. 400 euro). Die wordt aan alle kanten afgeraden, dus die maar niet.

Dan krijgen we de Bosch GTS10 en vergelijkbare machines van DeWalt, Metabo en Makita. Die Makita http://www.kruis.nl/artikelen/711189/makita-tafelzaagmachine-2704-260mm.html Vind ik er wel erg aantrekkelijk uitzien. 1000 euro.

En dan het duurdere segment met eerst de Kity 419 http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...subtitle=Cirkel-, Lint- en Figuurzaagmachines
Dat lijkt me een ideaal ding, behalve de max. zaaghoogte van 60mm. Dat is wel een beetje krap. 1250 euro.

En tenslotte een Festool met CMS tafel. Dat wordt dan gelijk een erg dure grap. Voordat je die compleet hebt met tafelverbreding en parallel aanslag en de 70mm cirkelzaag, zit je rond de 2000 euro. Mischien het neusje van de zalm, maar echt te duur.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Seek ik zie zojuist een aanbieding voorbij komen van de Makita 260 mm tafelzaag voor 320 pond.
Op de engelse site axminster kan je hem vinden.

Groetjes,

Ralph
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
320 pond is 355 euro.

Op de Axminster site zie ik een kloon van de Kity. De TS-200. Voor het schamele bedrag van 330 pond! Ik zal eens zoeken of er gebruikers te vinden zijn die al dan niet lovend over die zag te spreken zijn. Voor dat bedrag kan ik hem makkelijk zelf gaan halen en dan nog vele honderden euros overhouden, vergeleken met de Kity.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op http://www.ukworkshop.co.uk/forums/index.php lees ik toch wel wat rampberichten over die Axminster TS200. Tafels die krom zijn, t-slots die niet diep genoeg gefreesd zijn. Vervolgens is iedereen heel lovend over de service van Axminster, maar in Nederland is dat toch minder leuk.

Een ander Kity kloon is de Record TS200C, maar dan met 80mm zaagdiepte. Dat is dan wel weer een groot pluspunt.

Al die dingen zijn te koop en te zien in de buurt van Dover. Retourtje Duinkerken-Dover is 38 euro voor een auto en passagiers. Iemand zin om de kosten te delen :lol:
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Woodworker zei:
We hebben het steeds over fabrikanten die alleen stationaire machines bouwen (Scheppach, Kity), maar er zullen toch ook wel goede alternatieven zijn? Daarbij denk ik aan Bosch prof, Makita, Dewalt enz, enz. Die maken ook goede tafelzagen.
Mijn ervaring is dat Bosch, Metabo, enz. dus bedrijven die goede handmachines maken niet zulke "goede" stationaire machines maken. Het is meer van "schoenmaker blijf bij je leest".
Met goede bedoel ik robuste machines waarbij je niet steeds hoeft te controleren of alles nog goed afgesteld staat (daar heb ik zeer nare ervaringen mee - zie elders op dit forum).
Kijk, als je klein spul maakt zoals klokkenkasten, kistjes e.d. dan is het meestal wel goed te doen maar voor het zwaardere werk moet je een degelijke machine nemen waaraan je niet teveel kuint afstellen. Dan kun je met plezier werken en daar gaat het ons toch om neem ik aan. Als zo'n machine te duur is, dan maar even doorsparen of op zoek naar een goede 2e handse.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dan heb ik helaas het foute beroep gekozen, "even" doorsparen voor een mooie Felder gaat bij mij toch enkele jaren duren.
Tot die tijd behelp ik mij met mijn Pts 10, ondanks alle beperkingen en alles drie keer nameten is het toch beter dan alles met de hand zagen.

Wordt hoog tijd dat ik de lotto win, wil nog een vlak/vandikte bank en een lintzaagen nog enkele mooie schaven en...
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
coko zei:
Dan heb ik helaas het f...........ondanks alle beperkingen en alles drie keer nameten is het toch beter dan alles met de hand zagen.
Of de grote afmetingen laten schaven en zagen door, bijvoorbeeld, de plaatselijke meubelmaker.
Heb ik ook jaren gedaan voordat ik mijn stationaire machines had.
Ik mocht zelf mijn hout uitzoeken bij de houthandel en het bij hem voor het normale uurtarief laten bewerken. Dat ging prima.
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb zelf goede ervaringen met een stationaire zaag van Dewalt, de DW746. Die wordt nu niet meer geleverd, maar hij wordt af en toe nog op marktplaats aangeboden. Ik heb de mijne voor ca.1000 euro verkocht, compleet met allerlei verlengtafels e.d., dus hij zou binnen het budget moeten vallen.
Ik ben verder niet echt een fan van Dewalt als het om zuiverheid gaat, maar deze zaag is een prettige uitzondering. Met deze zaagtafel kun je behoorlijk zuiver werken en zwaarder werk doen dan met de eerder genoemde compacte modellen, zeker als er verlengtafels bij zitten. Je kunt er dan prima volformaat multiplex platen mee zagen.

De reden dat ik hem heb verkocht is dat ik over een paar weken een Felder geleverd krijg en die kost inderdaad wel een paar jaartjes spaargeld......
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, ik heb de Kity 419 besteld :cool:

In Engeland, inclusief transport kosten ben ik voor een kleine 900 euro klaar. Heel benieuwd wanneer hij aankomt.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
haasjetik zei:
........jtje ook nog de Metabo TS 250 passen? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk de relevante verschillen te onderkennen (nog even los van hoe zo'n ding aanvoelt).
Stephan
Het is wel even geleden maar ik wil toch nog even reageren, nog een ervaring kwijt.
Hoe meer ervaringen we hier spuien hoe beter toch.
Ik heb al een aantal jaren een Metabo TS1256 tafelzaagmachine.
Leuke machine voor het kleinere werk.
De langsgeleiding grijpt bij het vastzetten ook aan de voorzijde vast. Zaaghoogte 56 mm en
een zaagbreedte van zo'n 13 - 14 cm maximaal langs de langsgeleider. Mooi is de fijnafstelling met een loepje (een paar tiende mm haal ik wel).
Verder heb ik er een roltafel bij voor grotere breedten maar die gebruik ik nooit.
Het vervelende is namelijk dat er zoveel af/bij te stellen is. Zelfs de langsgeleider kan je precies haaks afstellen. Ik vind dat zo'n ding gewoon precies haaks geleverd moet worden en vastgelast.
Dus af te toe controleer ik de zaak.
Als ik deurtjes of andere rechthoekige delen uit plaatmateriaal wil, laat ik die op maat zagen met een formaatzaag. Geen gedoe thuis.
Balkhout zaag ik wel thuis. Eerst rechthoekig schaven en op dikte maken en daarna zagen en daarna eventueel nog een keer over de kop erlangs (dan ruim 11 cm zaagdiepte).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Als je moet kiezen tussen een Kity 419 of een Scheppach TS-2000 neem dan de Scheppach. Ik heb de TS-2000 gehad, een vriend van mij de Kity. Kity is onnauwkeuriger, moeilijker na te stellen en zaagt niet zo glad. De Scheppach is stabiel opgebouwd en blijft zuiver zagen.

Bijkomend voordeel is dat voor Scheppach alle onderdelen makkelijk na te bestellen zijn, voor Kity ligt dat een heel stuk lastiger, onderdeel kapot, machine weggooien of een donor zoeken.

Ook de grotere Scheppach modellen TS-2500 en TS-4000 / TS-4010 zijn topmodellen.

De TS2010 is een minder goed model, wel goed maar net iets minder kwa kwaliteit. Ook niet gek, bij introductie kostte die machine krap de helft van wat de TS-2000 ooit kostte. Verschil, TS-2000 kwam uit de duitse Scheppach fabriek, de TS-2010 uit de chinese... en chinezen maken lekkere bami maar houtbewerkingsmachines...... :-(
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Aan al jou berichten te zien ben jij wel echt overtuigd van scheppach hè, scheppie?... Aandeelhouder of zo? :mrgreen:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Helaas geen aandeelhouder, wel een fanatiek gebruiker en verzamelaar van dit topmerk..... dus als iemand zegt dat het slecht spul is dan kan het hoogstens zo zijn dat ze bedoelen dat professionele machines beter zijn..... een Audi is ook beter als een volkswagen.... dat maakt een volkswagen nog niet slecht.... toch?
 

Edenaar

Nieuw lid
26 jan 2009
2
0
Sterker nog, alle berichtjes van Scheppie wijzen 1 kant op... dus ik heb zo'n vermoeden... of mag ik dat niet zeggen??

Scheppie zeg het maar... :roll:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Edenaar zei:
Sterker nog, alle berichtjes van Scheppie wijzen 1 kant op... dus ik heb zo'n vermoeden... of mag ik dat niet zeggen??

Scheppie zeg het maar... :roll:


Nou Edenaar zeg t maar.... steek t niet onder stoelen of banken... zoals in eerder antwoord op vage verdachtmaking heb ik al geantwoord dat ik een zéér enthousiaste Scheppach gebruiker ben, niet meer en niet minder... als je goed leest zie je ook kritische punten van dit mooie merk in sommige posts....

Dat wou jij ook zeggen toch?.... als houtbewerkingsvrienden onder elkaar... :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.