Tafelzaag

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
Hallo iedereen ik ben op zoek naar een goede tafelzaag.
Mijn budget is 1000 euro.

Wat ik wil doen is nauwkeurig afkorten dus er moet een goede 'rip fence' opstaan afkortgeleider.
Die snel en eenvoudig werkt.
Verder een solide mogelijke machine.
Ik heb het internet al uren zitten bekijken naar alle mogelijke opties.
Tendotools, bosch gts10, kity's, axminsters etc...

Ik kom er maar niet uit wat nu een goede tafel is. Ik heb zelf al gedacht van zelf een tafel te maken met incra spullen en dan een gewone cirkelzaag eronder te monteren.
Ik zoek eigenlijk een stevige tafel zoals de axminster aw10bsb2. Maar deze is natuurlijk in België of Nederland nergens te krijgen. Kopen in UK lijkt me dan weer niet goed voor de garantie.

Wie heeft raad?
Of kan mij iets aanraden wat ik nog niet gezien heb??

Trouwens de Bosch gts10 gaf eerst mijn voorkeur. Deze is in de UK 400 euro goedkoper (bvb axminster) dan hier waarom? En zou de garantie in België werken voor een Bosch uit UK?

Bedankt voor al de antwoorden.

PS. Weet iemand toevalig een bedrijf zoals incra maar dan in europa?
Sorry voor de vele vragen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een Kity 419 en ben daar zeer tevreden over.
Alles aan de machine is zeer nauwkeurig in te stellen en er zit (zeker gezien de prijs) een degelijke roltafel op die gemakkelijk in gebruik is.
De machine is zeer stil en krachtig genoeg om eiken planken (waar ik veel mee werk) door te zagen.
De nadelen van de machine zijn de geringe zaaghoogte (uit mijn hoofd een centimeter of zes) en de stofafzuiging had wat mij betreft beter gekund.
 

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
Van wat ik gelezen heb op het net zijn er mijn inziens 3 goeie machines

De kity 419
De Electra Beckum/Metabo pk200
en de Scheppach TS 2010

Iemand ervaringen met deze toestellen? Hoe zit het met inductieve motors (qua geluid)
Verstek en langsgeleiding beetje stabiel te noemen bij deze toestellen?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Als beginnend houtbewerker interesseert dit onderwerp me ook wel. Ik zie ook wel een overeenkomst met andere hobbies die ik heb, bijvoorbeeld fotografie. Je hebt een camera op het oog, kijkt eens verder en voor je het weet zit je qua kosten op het drievoudige.

Vorige week dacht ik met een Bosch PS10 nog wel uit de voeten te kunnen, nu kom ik al weer op het dubbele uit. Ik vraag me dan wel af of ik voor incidenteel gebruik (zelf zagen van latjes uit grotere stukken, afkorten en dergelijke) zo'n 'luxe' machine wel nodig heb. Maar ja, de verlokking van het betere .....

Zou in bovenstaand rijtje ook nog de Metabo TS 250 passen? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk de relevante verschillen te onderkennen (nog even los van hoe zo'n ding aanvoelt).

Stephan
 
A

Athanor

Guest
osa2 zei:
Wat ik wil doen is nauwkeurig afkorten dus er moet een goede 'rip fence' opstaan afkortgeleider.
Die snel en eenvoudig werkt.

Als ik je vraag zo lees dan heb je misschien meer aan een goede afkortzaag (Makita, De Walt).

Wat wil je met Incra? Baptist heeft o.a. het railsysteem T-track.

Fons
 

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
Hey, iedereen.

Bedankt al voor de reacties.
Neen, ik zoek geen degelijke afkort zaag. Het probleem met afkortzagen is dat je wel precies in verstek kan zagen. Maar je kan maximum laten van pakweg 30cm breedte bewerken. Wanneer je een paneel wil zagen van 120 naar 40 dan gaat dit niet met een verstek/afkortzaag.

Ik weet heel zeker dat ik een zaagtafel zoek.
Net zoals haasjetik ben ik niet echt bekend met de zaagtafels.
Ik zit wel hele dagen te zoeken naar de meeste geschikte.
Ik ben wel van het principe als je iets koopt moet het goed zijn. Daarom was ik ook eerst op zoek naar de PTS10 van Bosch. Maar toen zag ik dat het motor vermogen niet allerbest was. Plus het plastiek onderstuk voelt voor mij niet zo robuust aan. En dan ga je idd eens kijken wat bestaat er zo nog allemaal. En dan begin je te zoeken en te vergelijken.

Zo heb ik gezien dat de Kity 419 wel een zeer goed machine is maar de afkortgeleider ziet er mij nogal simpel uit en klemt slechts aan 1 kant wat mogelijke speling reëel maakt. Ook het lage motor vermogen 1100 watt en 60mm in 90°
Daarom lijkt mij deze tafel niet 100% optimaal. Verder heb je dan die Scheppach. De verstek geleider ziet er fantastisch uit en instellingen tot 1/10 mm lijken mij meer dan behoorlijk voor een hobbyist.
Maar ook hier weer de afkortgeleider ziet er maar slapjes uit. En de stofafzuiging zou bij deze laatste niet zo goed zijn.

De Metabo / weet ik nog niet goed. Deze moet ik eerst eens verder bestuderen.

De reden voor de Incra spullen is. Misschien wil ik zelf wel een tafel maken.
Heel moeilijk kan dat niet zijn. gewoon 2 geleider groeven en klaar. Dit in combinatie met een Incra 1000 SE mitter gauge (verstek geleider) en een afkort geleider en klaar is kees.
Dus mochten jullie bedrijven weten die afkort/verstekgeleiders maken. Laat maar weten.

Incra ziet er zeer solide uit alleen denk ik dat ze enkel in inches werken en niet in mm. Wat het voor ons weer sneu maakt.
 
A

Athanor

Guest
Als je toch zelf wat in elkaar wilt zetten kun je ook denken aan de Festool. Voor goed 1000 euro heb je de TS 75 EBQ plus met rail van 1.40 plus het tafelmontagedeel met geleider. Ik weet niet of je dat allemaal gemakkelijk tot een werkend geheel kunt maken, maar misschien toch waard je er in te verdiepen, je krijgt veel meer functionaliteit omdat je ook een losse invalcirkelzaag van de hoogste kwaliteit koopt.

Fons

P.S. die inch maten lijken me nou niet het grootste probleem, bij de Incra zijn passende boutjes te verkrijgen zie http://www.fine-tools.com/t-track.html of http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...&subtitle=Handige hulpmiddelen bij het frezen en maatlinten kun je in cm los kopen (zelfklevend)

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Osa, ik heb zelf de PTS10.

Is inderdaad niet de beste machine, dat het onderstel van kunstof is zie ik niet als nadeel. Dit is stevig genoeg. Maar de machine heeft andere nadelen die erger zijn.
De vergrendeling om het zaagblad op bv 45 graden te kantelen wil nog wel eens verlopen. Zo stel je de hoek perfect op 45 graden in en na een paar zaagsnedes blijkt de hoek nog maar 42 graden te zijn. De schaalverdeling op de afkortgeleider is erg onnauwkeurig, dus steeds goed nameten. De zijgeleider werkt op zich prima. Klemt aan twee kanten, maar toen ik de machine kocht zat de maatverdeling aan de achterzijde niet goed. Ik moest een stuk van het kijkglaasje afslijpen om dit te compenseren.

Om over de stofafzuiging maar te zwijgen, deze is niet slecht maar ronduit waardeloos!
Het vermogen van 1100 watt houd niet over maar daar heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad.

Een ander nadeel is dat het spauwmes niet verzinkbaar is. Voor sommige zaagsnedes moet ik deze verwijderen wat de veiligheid niet ten goede komt.

Overigens wil het niets zeggen als de zijgeleider maar aan een kant klemt, biesemeyer achtige ripfences (zoals die meestal op USmerken te vinden is) klemmen ook maar aan een kant en zijn erg nauwkeurig.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja ook ik fluister zachtjes: Festool CMS of Festool Precisio.

Het CMS systeem is de opvolger van het basis systeem en ik moet zeggen dat het CMS systeem toch weer een stuk degelijker is. Voordeel van het CMS systeem is dat je er meer mee kan doen dan alleen zagen. De precisio is ook een stabiel systeem maar kan alleen maar zagen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
osa,
bij de kity kan de afkortgeleider ook aan twee kanten klemmen hoor. Er zit een extra klemblok bij dat je achter in de parallel geleider kan schuiven. In de praktijk is dat echter niet nodig omdat de geleider stevig genoeg is.
En ook over het motor vermogen zou ik me geen zorgen maken. De 1100 watt is in de praktijk zat... het betreft een inductiemotor met riemaandrijving.
 

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
Euhm, ik denk dat de festool systemen toch wat TE professioneel zijn voor hetgeen ik zoek.
Maar toch bedankt voor de uitleg.

Ik heb nog van tendotools een tt1000 tegen gekomen. Het voordeel hieraan lijkt mij dat het een gietijzeren tafel is. Er hangt een mooie grote verstek geleider aan met een klem en deze gaat voor 700 euro over de toonbank. Iemand ervaring met TendoTool??
Lijkt wel made in China te zijn.

Kan iemand eventueel een foto laten zien van het net of zelf trekken van een kity 419 met de afkort geleider dan aan de achterkant ook bevestigd? Lijkt dan ineens wel veel interessanter.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
osa2 zei:
Euhm, ik denk dat de festool systemen toch wat TE professioneel zijn voor hetgeen ik zoek.
Maar toch bedankt voor de uitleg.

Mwoah TE proffessioneel is wellicht verkeerd uitgedrukt. Dan denk ik eerder aan grotere/ zwaardere machines en niet aan handige multifunctionele tafeltjes van Festool die meer bedoeld zijn voor stand-, interieurbouw e.d. niet zozeer voor het echte houtbewerken. Daarvoor neig je toch al veel sneller naar heel stabiele machines met vlakke gietijzeren werkbladen. Festool TE duur dat kan ik wel volgen.
 

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
Weer een paar dagen verder. En weer veel info gevonden op het net
Een bepaald systeem lijkt een beetje op het festool systeem. De bedenker lijkt het een zeer nauwkeurig systeem te vinden. Het is me een beetje onduidelijk welke componenten allemaal nodig zijn. Maar het ziet er wel accuraat uit.
Het werkt ook met een invalcirkelzaag systeem. Wat leuk is omdat je op deze manier een inval zaag hebt en een aparte cirkelzaag ook.

meer info is te vinden op http://www.eurekazone.com
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Er zullen genoeg houtbewerkers zijn die goede resultaten halen met een opbouwzaagtafel, maar ik zou er niet voor kiezen. Vooral omdat je zegt dan een zaagtafel te hebben en een losse zaagmachine. Dat kan alleen als je de machine steeds verwisseld. Ik weet niet hoe accuraat dat systeem is, maar het zou kunnen zijn dat je de geleiders dan steeds opnieuw moet instellen, omdat de machine, en daarmee het zaagblad steeds verschuift. Dan blijf je aan het instellen.
lijkt mij.
 

osa2

Nieuw lid
26 aug 2009
12
0
OKe heeft iemand hier een scheppach TS2010? voor of nadelen? Is het wat een stabiel geheel?
Ik ben enkel nog aan het twijfelen tussen de kity junior 4 en de scheppach.
De verstek geleider van de scheppach ziet er stukken beter uit. Maar de langs geleider van de kity ziet er dan ook weer stukken beter uit.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Vroeger zou ik zeggen Scheppach. Maar nu ik hier al een tijdje op dit forum meekijk denk ik toch dat je blijer wordt van een goed stabiel werkblad en dan is die kity met zijn gietbladen toch wel beter denk ik. Ook weinig scheppach gebruikers hier op dit forum. Misschien dat ik mijn gevoel ook basseer op de adviezen die ik heb gekregen bij de zoektocht van een compacte vlak vandikte bank. Daar komt de scheppach ook niet lekker uit vanwege zijn werkbladen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.