Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Hallo Caspar,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes en vind die zelfs handiger dan de Norris die ik ooit kreeg. Dat is kan natuurlijk uit gewoonte zijn. De kwaliteit zal vergelijkbaar zijn met je Anant schaven, maar daar weet je meer over dan ik. En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, en ben het helemaal met je eens dat het mannetje dat erachter staat het verschil maakt.
    En met Opinel valt te werken maar het staal valt ook mij wat tegen. Daarmee bedoel ik dat er vaker moet geslepen worden maar dat het werk er naar behoren mee gedaan kan worden. Voor mij toch minder fijn dan een beter gereedschap en ik vind het niet echt een aanrader. Nu is slijpen voor ons totaal geen probleem, dus over wat frequenter slijpen vallen we niet, maar is het dat ook zo een beginner ? Nogmaals deze gereedschappen zijn deugdelijk, er bestaat een categorie die echt onbruikbaar is, ik kwam ze tegen. En omdat dit topic gestart is rond goedkoop gereedschap, en de echt onbruikbare gereedschappen goedkoop zijn, dacht ik dat het goed zou zijn om dit te melden.

Bij één van die defecte Pfeils heb ik een paar cm korter gemaakt en het defect bleef bestaan , op dezelfde lijn als daarvoor. De fout zat van voor naar achter. Het feit dat ook andere gelijke gutsen het probleem hadden deed mij tot de hierboven geschreven conclusie komen.

Eén echt oude steekbeitel werd opnieuw gehard en is daardoor verbeterd. Maar dat is ook niets voor een beginner.

We zijn het eens over het feit dat slijpen iets is dat je moet kunnen, dat er in deze vaardigheid geïnvesteerd moet worden, en dat dit ook kan zonder dure stenen.

groeten
    Ornament
    Laatst gewijzigd door ornament; 21-04-13 om 22:55.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Hallo Caspar,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes en vind die zelfs handiger dan de Norris die ik ooit kreeg. Dat is kan natuurlijk uit gewoonte zijn. De kwaliteit zal vergelijkbaar zijn met je Anant schaven, maar daar weet je meer over dan ik. En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, en ben het helemaal met je eens dat het mannetje dat erachter staat het verschil maakt.
    En met Opinel valt te werken maar het staal valt ook mij wat tegen. Daarmee bedoel ik dat er vaker moet geslepen worden maar dat het werk er naar behoren mee gedaan kan worden. Voor mij toch minder fijn dan een beter gereedschap en ik vind het niet echt een aanrader. Nu is slijpen voor ons totaal geen probleem, dus over wat frequenter slijpen vallen we niet, maar is het dat ook zo een beginner ? Nogmaals deze gereedschappen zijn deugdelijk, er bestaat een categorie die echt onbruikbaar is, ik kwam ze tegen. En omdat dit topic gestart is rond goedkoop gereedschap, en de echt onbruikbare gereedschappen goedkoop zijn, dacht ik dat het goed zou zijn om dit te melden.

Bij één van die defecte Pfeils heb ik een paar cm korter gemaakt en het defect bleef bestaan , op dezelfde lijn als daarvoor. De fout zat van voor naar achter. Het feit dat ook andere gelijke gutsen het probleem hadden deed mij tot de hierboven geschreven conclusie komen.

Eén echt oude steekbeitel werd opnieuw gehard en is daardoor verbeterd. Maar dat is ook niets voor een beginner.

We zijn het eens over het feit dat slijpen iets is dat je moet kunnen, dat er in deze vaardigheid geïnvesteerd moet worden, en dat dit ook kan zonder dure stenen.

groeten
    Ornament
    ok dat klinkt genuanceerder. Waar ik op doel is 70 euro voor een lee nielsen of 10 euro voor een merkloze ding. of mischien zelfs zoals je zegt 2 euro voor een oudje.
    Als je een beitelje koopt voor een 10tje kan je niet veel gebeuren is mijn ervaring.

Je hebt toch maar een mesje nodig als je wilt uitproberen of houtbewerken je leuk lijkt? dan zou ik zeggen koop een pfeil mesje voor 10 euro inderdaad en ga aan de slag. geen set nodig

Volgende week is het weer Koninginnedag. Goeie kans dat je dan op een vrijmarkt beitels, gutsen en schaven kan scoren waarop je uitgebreid je slijpen kan oefenen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    ,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes .... En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, ...

groeten
    Ornament
    Bedoeld werd om vlakken te schaven of om hout spiegelglad af te werken, dan voldoen die volledig.
    Maar toch iets bijstellen: wanneer mijn naoorlogse Stanley op hun zijkanten, op een futselplank gebruikt worden, vind ik wel dat ze het niet goed doen. Dat komt doordat de zool en de vlakken van zijkanten van de schaven geen rechte hoek vormen. Bij het kopshout schaven verkrijgt men wel gladde stukken, maar niet helemaal onder 90 graden. En soms willen we dat wel. Met wat handigheid kan de stand van het hout op de futselplank wat aangepast worden zodat ' proefondervindelijk, toch een juist eindresultaat bekomen wordt. Voor frequenter kopshout schaven op een futselplank zou ik liever een nauwkeurigere gemaakte schaaf hebben.

We wijken af.

Erwinhu, heb je aan de posts iets gehad of had je de vraag gesteld omdat je had gehoopt een adres te krijgen van een zaak die goedkoop mesjes kan leveren?

Wim Kluck, toen je nog Kirschen verkocht, heb je toen gutsen weten terugbrengen wegens fouten eraan?

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Ik heb nog nooit een beitel hoeven terugsturen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze de beitel terug nemen voor onderzoek en deze vervangen voor een nieuwe.
    Helaas zijn niet alle verkooppunten soepel met het vervangen. Komt de beitel of guts wel bij mij vandaan of het is al te lang geleden dat de beitel geleverd is, zijn toch wel tegen argumenten van winkels. Komt er een heel enkele keer iets retour dan was het wat mij betreft eenvoudig vervangen en in het vierkante archief opbergen. Toch kwam het bij ons ook wel voor dat wij deze argumenten gebruikten. Voor belzer gereedschappen en dan met name zij-snijtangen, kruiskopschroevendraaiers en spanningszoekers kregen wij er meer van terug dan er verkocht waren. Je bent dan het afvoerputje van de omgeving en als de leverancier (levenslange garantie) dan geen gereedschappen meer vervangt vanwege slijtage en verkeerd gebruik word je gedwongen om je garantie beleid bij te stellen.

Bedankt voor de reactie, we hebben eerst maar een setje bij memenco besteld voor 11,- euro, even kijken of het bevalt..

Hallo Erwinhu,
    horen we nog of de gereedschappen bevallen nadat ze een tijdje in gebruik zijn?

Dank je Wim Kluck, voor je reactie.
    zo leren we nog iets van de interne keuken van een gereedschapswinkel kennen.
    Defecten bij goed handgereedschap komen gelukkig zeer zelden voor. En het is dan ook nog niet duidelijk of het gereedschap een fout had of dat de gebruiker er slecht mee werkte. Daarom haalde ik alleen de gevallen aan die ik zelf in mijn onmiddellijke omgeving heb gezien.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Zelf heb ik ook een heleboel beitels en schaafmessen, die ik door mekaar gebruik.
    Heb echter wel m'n favorieten, en meestal zijn dat degene die het langst scherp blijven ;-) .
    Ik kocht nog nooit in m'n leven een nieuwe beitel, alles komt van rommelmarkten.

Bij schaafmessen vind ik er wel degelijk verschil op zitten, heb er enkele die er bovenuit steken. Het liefst heb ik voor m'n houten blokschaven een gelamineerde beitel. Die kan je echt heel erg scherp krijgen, en zijn dikwijls redelijk dik. Maar nu wijk ik ook af ;-) .

Ben ook benieuwd of de het setje zal bevallen.
    Heb je trouwens dit draadje al bekeken? http://www.woodworking.nl/showthread...-houtsnijmesje

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Forum Rechten