Goedkoop gereedschap voor de beginnende houtsnijder

erwinhu

Nieuw lid
25 apr 2012
8
0
groningen
Hallo,

mijn vriendin wil graag beginnen met houtsnijden. Nu heeft ze inmiddels een setje met goedkope gutsen gevonden, maar we zijn nog op zoek naar een setje goedkope snijmesjes.
Weet iemand waar je deze kan krijgen?
Tot nu toe heb ik alleen setjes van rond de 60 euro gezien.

Met vriendelijke groet,

Erwin
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo erwinhu,

er kan slechts aangeraden worden om goed gereedschap te kopen en dat kost nou eenmaal wat. Maar het gaat dan ook een heel leven mee. Liever weinig en goed gereedschap dan een kist met gereedschap dat geen scherpte kan houden. Indien 60€ teveel is, probeer dan een paar op Ebay te vinden en koop alleen de grote merken met een prima reputatie. Ik begon met 1 guts en een paar gewone steekbeitels. Gelukkig was alles ven degelijke kwaliteit en dat was nodig om het slijpen en wetten onder de knie te krijgen. Ik heb het alleen moeten leren, in de tijd voor er internet en klassieke instructievideo's waren. Met minderwaardig materiaal dat toch niet te slijpen zou zijn of de scherpte niet houdt, had ik het waarschijnlijk moeten opgeven. Niet wetende waarom het niet houtsnijden niet lukte.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 

erwinhu

Nieuw lid
25 apr 2012
8
0
groningen
Klopt inderdaad dat goed gereedschap het halve werk is... Maar om eerst te proberen of het haar überhaupt leuk lijkt, is €60,- veel geld. Vandaar dat ik eerst een goedkoper alternatief zoek.
Zo kan ze eerst wat basis dingen uitproberen om te kijken of het wat voor haar is.

Groeten Erwin
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Het is denk ik een goede keuze om eerst exact te bepalen wat ze wil gaan snijden
Vervolgens zoek je gutsen/mesjes voor de basis taken daarvan. zo kun je met bijna minimale middelen toch kijken of het leuk genoeg is om toch misschien iets meer te investeren
Het zal altijd geld kosten, maar dat doen bijna alle hobby's
En zoals ornament aangeeft, goedkope mesjes en gusten is een optie... maar het vervolgens niet leuk vinden omdat je met een botte guts er niks van bakt is eigenlijk gewoon zonde
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo erwinhu

Een paar (beperkt aantal) goede gereedschappen van Ebay, Marktplaats en dergelijk, zijn bij aankoop en nadien bij verkoop ( houtsnijden viel toch niet mee) ongeveer evenveel geld waard. Neem dan wel een goed merk, met duidelijk het merklabel erop, en je neemt geen risico op verlies bij het stoppen van een hobby. Vergeet ook niet dat er ook wetstenen nodig zijn.

groeten,
Ornament
video: houtsnijden, houtsnijwerk, beeldhouwen in hout
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het is überhaupt NIET leuk om met slecht en dus veelal goedkoop gereedschap te werken, het houtsnijden zal dan wel gaan tegenvallen. Maar goed , een beetje Hollander gaat voor goedkoop. Het is raadzaam te bedenken dat het uitgeven van geld voor goed gereedschap je niet jaren blijft achtervolgen terwijl de ergernis van aangekochte rotzooi en een ontwikkelde antipathie jegens een bezigheid je je hele leven bijblijft. Houtbewerken is te leuk, boeiend en zinvol om door zuinigheid onderuit gehaald te worden. Dus,...... op zoek naar kwaliteitsgereedschap voor een mooie prijs.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Duurder gereedschap zou beter moeten zijn en is dat ook ongetwijfeld vaak. Maar merkt een beginner het verschil?
Uit de doos meteen kunnen steken maskeert toch dat je moet leren slijpen, wat je uiteindelijk toch moet leren, ook met goed gereedschap.
een goedkoop beiteltje of gutsje word ook echt wel scherp genoeg op een goedkoop oliesteentje, om wat moois te maken.

Ik vind uw toon erg dwingend, niet dat dit niet mag, maar denk niet dat u waarheid spreekt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo Caspar,

Ze bestaan echt, gereedschappen die hun "scherpte" verliezen na slechts één steek in het hout !!!

Iemand toonde mij ooit eens een set beitels die nog nooit geslepen waren, dus ook niet verknoeit door een te hoge temperatuur bij het droogslijpen. Aan het uiterlijk was al te zien dat dit werkelijk belachelijk goedkope Aziatische dingen waren ( met westers model). Om een plezier te doen zou ik er eens eentje slijpen. Gewoon onmogelijk, ook met stompere hoek, om het ding scherp te houden na de eerste aanraking met hout.

Omgekeerd, tussen de duizenden gutsen die in mijn buurt zijn gekomen, door overleg met collega's, heb ik zowel bij Pfeil als bij Henry Taylor fout gereedschap gezien. Bij Taylor ging het over buigen bij de overgang tussen gehad en ongehard staal, ook het breken op die specifiek plaats heb ik eens gezien. Laten we zeggen 1 op 1000 had een probleem. Met Pfeil had ikzelf ook problemen: een guts werd telkens, na herslijpen, steeds op dezelfde plaats snel bot. Er zat een zachte lijn in. Na uitwisseling had de volgende hetzelfde probleem. Terug uitgewisseld en daarna terug en dan een iets ander nummer genomen. Net zoals met de andere gereedschappen van dit merk was er geen probleem meer. Ik vermoed dat ze staal binnen hadden gekregen waarin een fout zat: geen homogene verdeling van koolstof of van de legeringselementen. Van beide merken heb ik grote hoeveelheden gereedschap gezien en ik heb er ook zelf voldoende van om deze merken goed te kennen.

Ik heb ooit , heel lang geleden, een Dastra gezien die bij de beitelhals boog als een ijzerdraadje. Ik heb er zelf drie van, en die doen het wel goed.
De ander merken ben ik te weinig tegengekomen of heb er te weinig van om een uitspraak te doen. Ik hoorde van professionele collega's wel eens iets over problemen met andere merken, maar ik zag het zelf niet.

Hoe verontrustend is dat nou? Wel, gewoon niet erg, de gereputeerde merken blijven aanraders. Deze grote merken geven garantie. Ze staan achter hun producten en er kan altijd iets fout gaan. En daarom garanderen ze hun beitels en hun mesjes: inleveren en je krijgt een andere. Geen risico dus.



Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar iemand die je de technieken kan uitleggen. Scherp gereedschap is een vereiste en goed slijpen is ook een kunst. Ook bij beitelvoering kunnen door een beginner fout gedaan worden. Hierna is de hobby al niet leuk meer. Ook kan je dan kiezen wat voor mes of beitel het best bij je past. Volgens mij zijn er maar een stuk of 10 modellen messen voor houtsnijden en die zijn niet al te duur. Je kan met enkele beginnen. Beitels voor houtsnijden is een ander verhaal steek 1 tot 45 elk model in veel maten en breedtes. zie b.v www.kirschen.de
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb veel beitels in gebruik, nog nooit heb ik ooit stilgestaan bij een merk.

Ik ben van mening dat een bijvoorbeeld een standaart stanley schaafbeitel prima werkt als je hem goed slijpt en wet. Bovendien is hij sneller opnieuw te slijpen omdat hij dunner is dan een dikkere.

merkjes die uit duitsland of polen of china komen doen het ook prima en zijn net zo goed als een kirschen beitel of een bahco beitel

Misschien dat er uitzonderingen zijn die ik niet ken maar goed ik heb er nooit last van gehad.

Echt oude beitels ben ik wel eens onregelmatigheden tegen gekomen die je beschrijft, maar die zijn er meestal wel uit te slijpen.

je kan ze zelfs opnieuw harden en temperen met prima resultaat, ik heb dit vaak gedaan voor speciale schaafjes die ik heb gemaakt. Als dit mislukt, wat ongetwijfeld gebeurd als je het voor het eerst probeert, zie je wat een echt slechte beitel is. In het verleden deden mensen beter werk met minder dan we nu rotzooi noemen hoor. de verschillen zijn niet zo groot.

Het komt denk ik niet zo nauw en je kunt beter een iets minder harde staalsoort hebben voor hardhout, dan is het ook minder gevoelig voor brokkelen.

Mijn opinel in mijn zak is zeker niet zo'n goed staal als dat van de goedkoopste beitel die ik bezit en toch heb ik er wel eens handvaten en lepes mee gesneden, zonder ook maar een seconden minder plezier beleeft te hebben. Dat is eigenlijk wat ik de stichter van dit topic wil zeggen als ook jullie allen die over goed gereedschap hebben gesproken.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo Caspar,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes en vind die zelfs handiger dan de Norris die ik ooit kreeg. Dat is kan natuurlijk uit gewoonte zijn. De kwaliteit zal vergelijkbaar zijn met je Anant schaven, maar daar weet je meer over dan ik. En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, en ben het helemaal met je eens dat het mannetje dat erachter staat het verschil maakt.
En met Opinel valt te werken maar het staal valt ook mij wat tegen. Daarmee bedoel ik dat er vaker moet geslepen worden maar dat het werk er naar behoren mee gedaan kan worden. Voor mij toch minder fijn dan een beter gereedschap en ik vind het niet echt een aanrader. Nu is slijpen voor ons totaal geen probleem, dus over wat frequenter slijpen vallen we niet, maar is het dat ook zo een beginner ? Nogmaals deze gereedschappen zijn deugdelijk, er bestaat een categorie die echt onbruikbaar is, ik kwam ze tegen. En omdat dit topic gestart is rond goedkoop gereedschap, en de echt onbruikbare gereedschappen goedkoop zijn, dacht ik dat het goed zou zijn om dit te melden.


Bij één van die defecte Pfeils heb ik een paar cm korter gemaakt en het defect bleef bestaan , op dezelfde lijn als daarvoor. De fout zat van voor naar achter. Het feit dat ook andere gelijke gutsen het probleem hadden deed mij tot de hierboven geschreven conclusie komen.

Eén echt oude steekbeitel werd opnieuw gehard en is daardoor verbeterd. Maar dat is ook niets voor een beginner.

We zijn het eens over het feit dat slijpen iets is dat je moet kunnen, dat er in deze vaardigheid geïnvesteerd moet worden, en dat dit ook kan zonder dure stenen.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hallo Caspar,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes en vind die zelfs handiger dan de Norris die ik ooit kreeg. Dat is kan natuurlijk uit gewoonte zijn. De kwaliteit zal vergelijkbaar zijn met je Anant schaven, maar daar weet je meer over dan ik. En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, en ben het helemaal met je eens dat het mannetje dat erachter staat het verschil maakt.
En met Opinel valt te werken maar het staal valt ook mij wat tegen. Daarmee bedoel ik dat er vaker moet geslepen worden maar dat het werk er naar behoren mee gedaan kan worden. Voor mij toch minder fijn dan een beter gereedschap en ik vind het niet echt een aanrader. Nu is slijpen voor ons totaal geen probleem, dus over wat frequenter slijpen vallen we niet, maar is het dat ook zo een beginner ? Nogmaals deze gereedschappen zijn deugdelijk, er bestaat een categorie die echt onbruikbaar is, ik kwam ze tegen. En omdat dit topic gestart is rond goedkoop gereedschap, en de echt onbruikbare gereedschappen goedkoop zijn, dacht ik dat het goed zou zijn om dit te melden.


Bij één van die defecte Pfeils heb ik een paar cm korter gemaakt en het defect bleef bestaan , op dezelfde lijn als daarvoor. De fout zat van voor naar achter. Het feit dat ook andere gelijke gutsen het probleem hadden deed mij tot de hierboven geschreven conclusie komen.

Eén echt oude steekbeitel werd opnieuw gehard en is daardoor verbeterd. Maar dat is ook niets voor een beginner.

We zijn het eens over het feit dat slijpen iets is dat je moet kunnen, dat er in deze vaardigheid geïnvesteerd moet worden, en dat dit ook kan zonder dure stenen.

groeten
Ornament

ok dat klinkt genuanceerder. Waar ik op doel is 70 euro voor een lee nielsen of 10 euro voor een merkloze ding. of mischien zelfs zoals je zegt 2 euro voor een oudje.
Als je een beitelje koopt voor een 10tje kan je niet veel gebeuren is mijn ervaring.

Je hebt toch maar een mesje nodig als je wilt uitproberen of houtbewerken je leuk lijkt? dan zou ik zeggen koop een pfeil mesje voor 10 euro inderdaad en ga aan de slag. geen set nodig
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
,

ook ik werk met een niet gevlakte Stanley van na de oorlog met het originele mes .... En ik heb nog nooit gevoeld dat ik wat mistte of dat ze het niet deden, ...

groeten
Ornament

Bedoeld werd om vlakken te schaven of om hout spiegelglad af te werken, dan voldoen die volledig.
Maar toch iets bijstellen: wanneer mijn naoorlogse Stanley op hun zijkanten, op een futselplank gebruikt worden, vind ik wel dat ze het niet goed doen. Dat komt doordat de zool en de vlakken van zijkanten van de schaven geen rechte hoek vormen. Bij het kopshout schaven verkrijgt men wel gladde stukken, maar niet helemaal onder 90 graden. En soms willen we dat wel. Met wat handigheid kan de stand van het hout op de futselplank wat aangepast worden zodat ' proefondervindelijk, toch een juist eindresultaat bekomen wordt. Voor frequenter kopshout schaven op een futselplank zou ik liever een nauwkeurigere gemaakte schaaf hebben.

We wijken af.

Erwinhu, heb je aan de posts iets gehad of had je de vraag gesteld omdat je had gehoopt een adres te krijgen van een zaak die goedkoop mesjes kan leveren?

Wim Kluck, toen je nog Kirschen verkocht, heb je toen gutsen weten terugbrengen wegens fouten eraan?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik heb nog nooit een beitel hoeven terugsturen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze de beitel terug nemen voor onderzoek en deze vervangen voor een nieuwe.
Helaas zijn niet alle verkooppunten soepel met het vervangen. Komt de beitel of guts wel bij mij vandaan of het is al te lang geleden dat de beitel geleverd is, zijn toch wel tegen argumenten van winkels. Komt er een heel enkele keer iets retour dan was het wat mij betreft eenvoudig vervangen en in het vierkante archief opbergen. Toch kwam het bij ons ook wel voor dat wij deze argumenten gebruikten. Voor belzer gereedschappen en dan met name zij-snijtangen, kruiskopschroevendraaiers en spanningszoekers kregen wij er meer van terug dan er verkocht waren. Je bent dan het afvoerputje van de omgeving en als de leverancier (levenslange garantie) dan geen gereedschappen meer vervangt vanwege slijtage en verkeerd gebruik word je gedwongen om je garantie beleid bij te stellen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo Erwinhu,
horen we nog of de gereedschappen bevallen nadat ze een tijdje in gebruik zijn?

Dank je Wim Kluck, voor je reactie.
zo leren we nog iets van de interne keuken van een gereedschapswinkel kennen.
Defecten bij goed handgereedschap komen gelukkig zeer zelden voor. En het is dan ook nog niet duidelijk of het gereedschap een fout had of dat de gebruiker er slecht mee werkte. Daarom haalde ik alleen de gevallen aan die ik zelf in mijn onmiddellijke omgeving heb gezien.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zelf heb ik ook een heleboel beitels en schaafmessen, die ik door mekaar gebruik.
Heb echter wel m'n favorieten, en meestal zijn dat degene die het langst scherp blijven ;-) .
Ik kocht nog nooit in m'n leven een nieuwe beitel, alles komt van rommelmarkten.

Bij schaafmessen vind ik er wel degelijk verschil op zitten, heb er enkele die er bovenuit steken. Het liefst heb ik voor m'n houten blokschaven een gelamineerde beitel. Die kan je echt heel erg scherp krijgen, en zijn dikwijls redelijk dik. Maar nu wijk ik ook af ;-) .

Ben ook benieuwd of de het setje zal bevallen.
Heb je trouwens dit draadje al bekeken? http://www.woodworking.nl/showthread.php?7484-houtsnijmesje

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.