Kreg pockethole

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
Kreg pockethole in Beuken Mpx

Ik ben jaren geleden in de USA geweest 1984 en daar zag ik de KREG pockethole jig.
Duur ding. Ik kocht toen maar een namaak product en deze nooit gebruikt.
Totdat ik de kreg in de woodworking magazine weer tegen kwam in een test (die ze wonnen door de klem-inrichting).

Ondertussen gebruik ik ze bij de cursussen oa. houtverbindingen met veel plezier. Ik kwam er wel achter dat bij
beuken-mpx het handig is om het boorgat zelf met de hand op 4 mm te doorboren. Omdat
de koppen van gipsplaatschroeven makkelijk afbreken (de Kreg schroeven houden het langer
vol).

Iemand ervaring met het breken van de schroeven in beuken-mpx?
BeQwaam - Paul
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Hallo Paul,
Gipsplaatschroeven zijn geen gelukkige keuze voor deze toepassing, alleen al vanwege de verzonken kopvorm. De door Kreg aanbevolen schroeven hebben een vlakke kopbodem om splijten van het materiaal te voorkomen. Daarnaast geeft de afwerklaag van gefosfateerde gipsplaatschroeven volgens mij duidelijk meer weerstand in hout dan van vergelijkbare verzinkte spaanplaatschroeven.
Groet, Kor
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Ik ben in de us en heb net zon pockethole gekocht bij Rockler. Degene die mijn koffer scant en die 2 x 500 kreg schroeven ziet zitten zal zich nog wel even achter de oren krabben ben ik bang :)

Die schroeven hebben een mooie platte kop en schijnen perfect te zijn voor de pocketholes.
 

WR1944

Oud hout
In deze link wordt er door LMM en WR1944 geschreven dat schroeven met een verzonken kop soms ook de neiging hebben de verbinding uit elkaar trekken.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?6569-Pocket-hole-jigs&highlight=kreg

Dit komt op mij een beetje onduidelijk over. Door de verzonken kop wordt het hout onder de kop gespleten bij het aandraaien van de schroef. Het verschuiven van de verbinding komt door de schuine stand (15 graden) van de schroef. Als je ook nog eens lijm in de verbinding gebruikt heb je een grote kans dat het ene deel t.o.v. het andere deel iets verschuift. Met een ondiepe groef of goed klemmen kan je dit verkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.