Wie legt me de getallen van een freeskop uit voor een bosch 1400 pof ace?

bobenjanneke

Nieuw lid
13 apr 2013
4
0
Beste allemaal,

Ik ben onderhoudsschilder van beroep en heb een Bosch groen 1400 bovenfrees. ( 8 mm )

Ik ben bezig om mijn veranda om te bouwen tot serre.
Daar moeten kozijnen in komen.

De sponning voor het glas wil ik zelf in het hout freezen, maar wat betekenen de getallen op een freeskop?
Ik zie de verhoudingen niet van de getallen, bijvoorbeeld van de http://www.kruis.nl/artikelen/527682/sponningfrees-hm-95-mm-x-127-mm.html niet?

De ruit is 5-15-6, dan nog 2x 3mm voor de celband en 17mm voor de glaslat.
Ik moet dus in totaal 49 mm wegfrezen, en snap ergens ook wel dat dat niet in 1 keer gaat.

Gaat dit met een frees met
9,5 MM X 12,7 MM door de frees op verschillende hoogtes te monteren?

Alvast bedankt!
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Dag Bobenjanneke,

Je wil blijkbaar 49 mm wegfrezen maar je moet ook minstens 18 mm diep frezen (steunblokje + deel van het glas met de celband + kitband).
Kan je nooit bereiken met deze frees want is beperkt tot 9,5 mm (door de kogellager).
Zijn het bestaande kozijnen of maak je ze zelf ?
Als je ze nog moet maken wil ik je aanraden de sponning op een zaagtafel uit te zagen. Sneller, minder stof ...

Als je op de foto in je link clickt zie je op de tekening dat :

Nuttige lengte (L) mm 12.7 : de lengte van het snijmesje is (dus de breedte van je sponning) kan je eventueel in verschillende stappen vergroten.
Breedte (B) mm 9.5 : is de maximale diepte van je sponning en is tot die afstand beperkt door het kogellagertje.

Groetjes,

Wiet
 
Laatst bewerkt:

bobenjanneke

Nieuw lid
13 apr 2013
4
0
Dag Bobenjanneke,

Je wil blijkbaar 49 mm wegfrezen maar je moet ook minstens 18 mm diep frezen (steunblokje + deel van het glas met de celband + kitband).
Kan je nooit bereiken met deze frees want is beperkt tot 9,5 mm (door de kogellager).
Zijn het bestaande kozijnen of maak je ze zelf ?
Als je ze nog moet maken wil ik je aanraden de sponning op een zaagtafel uit te zagen. Sneller, minder stof ...

Als je op de foto in je link clickt zie je op de tekening dat :

Nuttige lengte (L) mm 12.7 : de lengte van het snijmesje is (dus de breedte van je sponning) kan je eventueel in verschillende stappen vergroten.
Breedte (B) mm 9.5 : is de maximale diepte van je sponning en is tot die afstand beperkt door het kogellagertje.

Groetjes,

Wiet
Ik wil de kozijnen zelf gaan maken, maar beschik niet over een zaagtafel.
Ik moet ook idd rond de 18mm wegfrezen.

Ik heb al wat zitten spelen met de bovenfrees, maar wordt ook beperkt door de maximale diepte ( 55 mm ).
Door te spelen met het freesje van de link, ( in stappen vergroten ) kom ik op maximale 32 mm of iets dergelijks.

Maar als ik dan op een site zoals http://www.trasco.nl/sponningfrezen_schacht_8.php kijk, weet ik het al helemaal niet meer....

Bedankt voor je reactie!
 

bobenjanneke

Nieuw lid
13 apr 2013
4
0
Geprofileerd kozijnhout kopen vind je niks? Dat zal je bosch ook fijner vinden.

Hier heb ik over na zitten denken, maar zie hier vanaf.
Mijn veranda rustte eerst op 4 vuren balken van 89 x 89mm.

Nu heb ik in Mill 4 eiken palen van 100 x 100mm gehaald die mee in het beton gestort worden, omdat de veranda een serre wordt.
Daarom wil ik van vuren hout 100 x 70 zelf kozijnen gaan maken.

En dat is de reden eigenlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.