Tafelblad met hardwax netjes krijgen

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
Hallo,

Ik ben bezig met de afwerking van een massief kersen blad voor een tafel. Het blad zit inmiddels in drie lagen hard wax olie (Ciranova), maar de laatste laag is niet mooi geworden. Met tegenlicht zijn kleine glans verschillen zichtbaar en ook wat vegen/ rillen van het wegvegen van de overtollige olie met een doek. De lagen heb ik in eerste instantie met een roller opgezet en daarna dus overtollige weggeveegd met een doek. Vraag is hoe krijg ik dat weer knap en wat is er mis gegaan? Is het een plan om de tafel met 0000 staalwol of scotch brite te schuren en daarna onderhoudsolie eroverheen te poetsen?

Voor het beeld wat foto's van

P1010393.jpg

Groet,

Peter
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Peter,

Ik denk, dat je teveel olie hebt opgebracht. Is mij ook al eens overkomen met hout, wat een dichtere structuur heeft.
het overtollige weghalen kan met staalwol of licht schuren, daarna een laatste dunne laag hardwax olie opbrengen.
Je schrijft dat je met een roller opbrengt, ook al veeg je het overtollige dan schijnbaaar weg blijft er toch veel achter.

Mooie pootconstructie trouwens.

Succes,

Groet, Kor
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
Peter,

Ik denk, dat je teveel olie hebt opgebracht. Is mij ook al eens overkomen met hout, wat een dichtere structuur heeft.
het overtollige weghalen kan met staalwol of licht schuren, daarna een laatste dunne laag hardwax olie opbrengen.
Je schrijft dat je met een roller opbrengt, ook al veeg je het overtollige dan schijnbaaar weg blijft er toch veel achter.

Mooie pootconstructie trouwens.

Succes,

Groet, Kor

Bedankt voor de tip Kor!

Zal nog een keer met 320 schuren. Vraag me alleen af hoe ik een dunne laag opbreng. Doe je dat met een doek en dan direct goed uitwrijven?

De poten zijn van gest. beuken en heb ik wit afgelakt. Dat is me tegen gevallen en laat ik een volgende keer spuiten! Als het geheel af is zal ik een foto op het forum plaatsen.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
De tweejaarlijkse onderhoudsbeurt van onze houten vloer (met verdunde olie) doe ik met een plantenspuit (1 euro bij de blokker oid). Dan met een niet-pluizende doek goed uitwrijven. Zo kun je wat beter doseren. Succes!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een dunne laag opbrengen doe ik simpelweg met een doek.
Zo blijft slechts een film achter op het oppervlak.
Zodra het blad een keer is behandeld ga ik er direct met een droge doek (niet pluizend, oud vaak gewassen laken b.v.) overheen.

Kor
 

Hector 1947

Nieuw lid
20 okt 2012
10
0
Goeie middag houtbewerkers
Onderwerp Multiplex
Ik wil multiplex plaat verharden,heb klein beetje ervaring maar nog
nooit met dit soort hout.
Tips zijn van harte welkom
Hektor 1947:)
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Hector,

Ik denk dat even een nieuw onderwerp (thread,draadje) aan moet maken.
En misschien kan je er dan bij vertellen wat de toepassing moet zijn en bijvoorbeeld hoe groet de platen zijn.
Wat is hard in jou beleving?
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
Hallo Forumers, Nog even een oude belofte inlossen. Hierbij de foto's van de tafel in de wax. Ben niet helemaal tevreden. Hier en daar wat glans verschillen, maar in de praktijk valt dat eigenlijk niet op.
P1010910.jpg
P1010909.jpg

Groet,

Peter
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Je bent veel te kritisch, het ziet er heel mooi uit!
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je die poot constructie gemaakt hebt..
Heb je daar wat meer info over? (foto's)

Ron.
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
13012012196.jpg

De poten zijn in feite twee kruizen op elkaar geplakt. Ieder kruis is met lamello's in elkaar gezet (domino zou beter zijn). Het kruispunt van de verbindingen heb ik in gefreesd en daar een multiplex plaatje in gelijmd om de verbinding zijn stevigheid te geven.

13012012198.jpg
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hardwax en doe ik altijd als volgt: ruim opbrengen met doek, 20 minuten wachten en dan uitwrijven met schone doek(echt poetsen!). Bij verschillende lagen tussendoor opschuren met scotch Britse grijs en daarna zelfde behandeling met olie herhalen. bevalt me prima. Nu gebruik ik altijd mat dus nooit glans problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.