schalen guts

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
hallo mede draaiers

ik wil een goede schalen guts aanschaffen maar welke diameter van de kling kan ik het best nemen, en zit er veel verschil in gebruik in, en welk merk kan ik het best nemen, graag niet de duurste,

vr gr berend
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb zelf een schaalguts van Hamlet 13 mm. dit is voor mij tot op heden voldoende geweest.

ben benieuwd wat je gaat aanschaffen

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb zelf een schaalguts van Hamlet 13 mm. dit is voor mij tot op heden voldoende geweest.

ben benieuwd wat je gaat aanschaffen

rick
 

tuoh

Oud hout
Een goede schalenguts moet zwaar en stijf van uitvoering zijn, en het gebruikte staal liefst HSS of hoger.( de snede word zeer warm bij het draaien en gereedschapsstaal ontlaat hier te snel)

Een 13mm deep hollow guts is inderdaad de meest gebruikte guts voor schalen, pas bij schalen met grote diameter( 500mm en meer) stap ik over op een zwaarder type = 18mm, als de motor van de draaibank sterk genoeg is kan je met een grotere guts meer en sneller verspanen.

Met een 13mm guts kan je 85% van al je uitdraaiwerk uitvoeren zonder al te veel problemen, je zal ondervinden dat je soms de hoek van de vouw scherper of stomper moet slijpen om je draaiwerk te kunnen afwerken.
Diep uitdraaiwerk met een relatief kleine buitendiameter vereist een stompere vouwhoek, anders raakt de guts de rand van het draaiwerk voor je op diepte gedraaid bent.

Heb ook twee kleinere gutsen van 8mm, deze gebruik ik vooral bij klein kops draaiwerk, voornamelijk omdat deze gutsen compacter zijn.
Een van deze 8mm gutsen heeft een fingernailprofiel, de andere is klassiek aangeslepen.

De hier genoemde Hamlet is een uitstekende guts met een lange standtijd, de guts ligt ook prettig in de hand.

Mvg,

André
 

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
tnx maar de maatvoering van de schalen gutsen, zijn die inwendig of uitwendig gemeten

gr berend
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.