Traphek opknappen

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

Na tien jaar werd het tijd om het trap en hekjes te schilderen.
Maar bij het traphek was tijdens de bouw, 30 jaar geleden, een plank tegen de spijltjes getimmerd om de trapleuning aan vast te schroeven.
Dit vond ik 10 jaar geleden al niks, en nu heb ik het plankje vervangen voor een iets nettere plank.

Traphek 1.jpg
Oude situatie. Lelijke aansluiting tussen de staander en plank. En langs de spijltjes zie je de spijkers zitten.

Traphek 7.jpg
Ik heb er eerst een van vuren gemaakt, maar dat is niet goed gelukt. Het zachte hout is te zacht en de nerven zijn te hard. Daardoor veel uitbrekers.

Traphek 9.jpg
Traphek 10.jpg
Een stuk eiken gekocht, op maat gezaagd en glad geschaafd.

Traphek 11.jpg
Traphek 12.jpg
Traphek 13.jpg
Sleuven gemaakt en met een tot holschaaf omgebouwde houten sponningschaaf de holle uitsparingen geschaafd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Traphek 14.jpg
Even passen.

Traphek 16.jpg
Traphek 17.jpg
De randen rond gemaakt met de frees.
Waar ik met de frees niet bij kon, heb ik met de afronders van Veritas gedaan. Maar na 4 sleuven was die bot en heb ik de laatste twee met een zakschaafje van Kunz rond geschaafd.

Traphek 18.jpg
Traphek 23.jpg
Traphek 24.jpg
Vast geschroefd. De gaatjes dicht geplamuurd en in de grondverf.

Nu nog netjes aflakken.

Groeten, Raymond
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Mooi pas gemaakt

Persoonlijk had ik de ronde staven vervange voor vierkante - dan ziet het er wat moderner uit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.