kitty draaibank

Piwood

Nieuw lid
9 apr 2013
9
0
Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een houtdraaibank type Kitty 660/661.
Heb inmiddels al een paar leuke dingen gedraaid.
Ik wil nu een chuck/vierklauw aanschaffen maar kan er niet achter komen wat de maat schroefdraad van de as is.
Het is een zeer afwijkende maat (engels?)
Weet iemand hier antwoord op?
Bijvoorbaat dank voor het antwoord.

Pieter
 

Piwood

Nieuw lid
9 apr 2013
9
0
Zou toch even goed kijken.
Kity heeft vaak gewoon M33.

Bij HBM geen adapter met schroefdraad (die paste) te verkrijgen.
De verkoper kon ook niet aangeven om welke maat het hier gaat (had de as meegenomen)
Hieronder een foto van de as met schroefdraad waar het om gaat.
foto.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jammer Pieter.
1. Er is toch wel iemand die en voelerset heeft waarmee je (bij benadering) kunt vaststellen om welke schroefdraad het gaat.
2. Ik mis op de as een gecentreerde flens waartegen je de hulpstukken laat aanlopen bij het opschroeven.(stabiliteit)
3. Er is op het forum toch wel een metaaldraaier die je een passende adapter kan draaien.
4. Wellicht is er een KITTY eigenaar die hulpstukken over heeft.
5. Laat een nieuwe as draaien met flens en M33 draad (kostbaar?)
Veel succes overigens. vr.gr. Jan Pranger.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hallo Pieter,
De Kity 660/661 schijnt o.a. met M14 te zijn geleverd. Dat is een tamelijk kleine draad voor een houtdraaibank, maar zou zo op het oog weleens kunnen kloppen. Even de diameter van het schroefdraad meten, je raadt het al: deze zou dan 14 mm moeten zijn. De bijbehorende spoed is 2 mm, dit is de afstand tussen 2 schroefdraadtoppen in de lengterichting van de as gemeten. Als je de spoed beter wilt kunnen meten is het handig om tussen de 1e en 6e top te meten en dan de uitkomst te delen door 5. Bij voorkeur een schuifmaat gebruiken, met een lineaal of rolmaat kan ook maar is wat onnauwkeuriger.
Laat maar even weten welke meetwaarden je vindt,
Succes, Kor
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Neem de as toch mee naar een ijzerwaren winkel, die hebben toch vaak wel gigantisch veel bouten/moeren, en ook in afwijkende maten.
Hun kunnen je vast wel vertellen wat voor een draad er op zit.
Succes ermee
 

Piwood

Nieuw lid
9 apr 2013
9
0
Hallo Pieter,
De Kity 660/661 schijnt o.a. met M14 te zijn geleverd. Dat is een tamelijk kleine draad voor een houtdraaibank, maar zou zo op het oog weleens kunnen kloppen. Even de diameter van het schroefdraad meten, je raadt het al: deze zou dan 14 mm moeten zijn. De bijbehorende spoed is 2 mm, dit is de afstand tussen 2 schroefdraadtoppen in de lengterichting van de as gemeten. Als je de spoed beter wilt kunnen meten is het handig om tussen de 1e en 6e top te meten en dan de uitkomst te delen door 5. Bij voorkeur een schuifmaat gebruiken, met een lineaal of rolmaat kan ook maar is wat onnauwkeuriger.
Laat maar even weten welke meetwaarden je vindt,
Succes, Kor


Hallo Kor,
de diameter is 13,5 (opgemeten met schuifmaat. Neigt eerder naar 13,8) de spoed is 2 mm.
grtn
pieter
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Daarmee lijkt dan het vermoeden bevestigd, de toppen kunnen iets afgerond zijn door het gebruik. Je kunt desgewenst nog controleren of het wel echt klopt met een moer M14 van de bouwmarkt of ijzerwarenhandel. Het zou wel heel vreemd zijn als Kity, naast de beschreven M14, nog een schroefdraad met bijna identieke specificaties hanteert. Dus nu op zoek naar een passende klauw of adapter...:)
 

Piwood

Nieuw lid
9 apr 2013
9
0
Hallo Henk,
waarom zou jij niet kiezen om er een vierklauw op te zetten?
en dank voor de link die je toegestuurd heb.
Ben er inmiddels alwel uit m.b.t. Schroefpaal van de als; dat is M14. Met dank aan Kor.
adapter wordt nu schroefdraad in gedraaid.
pgrtn
Pieter
 
m14 is eigenlijk te weinig voor een houtdraaibank
aangezien een vierklauw al snel tegen de 10 kg gaat wegen zou ik er ook niet voor kiezen om er een op te zetten
en schalen erop draaien zou ik al helemaal niet doen
het kan zijn dat de as door zware lasten afbreekt en als dat tijdens het draaien gebeurt kan het nog een leuk feestje worden...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Misschien is het nu tijd voor enige relativerende woorden, voordat Pieter helemaal afknapt op zijn Kity.

Dat M14 een bescheiden asmaat is, is wel duidelijk. Maar om nu zonder voorbehoud af te raden om er een vierklauw op te zetten "omdat die al snel tegen de 10 kg wegen" is wel erg boud.
Voor lichte draaibanken zijn gelukkig ook lichte klauwen te koop. Enig speurwerk leert dat een Nova G3 net 1,4 kg weegt, en dat is inclusief de verzendverpakking!
Zodra die klauw goed uitgebalanceerd op een constant toerental draait, is het totaal aan krachten op de as beperkt tot zo'n 14 N, zijnde de zwaartekracht. Daar heb je geen M14 voor nodig, zelfs een M4-tje zou dat prima aankunnen.

De risico's ontstaan pas door variaties op het bovenstaand thema, dus afwijkingen t.o.v. lege klauw / perfecte balans / constant toerental.
Er zal materiaal met een bepaalde massa worden ingespannen dat zeker bij aanvang niet in balans zal zijn, het toerental zal variëren (acceleratie en afremming door motor aan / uit) en er worden krachten van buitenaf uitgeoefend door beitels en schuurmiddelen. Als deze variabelen met verstand worden beheerd is er geen vuiltje aan de lucht.

Dus wat betreft
- Massa: Deze moet in redelijke verhouding zijn tot de massa van de draaibank. Het hoeven niet uitsluitend schaakstukken te worden, kandelaars en bescheiden schalen zullen ook geen probleem zijn. Ik zou er alleen geen beton op mixen :cool:
- Balans: Als het uitgangsmateriaal wordt voorgevormd en / of goed op het zwaartepunt wordt gecentreerd wordt er niet al te hard aan de as getrokken. Vanwege de bij deze asmaat passende kleine lagermaat zullen de lagers al gauw protesteren, waarschijnlijk lang voordat het breekpunt van de as wordt bereikt. Ter illustratie: we staren ons allemaal blind op een lekkere dikke as, en schroeven vervolgens dapper een fors uitgevallen en onregelmatig gevormd blok hout op een (1!) houtdraaischroef van 6, 8 of hooguit 10 mm doorsnee. Niemand verwacht dat die schroef ooit zal breken, hooguit dat hij uit het hout kan scheuren. Wat wel een reëel risico vormt is het gebruik van instabiel of gescheurd hout. Als daar tijdens het draaien een kwart of de helft vanaf vliegt krijg je zowel een projectiel als een heftige onbalans in het achterblijvende deel.
- Toerental: De hoogte van het toerental is niet het belangrijkst (m.b.t. de risico's), het gaat vooral om versnelling en vertraging. Voor een gevaarlijke versnelling heb je een snelstartende, zeer potente motor nodig. Met zo'n bommetje zal een lichte Kity niet seriematig zijn uitgerust. Gevaarlijke vertragingen liggen wel op de loer -> bruggetje naar...
- Krachten van buitenaf: Een te zware hand tijdens het draaien en schuren zal bij deze lichte draaibank al gauw worden afgestraft door trillingen of blokkeren van de motor. Min of meer bewust een probleem met de as uitlokken is daarmee bijna uitgesloten. Blijft de categorie onvoorziene gebeurtenissen over: bijvoorbeeld gereedschap dat vastloopt in het werkstuk of tussen werkstuk en beitelsteun. In die situaties is een kromme as het laatste waar ik me zorgen over zou maken.

Kortom, met beleid is er volgens mij met veel plezier èn veilig met een vierklauw op een lichte draaibank te werken, als je de diverse factoren maar correct op elkaar afstemt.

Te licht gereedschap bestaat niet, te zware taken wel.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mag ik Kor even aanvullen?
Vooral bij lichte houtdraaibanken is het van belang de trilling te beperking. Vierklauwen uit de metaalbewerking hebben het nadeel, dat bij inspannen de klauwen in het hout drukken. Aangezien hout niet rondom even stabiel is zullen de klauwen verschillend diep in het hout drukken en volgt trilling door onbalans. Bij het opnieuw inspannen ben je door die verschillende moeten ben je het eerste zuivere centerpunt kwijt - dus opnieuw trilling. Dit geldt met name bij het draaien van schalen. Je draait eerst de onderkant en spant het hout dan opnieuw in. Ook hier ontstaat het probleem van onzuivere inspanning met als gevolg trilling en ongelijke dikte aan de randen van de schaal.
Zoals gezegd: hout is niet homogeen stabiel - dus trilling blijft - zeker op een lichte draaibank.
Een chuck omvat het gehele hout en geeft daardoor minder moeten en dientengevolge een strakkere veiliger inspanning.
Zeker bij lichte machines waarbij het (gietijzeren) gewicht de trilling niet kan opvangen geef ik de voorkeur aan chucks.
De verleiding bij lichte machines is daarom groot deze vast aan de vloer/muur te bevestigen.
Hierbij doe je jezelf en de machine tekort: je mist namelijk het eerste signaal van onbalans, dat juist een waarschuwing had moeten zijn een geringere snelheid te kiezen of een betere inspanning. Je ontneemt jezelf de mogelijkheid "te luisteren" naar je draaibank.
En dan heb ik het nog niet over de grootte van de spaanafmane en vaak onscherpe beitels waardoor je teveel druk gaat zetten en de schaal (zeker bij klauwen) mogelijk gaat slingeren en/of de beitel gaat klapperen.
Kity: een mooie machine om met beleid mooie dingen te maken.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl - ook voor houdraailessen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat is dit toch een heerlijk forum om zo op zondagmorgen met een lekker bakkie koffie deze wijze adviezen/lessen te lezen.
Ik ben totaal geen houtdraaier, maar zelfs ik zou nu al veilig kunnen beginnen.:)
 

Piwood

Nieuw lid
9 apr 2013
9
0
Hallo Kor en Jan,

hierbij een gezamenlijke reactie op de berichten van jullie beiden.
Het is werkelijk mooi om op een simpele vraag zo veel informatie te krijgen. Dan voel je dat je met echte liefhebbers hebt te maken.
Beide dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb e.e.a. wat er beschreven wordt in de praktijk al mogen ervaren. Ben van mening dat je je met houtdraaien het boerenverstand niet moet uitschakelen en inderdaad de signalen van je draaibank moet oppikken. Ik ben wel blij met de technische uitleg van jullie beiden daar ik inderdaad al begon te twijfelen wat nu te doen.
Ik had mijzelf voorgenomen om de komende tijd met deze eenvoudige draaibank te gaan oefenen/ leren. Heb het eerste schaaltje reeds gedraaid en ben niet ontevreden over het resultaat. Heb dit schaaltje met de meeneem plaat gedraaid. Kreeg echter het gevoel/idee dat een Chuck beter en veiliger zou werken. Heb me hier in verdiept en kom dan uit bij een Nova G3 of een Super Nova 2. Buiten het verschil in prijs kan ik geen verschillen tussen de 2 ontdekken. Dus zodra de adapter klaar is wil ik zo'n Chuck aanschaffen en lekker verder aan de slag met de Kitty draaibank. Ben inmiddels lid geworden van Radius om zo meer informatie te krijgen en meer te leren over hout, gereedschappen en houtdraai technieken. En wanneer ik het over een langere tijd dan nog steeds zo mooi en leuk vind dan de stap te maken om evt over te stappen op meer professioneler gereedschap.
groeten
Pieter
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.