Graag advies over hoe te frezen met de freestafel

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
http://www.arievisser.eu/pages/freesrichting.htm
Onderstaande freesrichtingen zijn bedoeld voor een bovenfrees die met de hand bewogen wordt. Bij een freestafel beweeg je het werkstuk dus tegen de pijl in.

freesrichting%20geleider.gif


feeddirection.gif
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ HermantB, wat een geluk bij een ongeluk dat je alle vingers nog heb.

Even voor de duidelijkheid voor de beginnende frezer en of ik het goed begrepen heb.

HermantB schrijft “alle frezen draaien tegen de klok in”
Daar bedoel hij volgens mij mee ‘alleen bij freestafels’

Alle bovenfrezen draaien met de klok mee maar als je de bovenfrees in een freestafel gebruikt draaien ze tegen de klok in.

BenchWorks schrijft “nooit van links naar rechts frezen”
Ik neem aan dat hij hiermee ook alleen op de freestafel bedoelt.

Nu is er over uitspraak ‘van links naar rechts of rechts naar links’ wat onduidelijkheid zoals Okke al schrijft.
Want het ligt eraan van welke kant je de freestafel bekijkt.

Volgens mij sta je meestal aan de rechterzijkant van de tafel als je het hout wil bewerken.

Hierop aansluitend nog een vraag, bestaan er ook freestafels waar de frees boven het werkstuk is?
Zo ja, van welke kant wordt er dan hout gevoerd?

Ik hoop dat dit geen mierenn………. is maar wil graag meer duidelijkheid met deze zeer gevaarlijke machines.

Ik wacht in gezonde spanning met nog al mijn vingers op al uw antwoorden.
Mvg.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Bijtel: Ik ga de tekeningen uitprinten en plak ze op mijn freestafel. Vergeet ik het nooit meer. Bedankt!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Bijtel: Ik ga de tekeningen uitprinten en plak ze op mijn freestafel. Vergeet ik het nooit meer. Bedankt! (Alleen zal ik er wel bij moeten bedenken dat de tekeningen bedoeld zijn voor de bovenfrees...).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Bijtel: Ik ga de tekeningen uitprinten en plak ze op mijn freestafel. Vergeet ik het nooit meer. Bedankt! (Alleen zal ik er wel bij moeten bedenken dat de tekeningen bedoeld zijn voor de bovenfrees...).

Speciaal voor HermantB deze plagiaat tekening met enig knip en plakwerk voor op zijn freestafel.;)
Freestafel freesrichting goed-01.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@spaander: Helemaal goed!! En ik zal mij in de toekomst geheel proberen te houden aan jouw onderschrift om alleen spaanders te hakken en geen vingers..
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
gelukkig is alles redelijk goed afgelopen Herman. Er zijn zijn al veel wood working leden geweest die een goede tekst en uitleg
hebben gegeven. Als het donderdag door gaat zullen eens kijken of we een basis cursus bovenfrezen kunnen regelen.

groetjes marc
 

WR1944

Oud hout
Ondanks alle goede bedoelingen is de omschrijving van de juiste freestechniek in sommige postings niet altijd even duidelijk. Is freesrichting de richting waarin de frees beweegt of het hout? De draairichting van de frees verandert niet met de toepassing in een freestafel. Je kijkt er alleen van een andere kant tegenaan. Net als op de TV in bijvoorbeeld praatprogramma's: rechts van mij, voor de kijkers dus links .......
Het probleem is dat, evenals bij de cirkelzaag en andere verspanende machines, de snijvlakken het hout weg willen catapulteren en wel in de bewegingsrichting van die vlakken. Om enigszins controle over het freesproces te hebben zal je het hout er tegenin moeten bewegen. Dit wordt tegenfrezen genoemd. Bij het meefrezen slaat de frees steeds IN het hout en bij het tegenfrezen wil de frees een stukje hout UIT het hout trekken.
Als je de eerste groef middenin het hout gaat maken heb je een situatie van mee- en tegenfrezen. Maar omdat het hout de frees over 180 graden omsluit levert dit weing problemen op. De ene kant heft een beetje de effecten van de andere kant op. Wel kan je beter in kleine stappen die eerste groef maken en later bij het eventueel verbreden in kleine stappen over de volle diepte frezen. Als je in een bepaalde situatie niet helemaal zeker van je zaak bent kan je altijd met hele kleine stapjes beginnen. Dat is beter in de hand te houden.
Het belangrijkste is altijd om je vingers buiten de gevarenzone te houden. Ook als de snijvlakken onzichtbaar onder het hout hun werk doen moet je je realiseren waar het gevaar schuilt.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Voor het geval er onduidelijkheid blijft bestaan:
met freesrichting heb ik bedoeld:
de richting van het te verwerken werkstuk op de freestafel gezien vanaf de voorkant van de freestafel
met de draairichting van de frees bedoel ik:
de omwenteling die de frees maakt in de freestafel: met de klok mee of tegen de klok in.

Wat ik uit de reacties heb geleerd is:
1. op basis van de tekening: het te verwerken werkstuk dient door de draairichting van de frees, tegen de geleider te worden gedrukt zodat uitschieters worden vermeden
2. dat de freesrichting dus in principe van rechts naar links moet zijn op de freestafel omdat de draairichting van de freestafel tegen de klok ingaat
2. dat het verschil maakt of je in 1 keer een gleuf kan vrezen of dat deze door de breedte hiervan in 2 of meerdere keren moet. Dus als eerste beginnen aan de kant die het dichtste bij de geleiding ligt, daarna de geleiding verschuiven en de tweede sleuf vrezen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Voor het geval er onduidelijkheid blijft bestaan:<br>met freesrichting heb ik bedoeld:<br>de richting van het te verwerken werkstuk op de freestafel gezien vanaf de voorkant van de freestafel<br>met de draairichting van de frees bedoel ik:<br>de omwenteling die de frees maakt in de <u>freestafel</u>: met de klok mee of tegen de klok in.<br><br>Wat ik uit de reacties heb geleerd is:<br>1. op basis van de tekening: het te verwerken werkstuk dient door de draairichting van de frees, tegen de geleider te worden gedrukt zodat uitschieters worden vermeden<br>2. dat de freesrichting dus in principe van rechts naar links moet zijn op de freestafel omdat de draairichting van de freestafel tegen de klok ingaat<br>2. dat het verschil maakt of je in 1 keer een gleuf kan vrezen of dat deze door de breedte hiervan in 2 of meerdere keren moet. Dus als eerste beginnen aan de kant die het dichtste bij de geleiding ligt, daarna de geleiding verschuiven en de tweede sleuf vrezen.<br><br>
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De opmerking van Benchworks dat je nooit van links naar rechts mag frezen klopt niet.
Als je bv een groef van 20mm wil frezen met een frees van bv 16mm zul je dus na de eerste doorgang je geleider moeten verplaatsen.
Verplaats je de geleider naar achteren, zal je tweede doorgang weer van rechts naar links moeten zijn.
Verplaats je de geleider naar voor dan moet je tweede doorgang van links naar rechts zijn.
Of je geleider naar voor of naar achter moet hangt er van af aan welke kant van de groef je bent begonnen.
De tweede doorgang is eigenlijk hetzelfde als kantfrezen.
Ik begin altijd zodanig met de eerste groef dat de verplaatsing van de geleider naar achter moet zijn.
Je doorvoerrichting blijft dan van rechts naar links.
Doorvoeren van links naar rechts wordt ook wel gedaan om uitbreken van materiaal te voorkomen.
Het gaat dan wel om KLEINE materiaalafname.
Of je moet een soort mechanische doorvoer hebben zoals de Woodrat.

Gr Ed
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
...
Bij het uitfrezen van een gleuf in een stukje vuren balkhout ( ca. 20cm) ...

Misschien niet onbelangrijk; 20cm is wel heel kort om op een elektrische machine manueel door te voeren
Hier kan je beter ofwel een langer stuk voor gebruiken en inkorten of een support of mal gebruiken waar je je korte stuk op vast zet. Bijkomend voordeel is dat ook nauwkeurig zal kunnen werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.