Graag advies over hoe te frezen met de freestafel

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Het aan- en uitzetten heb ik al aardig onder de knie:p, het werken met de tafelfrees is echter nog behoorlijk nieuw voor me en zoals bleek vandaag ook niet zonder risico..
Bij het uitfrezen van een gleuf in een stukje vuren balkhout ( ca. 20cm) bleek dat de gleuf breder was dan mijn grootste frees. Ik besloot de gleuf in 2 etappes te maken dus eerst aan 1 kant het deel van de gleuf frezen en dan het plankje omdraaien en de andere kant het restant uitfrezen. Het eerste deel lukte prima en werd van links naar rechts verschoven. Het tweede deel gaf het volgende probleem: kort na een klein deel gefreesd te hebben "trok" de machine het stuk hout uit mijn handen en kwam ik met mijn vingers tegen de frees aan (veel bloed, wat gaatjes, gelukkig geen vitale delen geraakt). Uiteraard behoorlijk geschrokken bekeek ik, na eerst mijn vingers verbonden te hebben, de machine nog eens goed en bedacht dat ik van de andere kant had moeten frezen, dus van rechts naar links. Na enige aarzeling dit zo gedaan en dat ging goed. Het werkstuk vloog niet meer uit mijn handen en de gleuf is er in gekomen.
Thuis gekomen op YouTube naar een filmpje gezocht waarin het frezen wordt uitgelegd. Wat bleek ik moet van links naar rechts frezen!!
Ik ben nu een beetje de weg kwijt (liever de weg overigens dan mijn vingers...) en vraag me af wat ik fout deed en hoe het komt dat met de "verkeerde" freesrichting wel het goede en niet gevaarlijke resultaat werd behaald.
Mijn (en ook van mijn vrouw) hartelijke dank alvast voor jullie adviezen!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Bij het frezen moet je asl het ware het materiaal tegen de draairichting van de frees in aanvoeren Herman.
Verder zou je kunnen denken aan het gebruik van featherboard, maakt het frezen op een tafel ook een stuk veiliger.
Jij hebt waarschijnlijk het werkstuk met de draairichting van de frees mee aangevoerd, de frees trekt dan als het ware het werkstuk uit je handen.

Verder alles goed met je handjes??
Wees zuinig op jezelf, en verdiep je goed in verspanende gereedschappen voor je er stevig mee aan de slag gaat.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: Volgens het filmpje draaien alle frezen tegen de klok in en moet het werkstuk vanaf de rechterkant worden ingevoerd. Dat heb ik de eerste keer gedaan met het bekende gevolg. Nadat ik vanaf links ging invoeren ging het wel goed terwijl dit de verkeerde kant zou zijn.. Ik weet het even niet meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Denk ook eens aan een duwstok. Ook een veiligheidskap is aanbevelingswaardig. Laat je goed voorlichten over de veiligheids aspecten. Liefst voor je een echt ongeluk krijgt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ouch!

Na een paar woorden gelezen te hebben begreep ik meteen wat er was gebeurd, het is iets waar zelfs gevorderden in kunnen vallen als ze niet opletten.
Je moet inderdaad altijd van rechts naar links het hout duwen. Omdat de frees tegen de klok in draait werkt ze zo tegen en kan ze het hout niet uit je handen trekken. Je moet altijd in beweging zijn tegen de draairichting in, nooit stoppen of achteruit trekken. Ook als je een groef maakt die op een gedeelte van de lengte moet komen, altijd het stuk inbrengen met een zijwaartse beweging tegen de draairichting in.

Wat er hier gebeurd is is dat je de groef breder hebt gemaakt. Waardoor slechts één kant van de frees het hout raakte, en dat was waarschijnlijk de achterkant, die juist met de duw richting meedraait. En daardoor het stuk hout heeft weggeslingerd.
In dit geval had je ofwel van links naar rechts moeten frezen, ofwel de aanlag verder naar achter zetten zodat de voorkant van de frees het hout aanraakte.

edit: je zegt wel in je eerste boodschap dat je van links naar rechts ging, klopt dit ook?
Bij het frezen van groeven maakt de freesrichting niet uit omdat de ganse frees in het hout zit, maar als je kanten freest of rabatten dan moet dat wel van rechts naar links, het is dus veiliger om die gewoonte aan te leren en nooit van links naar rechts te gaan.
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dus mijn gedacht om inderdaad de tweede frees van links naar rechts te maken was nog niet zo slecht.. Alleen nu weet ik waar het vandaan kwam en dat is ook wat waard.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Herman; uit je verhaal blijkt dat de aanvoerrichting van je werkstuk dezelfde was als de draairichting van je frees, de frees trok daardoor a.h.w. je werkstuk uit je handen.
Druk je werkstuk altijd tegen de snijdende kant van de frees in, dus als je bv een groef in twee fasen op breedte maakt, goed opletten vanaf welke kant jij je werkstuk aanvoert.
De eerder genoemde featherboards zijn niet bedoeld om een foute aanvoer te corrigeren, maar zorgen er voor dat je werkstuk niet uit kan breken, binnen bepaalde grenzen natuurlijk.
Denk verder eens na hoe jij je werkstukken je zaagtafel voert: ook daar is deze tegengesteld aan de snijrichting van het zaagblad.
Op mijn zaag gebruik ik uitsluitend hulpmiddelen om hout aan te voeren, goegel staat vol met de gevolgen van het verkeerd gebruik van een circelzaag.

Resume: doorgrond je gereedschap, wees je bewust van elke handeling die je verricht, en begrijp wat je materiaal doet als jij je gereedschap op een bepaalde manier gebruikt.

Op commerciele freestafels wordt de frees afgeschermd door een kap, ook aangehaald door Wim.

Herman: bezint eer gij begint, menselijk vlees is erg zacht, en frezen zijn knetterhard, en draaien met hoge snelheid, wees voorzichtig!!!!

Je kunt natuurlijk altijd een cursusje overwegen, lees je zelf in, en mischien is er wel een buurtforumgenoot zo gek om jou de kneepjes van het veilig frezen bij te brengen :) :)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: Dank voor je bezorgdheid! Alles zit er gelukkig nog aan, "klopt" alleen een beetje..
De frees draait linksom. Mijn aanvoer was van rechts. Bij de eerste keer niets aan de hand. Na het omdraaien van het werkstuk en weer van rechts naar links ingevoerd werd het werkstuk uit mijn handen gerukt. nadat ik de aanvoerrichting van links naar rechts had gewisseld ging het goed. Mijn vraag is nog steeds waarom? Waarom ging het fout?
Ik gebruikte in eerste instantie het featherboard niet, de tweede keer en vanaf nu wel!
Als alles goed gaat komt donderdag Marc (Ed Bever). Ik zal deze vakman (weer) eens vragen mij les te geven in het goede gebruik van de freesmachine. Ik vertrouw er op na donderdag het apparaat meer verantwoord te kunnen inzetten.
Overigens was deze topic ook bedoeld anderen te waarschuwen en een discussie op gang te brengen over het juiste gebruik van deze machines.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Kan je een foto maken van de freestafel en er in paint bij zetten wat voor jou links en rechts is?
Het kan ook zijn dat je voor en achter de tafel door elkaar haalt namelijk.

Bij mijn zelfbouwtafel duw ik van rechts het werkstuk naar links.
Andere kant uit is niet bepaald bevorderlijk voor werkstuk, freestafel en ledematen :p .
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Herman... ik heb vroeger 5 jaar bij een houthandel gewerkt. .... heb in de machinale veel gezien.... collega toen gaat nu met 1 hand door het leven... een ander kan maar 7 biertjes bestellen... wil maar zeggen : heb respect voor machinaal gereedschap. ..
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
hbm-l-2938.jpg-1280x800-9952237c8d.jpg


Het gaat om deze machine. Van de voorkant gezien voer ik in vanaf links en schuif het werkstuk door naar rechts.
En ja ik ben er achter gekomen dat freesmachines gevaarlijk kunnen zijn bij onoordeelkundig gebruik. Met deze topic hoop ik (en wellicht ook anderen) weer iets te leren over het juiste gebruik ervan en de do's and don'ts om veilig te werken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je kan heel eenvoudig zien wat de draairichting is, kijk bovenop het freesje en de kant waar het mesje heen wijst, daar draait de frees naar toe. Als je dat onthoud kan je altijd weer voor jezelf bepalen wat de draairichting is. Overigens een grote pijl op je blad tekenen werkt ook goed hoor.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@jpandriesse: de draairichting is/was bekend.. Het gaat om de aanvoerrichting van het werkstuk. Wanneer vanaf links aanvoeren en wanneer vanaf rechts.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
@de draairichting is/was bekend.. Het gaat om de aanvoerrichting van het werkstuk. Wanneer vanaf links aanvoeren en wanneer vanaf rechts.
als je een groef niet in 1 gang kunt frezen, zet je het gelei eerst het dichtstbij de frees, de 2e gang schuif je het gelei naar achteren, dan kun je beide gangen van rechts naar links frezen.
doe je het andersom dan moet je eerst rechts en dan links aanvoeren.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@joopvommen: BEDANKT!! Dat is precies waar het bij mij fout is gegaan. Ik ben verkeerd om begonnen. Eerst de buitenste zijde gefreesd en daarna geprobeerd de binnenkant. D aar liep het dus fout... Nogmaals dank, dit was leerzaam.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het gaat om deze machine. Van de voorkant gezien voer ik in vanaf links en schuif het werkstuk door naar rechts.

Gewoon om zeker te zijn dat je het begrepen hebt, je mag nooit van links naar rechts frezen zoals je aangeeft, het is altijd mogelijk om van rechts naar links te frezen.
Dat is de veiligste manier. Had je dit op een statische frees gedaan dan had je dit nu met je tenen moeten typen vanuit het ziekenhuis!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.