Hout/fineer plakken op berken mp met hpl/melamine laag

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vakmannen;
Ik heb een mooie party berken mp met hplen melamine afgewerkt, gered van de container.
Nu is het plan om een aantal ladenfronten van dit materiaal te maken, en te beplakken met fineer, of een dunne laag noten, zo'n 5mm dik.

Nu is mijn vraag: kan ik hier houtlijm voor gebruiken, of gaat dat niet pakken?
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar die bood geen soelaas :)
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Wupsie

De bison lijm adviseur zegt: bisonkit :(
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hoi Katma; bedankt voor je reaactie.
Gebruik je dat epoxylijm alleen om fineer op hpl te plakken, of ook om het op hout te plakken?
In kleine verpakking is dat spul wel redelijk kostbaar zie ik :(
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik gebruik het om op hout te lijmen. beide zijde insmeren en als je de twee delen op elkaar legt dan met een roller van uit het midden naar de zijkanten toe rollen. dit is om de overtollige lijm en lucht tussen de twee delen weg te rollen voor een glad en strak resultaat. Daarna de fineer klemmen tussen 2 delen en laten drogen. nadat het droog is het overtollige fineer weg snijden.
het is idd wel duurder dan gewoon hout lijm maar mijn ervaring is dat het super werkt voor fineer.

Gr Marco
 

tuoh

Oud hout
HPL plaat ruw schuren, en eens proberen met contactlijm lijkt mij, het gaat sowieso een randgeval worden of het kan of niet. HPL is geen goede ondergrond om op te fineren, om het maar zacht uit te drukken. Het resultaat gaat niet denderend zijn.

Met andere soorten lijm (Epoxy) is het gevaar op lijmdoorslag levensgroot aanwezig, gebeurt dit dan kan je de hele boel weggooien.


Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als ik dit lees schieten 2 vragen mij te binnen.

1. Waarom gruwelijke dikke lade fronten?
2. Om hoeveel m2 gaat het uiteindelijk dat je wilt bezuinigen en dat je dat beetje moet besparen om te gaan prutsen met fineer op hpl?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Uuuh, de ladefronten komen op lades van mijn zaagstation, ik vind dat mooi, boeien dat de fronten dik zijn :)
Als het niet wil/lukt is het jammer, maar meer ook niet, kan altijd nog dunner mp halen natuurlijk, je aanname dat ik wil "bezuinigen" verbaasd mij een beetje.
Dus: ik heb een werkbank met een mft als basis, deze is opgebouwd uit twee ladenblokken.
In het linker ladenblok zit elektrisch gereedschap, en in de rechter de benodigde accecoires.
De lades zijn ivm de belasting stevig uitgevoerd.
De huidigel adenfronten zijn van andere lades, de breedte is goed, maar de hoogte niet.
Aangezien ik mp met hpl in overvloed heb, is het plan dus om hiervan nieuwe fronten te zagen, en deze te beplakken met hout.
Ennuh, als je HPLop hout kunt plakken,moet je toch ook hout op HPL kunnen plakken?? :) :)
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Wupsie,

Laatst las ik hier een bericht over het verwijderen van HPL. Iemand had daar een oplossing voor, maar kan het niet zo snel terugvinden. Wellicht is dat een oplossing, op berken zal het wel hechten.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wupsie,

Laatst las ik hier een bericht over het verwijderen van HPL. Iemand had daar een oplossing voor, maar kan het niet zo snel terugvinden. Wellicht is dat een oplossing, op berken zal het wel hechten.

De moeite die je moet doen om HPl van de dekplaat te verwijderen weegt niet echt op tegen het aanschaffen van een nieuwe dekplaat en deze te herfineren.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Aangezien het me nu toch allemaal teveel werk wordt, heb ik de berken mp met hpl zo op de laden gemonteerd, mooi bruin is niet lelijk, hoewel :)
Lekker functioneel, en makkelijk schoon te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.