Kabukalli

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ga een paar bloembakken maken van steenschotten. Nu zag ik op de site van deze handelaar dat hij ook planken 'Kabukalli' heeft.
Er is weinig over deze soort terug te vinden. Kent iemand dit hout of zijn eigenschappen?

Mathieu
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Van die steenschotten heb ik in april 2010 ook bloembakken gemaakt in de voortuin. Dikke hernia, maar vooruit het ziet er leuk uit. Randje is van Perpernotenhout.
IMG_2530.jpg
Inmiddels redelijk vergrijsd is het allemaal veel meer geïntegreerd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Pepernotenhout???
Ziet er goed uit.
Uit welk hout zijn de steenschotten?
Bij mij is het de bedoeling dat het enkele hoge, smalle bakken worden die tevens als afscheiding dienen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kijk....zo heb ik toch weer een nieuw houtsoort gevonden. Kabukalli kende ik echt niet. De term pepernotenhout heb ik wel eens voorbij horen komen, was een beetje in de context van "Ik weet niet meer hoe het hout heette maar het klonk een beetje als pepernotenhout " hahaha....
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Kijk....zo heb ik toch weer een nieuw houtsoort gevonden. Kabukalli kende ik echt niet. De term pepernotenhout heb ik wel eens voorbij horen komen, was een beetje in de context van "Ik weet niet meer hoe het hout heette maar het klonk een beetje als pepernotenhout " hahaha....

Buurjongen was aan het helpen en bij het boren met de vlinderboor rook hij pepernoten. Dus vandaar pepernotenhout. :) Als het nat word ruikt het ook wel naar poep, poephout dus. Geen idee wat voor een soort het is. Het lijkt veel op kwalitatief goed rood meranti.

De steenschotten zijn meestal van Azobe. Niet te tillen zo zwaar. Vooral niet als je de hoek uit twee volle schotten maakt en dan nog moet gaan stellen. De schotten zijn origineel gebruikt om pas gevormde, groene stenen, te laten drogen. Zitten vol met steentjes dus lekker voor je zaagblad. Ik had twaalf schotten en daarop twee zaagbladen vernield. In de schotten zitten over dwars drie draadstangen. Dus die moet je er eerst uit halen wil je langs draad zagen. Om de roestige moeren los te halen gebruikte ik eerst WD40 en dan een dop met anderhalve meter verlenging. Meestal brak de moer of draadstang.
Pas op niet alle schotten zijn Azobe. Ze zijn er ook van Larix en Grenen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De bloembakken zijn ondertussen al een tijdje gereed en de plantjes staan er in.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 011.jpg
    Afbeelding 011.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 193
  • Afbeelding 012.jpg
    Afbeelding 012.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 194

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Zo, die gaan nog wel even mee.
Het verschil in vorm komt goed uit, deze aymmetrische opstelling is boeiender dan wanneer je er een eeneiïge tweeling van had gemaakt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die Kabukalli stinkt ook behoorlijk. Azobé kan je trouwens ook moeilijk beschrijven als een soort met een aangename geur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.