Doorgestoken opgewigde pen gat verbinding in beelden

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wil je niet meer zo hard ronddraaien met de camera! Ik had al hoofdpijn...

Mooie ruimte heb je daar trouwens. En de opgewigde verbinding is bepaald niet slecht! Ik heb ook juist zulke verbindingen gemaakt, maar ik moet ze nog assembleren dus ik weet nog niet of ze ook zo mooi strak passen. Gelukkig zitten ze ver onder de tafel verstopt dus een spleetje hier of daar is geen ramp.

Je gebruikt ongekookte lijnzaadolie zie ik. Duurt dat niet heel lang voor het droogt?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
altijd al een mooie verbinding gevonden en eentje die eigenlijk goed meevalt om zelf te doen.

Vraagje: werk jij altijd af als de lijm nog nat is? Ik zag dat je met je trekzaagje dwars door de natte lijm gaat en daarna meteen schaaft en olie erovereen doet. Of was dit puur as voorbeeld bedoelt en kan je best even wachten met afwerken tot de lijm droog is?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0

Sorry Kees kwam door de musiek..

Lijnzaadolie geeft niet meer af na 2 dagen, dus dat is droog genoeg om op te gaan zitten. Ik wil geen laag en ik wil geen gif

De verbinding is sterk genoeg om meteen af te werken, maar gebeurd in de praktijk niet zo snel, omdat je er meestal een heleboel maakt.

Opzich zijn deze verbindingen zo strak dat ik geen klemmen nodig heb, dat is ook de bedoeling want dan word het heel effiient en snel in elkaar timmeren.

de variatie in de hand gezaagde snede zorgt voor gaatjes waar lijm in gaat zitten, lijm is eigenlijk een extraatje en niet echt nodig maar wel nog beter. te veel lijm is zeker niet goed want dan krijg je de verbinding niet meer in elkaar.

ben ook dol op deze verbinding, misschien wel mijn lievelings...!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Weer een leuke serie films Caspar! Laat ze maar komen, daar houden we hier wel van.

Maar pas op, voor je het weet wordt je een van de "hout goeroe's" waar je volgens mij niet zo fan van bent ;)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Weer een leuke serie films Caspar! Laat ze maar komen, daar houden we hier wel van.

Maar pas op, voor je het weet wordt je een van de "hout goeroe's" waar je volgens mij niet zo fan van bent ;)[/QUOTE

Valt altijd wel wat te leren, van wie dan ook. Maar soms zit dat zo ver onder het gebrabbel, dat ik het zelf al lastig vind, laat staan de beginner waar het voor bedoeld is.

Het is heel moeilijk om objectief te zijn over techniek, met alles wat er over gezegd wordt.

Vaak word techniek direct gekoppeld aan iets specifieks zoals deze zaag of die lijm. Dit maakt het erg lastig om de essentie van wat je aan het doen bent te leren.

Maar ik vind dat wel een uitdaging om dat te onderzoeken en ook om te delen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Even off-topic, maar waarom zet je in vredesnaam in het volgende filmpje in vredesnaam de boor/frees aan alvorens het werkstuk op te spannen?

Ik vermoed omdat de knop de andere kant op staat, én hij heel goed weet waar ie mee bezig is ;-). Als je een hele serie gaten moet boren ga je niet voor elk stuk je machine stilleggen, da's gewoon niet praktisch.

Je hebt daar wel een punt, Joris, als je niet echt vertrouwd bent met de machine klem je beter eerst je werkstuk.

Ik vind het ook opvallend hoe snel alles in de filmpjes tot stand komt, een pen en gatverbinding duurt echt niet overdreven lang met handgereedschappen (en vaardigheid natuurlijk). Voor enkele verbindingen is het zelfs sneller dan alles met de machine volgens mij, want daar moet je alles nog instellen...

Leuk dat je zo aan het filmen geslagen bent, Caspar! Kijk al uit naar het volgende ;-)

Groeten,
Steven
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat zal idd de reden zijn Steven... enfin die situatie heb ik ook al meegemaakt en het is idd strontvervelend om elke keer rond de machine te moeten wandelen om het ding uit te zetten als een een rij gaten aan het boren bent onder verschillende hoeken.. (meer hierover als mijn huidig project klaar is ;) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.