Bosch GMF 1400 CE

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zag in het topic "poort" dat Chris_belgium zo'n frees heeft. Volgens mij gebruikt hij de koppieereenheid alleen onder een freestafel.

Lijkt mij ook een zeer interessante machine!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vind 'm absoluut geen meerwaarde hebben ten opzichte van bovenfrezen die kopieerringen kunnen opnemen en andere zolen opgeplaats kunnen worden.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
zuma zei:
Ik vind 'm absoluut geen meerwaarde hebben ten opzichte van bovenfrezen die kopieerringen kunnen opnemen en andere zolen opgeplaats kunnen worden.

Onderbouw die mening eens? Op welke machines kunnen dan nog meer een andere zool geplaatst worden? Zit er namelijk ook over te twijfelen om deze machine aan te schafen.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
coko zei:
Ik zag in het topic "poort" dat Chris_belgium zo'n frees heeft. Volgens mij gebruikt hij de koppieereenheid alleen onder een freestafel.

Lijkt mij ook een zeer interessante machine!

Heb inderdaad die machine, ben er zeer tevreden over. 2 kwaliteitsmachines voor de prijs van 1 volgens mij.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Simpel sla een festool catalogus open en zie wat een boel accesoires je bij de frezen van ze kan krijgen waaronder kopieerringen en aangepaste zolen voor specifieke toepassing.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Maar dan heb je nog geen twee frezen.
Een laat je onder de freestafel zitten en de ander gebruik je als inval frees. Lijkt mij een ideale combi. Veel mensen gebruiken hier nu twee dure freesmachines voor.

Komt nog eens bij dat de accesoires en machines van festool vaak schofterig duur zijn (op koppieerring na). 350 euro voor een 1100 watt frees geleverd in een dos met alleen een zijgeleider vind ik toch echt te duur.
 

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
Ik hoor geen negatieve klanken over de GMF 1400 dus ik heb het volgende plan getrokken:

Bij Woodpeck in de VS heb ik de Precision Router Lift gekocht. In het kader van als je het doet doe het dan maar goed, heb ik mezelf dit kadootje gedaan.
Aangezien deze lift slechts enkele freesmachines ondersteunt, ga ik dus de Bosch GMF 1400 CE kopen. Deze is identiek aan de (Amerikaanse) Bosch 1617.
Inmiddels heb ik ook al wat spullen bij Baptist en Axminster gekocht, dus ik ga binnenkort de ideale freestafel in elkaar knutselen. Althans een poging daartoe doen. Uiteraard gebruik ik daarvoor de diverse tips en threads die ik hier al ben tegengekomen.

Ik houd jullie op de hoogte :)
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Prijs van de Bosch frees is ook meer dan 400 euro en daarbij is een zijgeleider NIET inbegrepen. Dus qua prijs vergelijkbaar met een Festool. Ikzelf heb geen frees van Festool maar wel een invalzaag en moet zeggen dat het afwerkingsniveau bij Festool van nog hogere kwaliteit is dan Bosch. Bijvoorbeeld de stelring waarmee de freesdiepte bij de invaleenheid wordt ingesteld zit er nogal rammelig op, dit heeft geen invloed op de werking ervan, maar het staat niet zo mooi, als je snapt wat ik bedoel.

Je zegt dat je een router lift in je bezit hebt, dan zou ik je het toch afraden deze frees aan te kopen. De reden hiervoor is namelijk dat je de kopieereenheid, traploos via een schroef de diepte (of hoogte is maar hoe je het bekijkt) kunt instellen. Dus zo'n beetje hetzelde als wat een routerlift doet, dus de frees aankopen voor de extra kopieervoet is imho een beetje weggesmeten geld.

Misschien toch uitkijken naar een iets zwaardere frees voor in je tafel, 1400 wat voldoet wel, maar soms zou een 2000+ watt frees makkelijker zijn in de tafel dan kun je hetzelfde werk doen met minder passen.

Groeten, Christof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.