Nieuw apparaat om ovale schaaltjes mee te draaien

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb vorig jaar reeds een prototype gebouwd met een ketting overbrenging, kreeg daar wel ovale voorwerpen mee gedraaid maar er zaten nogal veel onregelmatigheden in, zodat ik dit prototype maar terzijde heb geschoven, en op zoek ben gegaan naar een betere en meer simpelere oplossing, zonder ketting aandrijving.
Heb inmiddels een tijdje geleden een betere oplossing gevonden.
Heb vanmiddag het nieuwe apparaat in elkaar gezet, en er een triplex plaat op gemonteerd, en met een potlood een ovaal erop getekend, om te zien of ik een goed resultaat te zien kreeg.
De ovaal met potlood erop getekend is 180x145mm, precies wat ik wilde zien.
Heb met een snelheid van 300 toeren per minuut het apparaat laten draaien voor de eerste test.
Moet nog fine tunen, om alles perfect af te stellen.
Hier wat foto's van mijn noeste arbeid.
Proost, Ad




Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er goed uit. Kan je nou hiermee elk gewenste ovale vorm draaien, zolang het maar in de draaibank past? Dus bijvoorbeeld 240x100?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renault zei:
Ziet er goed uit. Kan je nou hiermee elk gewenste ovale vorm draaien, zolang het maar in de draaibank past? Dus bijvoorbeeld 240x100?
Hoi Renault, in principe is dat mogelijk zolang je het op je draaibank kan draaien wat grootte betreft. Hangt af van de maximum excenticiteit die je inbouwd. Een afmeting van 240x100mm zou betekenen een max. exc. van 70mm. Mijn exc. is gelimiteerd op 35mm.
Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Interessant Ad, Wat voor mechanisme zit er nu achter?
Woodworker, het mechanisme is erg simpel.
Het bestaat uit een gelagerde as (met 50mm lagers) gemonteerd in een huis.
Op het ene uiteinde zit een rechthoekige stalen plaat, met daarop gemonteerd de slider die voorzien is van twee boringen met zwarte nylon bussen.
In deze twee boringen glijden de runners op twee gepolijste stalen stangen gevat in hardhouten blokken, met daarop gemonteerd de opspanplaat. Op de runners zijn twee bearers gemonteerd die verstelbaar zijn
Op het huis is een verstelbare plaat gemonteerd voorzien van een ronde cam.
De bearers maken contact met de ronde cam. Door nu de verstelbare plaat met de ronde cam te verschuiven in een bepaalde excentriciteit ontstaat de ovale beweging. Bij geen verstelling krijg je een ronde vorm.
Een paar fototjes maken het wat duidelijker.


[attachment=0]100_1266 - slide and runners - bearers - bearing shaft.jpg[/attachment

Groeten Ad

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hubert. zei:
Ik neem aan dat je nu op hele lage toeren moet draaien?
Hubert, dat valt wel mee, heb vanmiddag na het tunen het apparaat met 400 toeren per minuut laten draaien. Kan vrij gemakkelijk 500 toeren halen. Maar ik ga volgende week eerst proberen om er iets ovaals mee te draaien op een dusdanig laag toerental om mee van start te gaan om te kijken of ik dan goed kan snijden met de beitel.

Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Eerste practische testrun en video
Heb op youtube een video geplaatst van de eerste run nadat het apparaat in elkaar was gezet.
mbygcl6nXt8[/MEDIA]]

Vandaag het eerste product gedraaid, een laag schaaltje afmeting 190x155mm en 30mm hoog.
Hiervoor gebruikt een stuk van een grenenhouten tafelblad.
Heb voor de practische testrun eerst een perpex scherm aan de voorzijde geplaatst om veiligheidsredenen.
Hier wat fototjes.




Groetjes Ad

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Ik kijk met bewondering naar je mooie mechanica! Alhoewel mechanica mag ik het natuurlijk niet noemen dit huwelijk tussen hout en metaal. Maar misschien is dat wel de meer symbolische uitdrukking van een metaalman die hout is gaan draaien ;)

De werking van het mechaniek begrijp ik (nog) niet helemaal, maar ik moet het topic ook nog eens wat geconcentreerder lezen :oops:

Dit wordt natuurlijk straks weer een grote productie een nieuwe vormen: ik ben benieuwd naar de eerste foto's ervan op het forum.

Complimenten voor het puzzelwerk en veel succes en plezier natuurlijk!!

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Ik kijk met bewondering naar je mooie mechanica! Alhoewel mechanica mag ik het natuurlijk niet noemen dit huwelijk tussen hout en metaal. Maar misschien is dat wel de meer symbolische uitdrukking van een metaalman die hout is gaan draaien ;)

De werking van het mechaniek begrijp ik (nog) niet helemaal, maar ik moet het topic ook nog eens wat geconcentreerder lezen :oops:

Dit wordt natuurlijk straks weer een grote productie een nieuwe vormen: ik ben benieuwd naar de eerste foto's ervan op het forum.

Complimenten voor het puzzelwerk en veel succes en plezier natuurlijk!!

Fons

Fons, een grote productie zal het niet worden, het is alleen maar bedoeld om iets anders aan mijn draaicollectie toe te voegen, zoals laag geprofileerde schaaltjes met deksels.
Het gewone ronde draaiwerk zal ik zeker niet vergeten.
Het ovale draaiwerk intigreerde mij al lange tijd, heb er dan ook veel moeite voor gedaan om dit resultaat, waar ik gelukkig mee ben, te zien verschijnen met deze eerste draaiproef.
Ging gemakkelijker dan ik aanvankelijk dacht.
Morgen ga ik dit schaaltje verder afwerken, en zal het eind resultaat posten.
Erg bedankt voor jou belangstelling !!
Beste groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.