De Zaag

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Deze filmpjes zijn echt super!
Ik heb Caspar deze tandjes thuis zien vijlen, zelfs nog wat fijner afgewerkt.
Hij laat het er zo makkelijk uit zien, maar als je het probeert merk je heel wat oefening kan gebruiken om het zelfde niveau te halen.
Dan wordt het precies iets makkelijker aanvaardbaar om een blokje van 10X10X10 te moeten vijlen tot het perfect is, zo krijg je de handeling perfect onder controle...

Kijk al uit naar de volgende filmpjes ;-)
Bedankt, Caspar!

Steven
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Deze filmpjes zijn echt super!
Ik heb Caspar deze tandjes thuis zien vijlen, zelfs nog wat fijner afgewerkt.
Hij laat het er zo makkelijk uit zien, maar als je het probeert merk je heel wat oefening kan gebruiken om het zelfde niveau te halen.
Dan wordt het precies iets makkelijker aanvaardbaar om een blokje van 10X10X10 te moeten vijlen tot het perfect is, zo krijg je de handeling perfect onder controle...

Kijk al uit naar de volgende filmpjes ;-)
Bedankt, Caspar!

Steven

Ik denk dat iets leren je het plezier gunt van het uitvoeren.
Je moet zien dat het kan, of iemand moet het je laten zien. Als je een ding leert door oefening, volgen de andere dingen. Je leert de fijne motoriek die je de rest van je leven gebruiken kan.
Ik heb het zelf ontdenkt, dat ligt in mijn aard, zou al lang afgehaakt zijn als ik 8 weken een blokje moest vijlen denk ik.
Wel heb ik maanden achter slijpstenen gezeten een uur per dag, maar koos daar zelf voor.
Het zagen slijpen heb ik ook zo ontwikkeld. Ik begon zoals iedereen met klosjes en hulpstukjes. Nu weet ik dat het zonder makkelijker is en dat je er meer van leert. Als de tanden er minder gelijk uit zien dan in het filmpje maar wel in lijn liggen, zaagt dat ding even goed hoor. Is echt niet zo moeilijk. Neem rustig de tijd met een kopje thee of een biertje en ga met een mooi muziekje wat met het vijltje spelen. Hopsa daar is de deur al open en sta je niet meer onderaan die berg, maar ben je halverwege de beklimming.
Een zaag vijlen is iets anders dan hout zagen, maar je leert het er wel door.
Zoals je met de vijl aan het staal proeft, proeft de zaag aan het hout.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooi gesproken !! Da's er wel eentje voor op een tegeltje "Zoals je met de vijl aan het staal proeft,proeft de zaag aan het hout "
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb met veel plezier en bewondering naar de verrichtingen van Caspar gekeken.
Vind het alleen jammer dat Caspar erg weinig tekst heeft ....alhoewel heb hem een keertje "ooeps" horen zeggen ;-)

Zou het een optie zijn (HINT) om aan Caspas te vragen een filmje te maken van het vijlen /slijpen van een zaag maar dan in het hoofd dat je het uitlegd aan een leek ( dan mag je best aan mij denken) m.a.w laat niet alleen zien maar vertel /wijs aan waarnaar je kijkt onder het motto
We kunnen allemaal kijken we zien ook alles maar nemen we ook alles waar ?

Wordt vervolgd of ....
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Heb met veel plezier en bewondering naar de verrichtingen van Caspar gekeken.
Vind het alleen jammer dat Caspar erg weinig tekst heeft ....alhoewel heb hem een keertje "ooeps" horen zeggen ;-)

Zou het een optie zijn (HINT) om aan Caspas te vragen een filmje te maken van het vijlen /slijpen van een zaag maar dan in het hoofd dat je het uitlegd aan een leek ( dan mag je best aan mij denken) m.a.w laat niet alleen zien maar vertel /wijs aan waarnaar je kijkt onder het motto
We kunnen allemaal kijken we zien ook alles maar nemen we ook alles waar ?

Wordt vervolgd of ....

Dan zou ik in dezelfde valkuil vallen als zo velen.
Het is de óver informatie die het leren zo zwaar doen lijken en je ervan weerhouden om het onbevangen uit te proberen.

Het is de rede waarom ik expres geen uitleg geef in mijn video's

Ik heb geprobeerd de camera zo te houden dat het vanuit mijn ogen gezien kan worden, het klopt ongeveer al had ik wel twee filmpjes met verschillende aanzichten nodig om alle gezichtsvelden te kunnen laten zien.

Meer informatie dan iets goed zien gebeuren is er niet.

Je zult het volgens mij gewoon moeten proberen om er achter te komen hoe het moet.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heb met veel plezier en bewondering naar de verrichtingen van Caspar gekeken.
Vind het alleen jammer dat Caspar erg weinig tekst heeft ....alhoewel heb hem een keertje "ooeps" horen zeggen ;-)

Zou het een optie zijn (HINT) om aan Caspas te vragen een filmje te maken van het vijlen /slijpen van een zaag maar dan in het hoofd dat je het uitlegd aan een leek ( dan mag je best aan mij denken) m.a.w laat niet alleen zien maar vertel /wijs aan waarnaar je kijkt onder het motto
We kunnen allemaal kijken we zien ook alles maar nemen we ook alles waar ?

Wordt vervolgd of ....

Om eens een ouder draadje nieuw leven in te blazen: wanneer je aandachtig kijkt laat Caspar het eerst traag zien, zodat je de redenering kunt volgen. Vervolgens laat hij zien hoe snel het gaat eens je het in de vingers krijgt. De belangrijkste les is KIJKEN waar je mee bezig bent, enkel door kijken kun je bijsturen.

De laatste tijd al heel wat zaagjes gevijld, en vind het steeds prettiger. Resultaten zijn er ook naar ;-).
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja ik geloof niet in hulpstukken als het gaat om efficient handwerk.

Met hulpstuk bedoel ik meer dan het gereedschap zelf of de lijn die je uitzet

UItzonderingen daargelaten...

Het is geestig: ik word bij voorbeeld steeds slordiger in het hanteren van een vaste hoek als ik een beitel slijp en tegelijkertijd neemt mijn sensitiviteid toe. Ik kan zien aan de snijrand of ze voldoende materiaal weg genomen heeft door de weerkaatsing van het licht. Je kunt zien met het blote oog of een beitel bot is of niet. Nog beter dan dat je een braam kan voelen... Het maakt het ook leuker en prettiger om de handeling telkens weer, alsof je je partner aait! ( zonder gevaar van oververhitten) dan maak je toch ook geen gebruik van een hulpstuk...en je weet precies waar en hoe hard je zult gaan aaien, want er is direct reactie...daar leer je van...

Dit begrip en gevoel kan je niet bereiken als je de precisie niet kan laten fieren. Ik zeg niet dat je ze helemaal moet opgeven...daar kom je snel genoeg achter dat dit desastreuze gevolgen heeft. Maar varieren in precisie brengt idee van wat je aan het doen bent en wat nodig is voor een handeling.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Daar zul jij ongetwijfeld gelijk in hebben Caspar, zeker als je zoals jij de kost verdient met houtbewerken. Het is net zoiets als blind typen, of een muzikant die een melodie hoort en het meteen naspeelt. Het is allemaal oefening en repeteren. Totdat het vanzelf gaat en er niet meer bij hoeft na denken.
Voor de meeste op dit forum is houtbewerken hobby dus zal het veel en veel langer duren voordat het automatisme erin gelopen is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.