Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Label voor Ambacht in BelgiŽ!

Sinds vandaag is er in BelgiŽ een label te verkrijgen voor ondernemingen die minstens voor 50% ambachtelijk werk leveren: HIB (handmade in belgium)

http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4884040

“Zeker vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenciteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriŽle. Anderzijds is het voor ambachtelijke ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriŽle producten. En de term ‘ambachtelijk’ is, in tegenstelling tot Frankrijk, in BelgiŽ niet beschermd. Iedereen kan zichzelf ‘ambachtelijk’ noemen. Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Daarnaast vraagt UNIZO aan de federale regering om werk te maken van een specifieke definiŽring van het ambachtelijk ondernemerschap.

Ik ga me denk ik eens verdiepen in het verkrijgen van dit label

Interessant! Hou me op de hoogte ;-)

Update: Heb net zelf eens zitten kijken, en ťťn van de voorwaarden is dat het je hoofdberoep moet zijn. Voorlopig pech dus ;-)

Steven
    Laatst gewijzigd door Steven Gauwberg; 04-04-13 om 21:33.
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Gauwberg Bekijk Berichten
    Interessant! Hou me op de hoogte ;-)

Update: Heb net zelf eens zitten kijken, en ťťn van de voorwaarden is dat het je hoofdberoep moet zijn. Voorlopig pech dus ;-)

Steven
    Dat hangt er van af hoe je hoofdberoep definieert. Is dat alleen omzet/inkomen gerelateerd, of spelen daar ook andere zaken een rol. Het verkrijgen van het label zou je ook kunnen helpen en stimuleren. Dat lijkt me eerder de bedoeling dan dat het als een barriŤre gaat werken.
    Veel succes, ik ben heel benieuwd, want het is een goed initiatief. Is er ook iets beschreven als kwaliteit, opleiding etc??

jaap

Jaap, ik snap wat je bedoeld maar juridisch ligt het net iets anders in BelgiŽ. Wanneer je in loondienst werkt kan je op zelfstandige basis een bijberoep uitoefenen. Dit heeft als voordeel dat je minder rompslomp met belastingen en sociale bijdragen hebt en je nog steeds via je beroep in loondienst pensioen en andere sociale rechten opbouwt. Wanneer je van je bijberoep je hoofdberoep maakt word je volledig zelfstandig met alle nadelen van dien. Je sociale bescherming is vťťl kleiner en naar pensioen toe is het ook minder interessant.
    Het zelfstandig bijberoep is ideaal om een beetje geld te verdienen met een hobby, waarbij je volledig in orde bent op fiscaal vlak en dergelijke. Wanneer je de overstap wil maken naar hoofdberoep moet je dus zeker zijn dat je voldoende werk hebt om hier volledig van te kunnen leven. Het is voor veel mensen dan ook een hele grote stap.
    Er zijn ook een aantal beperkingen aan het bijberoep om oneerlijke concurrentie met de "volledig" zelfstandigen tegen te gaan.
    Dit zijn zowat de grote lijnen, gewoon om je een beetje een beeld te geven.

Ik vind het best wel jammer dat het label er enkel is voor mensen die in hoofdberoep werken. Tenslotte zijn er heel wat mensen die handgemaakte producten maken in bijberoep omdat het vaak moeilijk is om het in hoofdberoep van te kunnen leven. Maar het blijft een mooi label natuurlijk.

Jaap, ik snap wat je bedoeld maar juridisch ligt het net iets anders in BelgiŽ. Wanneer je in loondienst werkt kan je op zelfstandige basis een bijberoep uitoefenen. Dit heeft als voordeel dat je minder rompslomp met belastingen en sociale bijdragen hebt en je nog steeds via je beroep in loondienst pensioen en andere sociale rechten opbouwt. Wanneer je van je bijberoep je hoofdberoep maakt word je volledig zelfstandig met alle nadelen van dien. Je sociale bescherming is vťťl kleiner en naar pensioen toe is het ook minder interessant.
    Het zelfstandig bijberoep is ideaal om een beetje geld te verdienen met een hobby, waarbij je volledig in orde bent op fiscaal vlak en dergelijke. Wanneer je de overstap wil maken naar hoofdberoep moet je dus zeker zijn dat je voldoende werk hebt om hier volledig van te kunnen leven. Het is voor veel mensen dan ook een hele grote stap.
    Er zijn ook een aantal beperkingen aan het bijberoep om oneerlijke concurrentie met de "volledig" zelfstandigen tegen te gaan.
    Dit zijn zowat de grote lijnen, gewoon om je een beetje een beeld te geven.

Ik vind het best wel jammer dat het label er enkel is voor mensen die in hoofdberoep werken. Tenslotte zijn er heel wat mensen die handgemaakte producten maken in bijberoep omdat het vaak moeilijk is om het in hoofdberoep van te kunnen leven. Maar het blijft een mooi label natuurlijk.
    Kon het niet beter geformuleerd hebben, bedankt Reinoud! ;-)

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

'handmade' wat verstaan ze daarbij? Ik denk aan de recente heftige Codswallop post op popularwoodworking over de definitie van 'woodcraft'. Persoonlijk denk ik dat er geen duidelijke grens kan zijn, oftewel veel mensen zullen altijd op de grens staan.

David Barron is juist overgestapt van zelfgemaakte zwaluwstaart-hulpstuk reeksen naar cnc modellen, uit angst voor zijn tafelzaag legt hij uit. Wel handen maar geen handmade meer voor hem.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      DavidBarronDovetailGuide.JPG
Bekeken:   274
Grootte:   34,3 KB
ID:        5292

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reinoud Bekijk Berichten
    misschien is dit een eerste stap en wordt het later wat uitgebreid?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamPonette Bekijk Berichten
    misschien is dit een eerste stap en wordt het later wat uitgebreid?
    Ik hoop het. Ik denk dat de mooiste dingen gemaakt worden in bijberoep, net omdat er daar minder financiŽle druk is. Minder druk = meer creativiteit en vakmanschap.
    Als ik bijvoorbeeld denk aan Bungdacue met zijn fantastische snooker keu's dan zou het toch maar een beetje belachelijk zijn dat hij geen label kon krijgen omdat hij dit in bijberoep doet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reinoud Bekijk Berichten
    Ik hoop het. Ik denk dat de mooiste dingen gemaakt worden in bijberoep, net omdat er daar minder financiŽle druk is. Minder druk = meer creativiteit en vakmanschap.
    Als ik bijvoorbeeld denk aan Bungdacue met zijn fantastische snooker keu's dan zou het toch maar een beetje belachelijk zijn dat hij geen label kon krijgen omdat hij dit in bijberoep doet.
    Ik denk dat dat soort vakmannen geen label nodig hebben om te verkopen.
    Graag zou ik meer willen weten over de criteria en ik zie het wel zitten om te proberen het label te verkrijgen.
    Maar is het een nationale actie, of enkel voor Vlamingen, en dan ook nog enkel voor UNIZO leden of niet?
    Voor slechts € 191 excl. BTW (€ 231,11 incl. BTW) per jaar...
    want dan kan/hoeft het voor mij niet. Dan zou het niet HIB zijn, maar AHHBUMIF (at least halfway handmade by unizo members in flanders)
    Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet zijn product minstens voor 50 % 'handemade' zijn, heeft zijn product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.
    Wat is nu precies 50% handmade? Gaat dit over het werk, over het materiaal of beide?
    En het product moet uniek in zijn soort zijn, wat betekend dit?
    betekend dit dat er maar 1 horlogemaker het label mag hebben? 1 fietsenmaker... enz?
    Laatst gewijzigd door BenchWorks; 06-04-13 om 12:36.

Wat zijn de criteria om het HIB-label te krijgen?

Voldoe je aan deze limitatieve criteria, dan kom je in aanmerking voor het HIB-label:

• Je bent zelfstandig in hoofdberoep
    • Je hebt een onderneming met maximaal 20 werknemers.
    • Minstens 50% van het ‘maakproces’ van jouw product gebeurt met de hand. (Daar ligt meteen het onderscheid met zuiver industriŽle productie).
    • Je creŽert een product/levert een dienst met een zekere nutsfunctie, wat je meteen onderscheidt van de kunstenaar.
    • Je maakt een uniek product dat ‘de handtekening’ van de maker’ draagt.
    hier kan je je kandidaat stellen: http://www.unizo.be/handmadeinbelgiu...sp?&id=4884406

ze vragen wel naar een unizo lidnummer in dat formulier.. maak ik kan niet zien of het een verplicht veld is.
    Laatst gewijzigd door SamPonette; 06-04-13 om 12:52.

Forum Rechten