Ebonizing wood, of gewoon zwartmaken van hout

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dank, ik had het draadje nog een keer doorgelezen. Impregneren met sterke thee werkt ook voor niet looizuur houdende houtsoorten. Moet het hout wel goed te impregneren zijn (lees: zuigen). Was namelijk even aan het zoeken of sucupira preta ook goed zwart te krijgen is met behoud van tekening zonder een busje beits....

Mede om de beslissing te bepalen aankoop partijtje, donkerhout is namelijk wenselijk voor de gebruiksplannen.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
sucupira preta is een donkere houtsoort nog donkerder dan is het zwart

je kunt natuurlijk proberen het donkerder te maken maar ik zou toch eerst een stukje proberen
eiken kleurt ook niet gelijkmatig op varierend van zwart tot blauwpaars

hier een hanger die ik gemaakt heb van zwarte kabbes
hanger%20037.jpg
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik dacht dat ze in de 17e eeuw perenhout zwart maakten om ebben te simuleren?

Dat moereik werd ook gebruikt, deze moereiken kwamen regelmatig boven de grond door bv de turfstekers, een bezigheid die tegenwoordig niet meer wordt beoefend en daarom is er volgens mij erg lastig aan te komen, dus wees er zuinig op ;) .

Heeft iemand een tip hoe ik nieuw bewerkte eiken lambrizering ietsjes bruiner kan laten worden zodat het er uit ziet alsof het al een paar honderd jaar aan de muur zit?
Ik zit zelf te denken aan een licht gekleurde olie maar weet niet of dit houdt en zo ja hoe lang?
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Om je lambrisering wat ouder te laten lijken zou je gebruik kunnen maken van amoniac damp, op een warme zomerdag laten dampen in de kamer.
Let wel wil je het process stoppen, moet je snel de damp uit de kamer kunnen afvoeren en denk om je eigen veiligheid, dus koolstof ademhalingsbescherming gebruiken (gasmasker met actief koolstof)
Succes,
Groet,
Jules
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Kjelt zei:
Ik dacht dat ze in de 17e eeuw perenhout zwart maakten om ebben te simuleren?

Dat moereik werd ook gebruikt, deze moereiken kwamen regelmatig boven de grond door bv de turfstekers, een bezigheid die tegenwoordig niet meer wordt beoefend en daarom is er volgens mij erg lastig aan te komen, dus wees er zuinig op ;) .

Heeft iemand een tip hoe ik nieuw bewerkte eiken lambrizering ietsjes bruiner kan laten worden zodat het er uit ziet alsof het al een paar honderd jaar aan de muur zit?
Ik zit zelf te denken aan een licht gekleurde olie maar weet niet of dit houdt en zo ja hoe lang?

om perenhout zwart te krijgen moet je het koken
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als ik de zwarte kabbes (het NL naam van sucupira preta) afneem dan heb ik genoeg afval om van alles uit te proberen om het nog donker te krijgen. Ik zal namelijk het hout moeten bevrijden van die lelijke gelijkmatige schroefgaten. Her en der een verdwaalt gaatje is altijd nog wel te herstellen met wat epoxy en een prop van hetzelfde soort.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Jules Bosma zei:
Om je lambrisering wat ouder te laten lijken zou je gebruik kunnen maken van amoniac damp, op een warme zomerdag laten dampen in de kamer.
Bedankt, helaas geen optie voor mij omdat de antieke eiken vloer er al in ligt, die is al precies op de goede kleur, vandaar dat ik eigenlijk de toekomstige lambrisering er mee wil laten matchen ;)
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Kun je afplakken met plastic.
Het is maar een idee, andere alternatieven;
Chemisch beitsen, met een 'loogbeits' waar amoniac in zit, wel van te voren uittesten op een proefstukje.

Groet,
Jules
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan 't ook met Google doen: looizuur site:houtinfo.nl. Je zoekt dan op "looizuur" in pagina's op de site houtinfo.nl. Je krijgt bij Google kleine samenvattinkjes en daar kan je direct zien in welke context looizuur voorkomt.

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
om perenhout zwart te krijgen moet je het koken

Ik heb hiermee eens geëxperimenteerd, en ik kan je zeggen dat het van normaal koken niet zwart wordt. Toen ik op internet eens verder zocht, kwam ik erachter dat je het water moet vermengen met zwarte inkt. Door het koken trekt dat in het hout. Ik heb het geprobeerd. Een stuk perenhout genomen, en in een groot blik met inktwater gedaan. Dit vervolgens op een houtvuur enkele uren laten koken. Het resultaat viel me eerlijk gezegd tegen, het hout is wel zwart, maar vast niet zwarter dan wanneer ik de inkt er gewoon over gegoten had. Ook is het maar een heel klein stukje in het hout getrokken. Nadeel is ook dat het hout nu erg afgeeft.

Ik kan er op internet ook weinig over vinden. Misschien te weinig inkt in het water gedaan? langer koken? Zoals ik het nu gedaan heb, heb ik er weinig voordeel mee gekregen.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker, ik zou niet weten wat ik er van moet denken, heb daar nog niet van gehoord, afgezien van de methode schoonmaakazijn met roestige spijkers of staalwol, wat ikzelf ook geprobeerd heb vorig jaar, in elk geval werkt dat. Misschien moet je toch maar op dat principe overstappen, als je iets zwart wil maken. Ik was het ook van plan, maar ik heb het uiteindelijk toch maar laten varen.
Oh ja, hoe bevalt je nieuwe draaibank je. Niet vergeten er productie op te draaien he!!
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Ad, tis inderdaad een nogal wazig gebeuren, dat perenhout koken. Kwam net een site tegen van iemand die indische ink daadwerkelijk direkt om het perenhout opbrengt. Dat gaat inderdaad wat makkelijker.

Mijn nieuwe bank bevalt prima. Moet alleen nog een keer de vloer vlak maken, want die is nu nogal scheef. Productiedraaien houd ik niet van, het is een hobby, en heb er geen zin in om tegen heug en meug 100 dezelfde dingen te gaan draaien. Naast houtdraaien mag ik ook erg graag meubels maken, en ben momenteel bezig met het maken van 2 adirondack stoelen voor de verkoop. Dus draaien staat momenteel op een wat lager pitje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan71

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Welke inkt moet je hiervoor gebruiken?
Welke inkt gebruikte met vroeger? Galnoteninkt?
Daar lijkt mij een deel van de oplossing te liggen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Hierbij een recept voor het zwart maken van hout uit een boekje uit 1941

Oplossing 1 :
Analine olie 60 dl
Zoutzuur 1,19 90 dl
Zwavelzuur 1,84 60 dl
Water 2000 dl

Oplossing 2
Natriumbichromaat 120 dl
Zwavelzuur 1,84 120 dl
Water 2000 dl

Men legt het hout zoo lang in oplossing 1 tot het door en door gedrenkt is .
Hierna legt men het in oplossing 2 tot het geheel zwart is .
De duur hangt natuurlijk van de dikte envan de poreusheid van het hout af .

Zelf heb ik het nog niet geprobeerd of het werkt .
Goede beschermende kleding lijkt me niet overbodig ��
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar een keer een oude post opgezocht. Dit is nog uit de begintijd van ons forum en als je het leest zie dat er toen al forummers waren met veel kennis.
Ik heb deze opgezocht, omdat recent Jonas Winkler een filmpje maakte over ebonizing, schwartz farben ...
De kennis in onze post's wint het van het filmpje; het filmpje wint het aan uitleg... zit ook 11 jaar tussen.

jaap

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Deze ga ik even doorspitten. Ik ga met een projectje voor de wedstrijd bezig waar ik deze methode voor wil gebruiken.

Bedankt voor het opnieuw onder de aandacht brengen. Er staan héél veel interesante topics op het forum die nooit meer gelezen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.